پیش بینی وضع هوا فردا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ / تشدید سامانه بارشی در ۱۹ استان / کاهش دما در تهران

سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌ای از تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۱۹ استان خبر و نسبت به سیلاب ناگهانی، آب‌گرفتگی معابر و آسیب به محصولات کشاورزی هشدار داد.

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌ای از تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۱۹ استان خبر و نسبت به سیلاب ناگهانی، آب‌گرفتگی معابر و آسیب به محصولات کشاورزی هشدار داد.

پیش بینی وضع هوا فردا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش باران و وزش باد در بیشتر مناطق کشور خبر داد.

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: طی پنج روز آینده گذر متناوب امواج تراز میانی جو سبب بارش و وزش باد در بیشتر مناطق کشور می‌شود. بر این اساس شنبه (۱۰ اردیبهشت) در غالب مناطق رگبارو رعد وبرق، گاهی وزش باد شدید یا گرد و خاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ انتظار می رود. بارش در شمال زنجان، مناطقی از مازندران، گلستان، غرب خراسان شمالی شدت خواهد داشت و در استان‌های مرزی کرمانشاه، ایلام، غرب خوزستان و در نوار شرقی کشور پراکنده و خفیف است.

وی افزود: یکشنبه(۱۱اردیبهشت) گستره بارش در کل کشور است و در غرب کردستان، شمال استان‌های همدان، آذربایجان شرقی، اردبیل و خراسان رضوی بارش شدت خواهد داشت و در نوار جنوبی بارش پراکنده و خفیف است و دوشنبه (۱۲ اردیبهشت) در نیمه شمالی کشور بارش متناوب باران ادامه خواهد داشت و شدت بارش در استان‌های گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی خواهد بود و در مناطقی از مرکز، شرق و جنوب شرق وزش باد شدید گاهی گرد و خاک رخ می‌دهد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: سه‌شنبه (۱۳ اردیبهشت) در نوار شمالی و در استان خراسان جنوبی و سیستان وبلوچستان بارش، گاهی وزش باد و در دامنه‌های جنوبی البرز و سواحل شمالی بارش پراکنده و خفیف رخ می‌دهد. چهارشنبه (۱۴ اردیبهشت) بارش در شمال غرب کشور ادامه دارد و در دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل شمالی و شمال شرق بارش پراکنده گاهی وزش باد رخ می‌دهد. در سه روز آینده در مناطق جنوبی و شرقی کشور وزش باد شدید است.

به گفته ضیاییان امروز در نواحی غرب و جنوب غرب کشور و یکشنبه در شمال غرب و غرب کشور گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. روزهای شنبه و یکشنبه تنگه هرمز و دریای عمان و دوشنبه خلیج فارس و دریای عمان مواجه می‌شوند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا ( ۱۱ اردیبهشت) نیمه‌ابری تا ابری و از بعد از ظهر رگبار و رعد و برق و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۴ درجه سانتیگراد و طی ‌روز دوشنبه ( ۱۲ اردیبهشت ) نیمه ابری، گاهی ابری و وزش باد گاهی وزش باد شدید و رگبار و رعد و برق با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

کاهش دما تا دوشنبه در تهران

ضیاییان در خاتمه گفت: طی امروز( ۱۰ اردیبهشت) بندرعباس با دمای ۳۶ درجه سانتیگراد و فردا اهواز با دمای۳۷ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و طی امروز و فردا شهرکرد با دمای ۶ و۳ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده ابری تا نیمه ابری و همراه با وزش باد شدید و رگبار و رعد و برق و تا دوشنبه (۱۲ اردیبهشت ماه) کاهش دما پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده با نفوذ متناوب زبانه‌های سامانه بارشی در بعضی ساعت‌ها آسمان ابری همراه با وزش باد گاهی وزش باد شدید به ویژه در ساعات بعدازظهر و رگبار باران و رعد و برق و احتمال بارش تگرگ در مناطق مستعد و پدیده مه در ارتفاعات پیش‌بینی می‌شود، عمده بارش‌ها در روزهای شنبه و یکشنبه شب تا دوشنبه عصر(۱۰و۱۱ تا ۱۲ اردیبهشت) است.

در روز دوشنبه کاهش دما و از روز سه شنبه(۱۳ اردیبهشت) افزایش نسبی دما مورد انتظار است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه ورامین با بیشینه دمای  ۲۷ درجه سانتیگراد گرم‌ترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا (۱۱ اردیبهشت) قسمتی ابری تا نیمه ابری و گاهی وزش باد شدید و رگبار و رعد و برق در بعد از ظهربا حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۶ درجه سانتیگراد و طی ‌دوشنبه (۱۲اردیبهشت) نیمه ابری تا ابری و در بعضی ساعت‌ها رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید با احتمال تگرگ با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

 اطلاعیه سازمان هواشناسی به‌شرح زیر است؛

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد رویداد تگرگ

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۰: آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه، همدان، مرکزی، تهران، البرز، قزوین، سمنان، اصفهان، یزد، نیمه شمالی فارس، خوزستان، نیمه غربی کرمان، نیمه غربی خراسان رضوی.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۱: گیلان، مازندران، گلستان، البرز، تهران، سمنان، قم، یزد، اصفهان، کرمان، نیمه شمالی خوزستان، چهارمحال و بختیاری.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۲: گیلان، مازندران، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، تهران، البرز، قزوین، سمنان، شمال همدان، شمال مرکزی، خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و ریزش تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی معابر به‌طور محلی، احتمال خیزش موقت گردوخاک و کاهش دید محلی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت.

توصیه: احتیاط در هرگونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام، عدم سم‌پاشی در مزارع.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید، در مناطق مستعد خیزش گردو خاک موقت

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۰: خراسان شمالی، گلستان، گیلان، آذربایجان شرقی، مازندران، اردبیل، زنجان، نیمه غربی اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، ارتفاعات سمنان، لرستان.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۱: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، ارتفاعات سمنان، قزوین.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۲: گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، نیمه شرقی سمنان.

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه، لغزندگی جاده‌ها، خیزش گردوخاک موقت و کاهش دید، آسیب به سازه‌های موقت، شکستن درختان فرسوده و آسیب به محصولات کشاورزی.

توصیه: عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و بستر مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، پاک‌سازی دهانه پل‌ها و آبروها، احتیاط در تردد بین‌شهری، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو کنار درختان فرسوده و ساختمانهای نیمه‌کاره، عدم چرای دام، عدم سم‌پاشی در مزارع.

هواشناسی فردا 11 اردیبهشت 1401 وزش باد شدید در تهران

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط