پیش بینی وضع هوا فردا ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ / بارش برف و باران و وزش باد شدید

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور طی فردا برای ۲۳ استان هشدار وقوع کولاک برف، بهمن، آب‌گرفتگی معابر و خسارت به محصولات کشاورزی صادر کرد.

به گزارش رصد روز، سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور طی فردا برای ۲۳ استان هشدار وقوع کولاک برف، بهمن، آب‌گرفتگی معابر و خسارت به محصولات کشاورزی صادر کرد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به جو آرام کشور تا ظهر دوشنبه(۱۱ بهمن‌ماه) ازورود سامانه بارشی جدید از جنوب غرب کشور طی بعد از ظهر همین روز خبر داد.

صادق ضیاییان اظهارکرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی تا ظهر دوشنبه (۱۱ بهمن‌ماه) جوی آرام در کشور خواهیم داشت و از بعدازظهر دوشنبه (۱۱ بهمن‌ماه) سامانه بارشی از جنوب غرب وارد کشور و در استان‌های خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد سبب ابرناکی و بارش باران و در مناطق مرتفع و سردسیر زاگرس مرکزی موجب بارش برف و باران و وزش باد شدید موقت می‌شود.

وی افزود: این سامانه سه شنبه (۱۲ بهمن‌ماه) در مناطق غرب، جنوب غرب، مرکز، شمال شرق برخی نقاط شرق و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز سبب بارش می‌شود و شدت بارش این سامانه در شمال و شرق خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد ، شمال فارس و نوارغربی اصفهان است.

به گفته ضیاییان چهارشنبه (۱۳ بهمن ماه) در خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی بارش پراکنده دور از انتظار نیست و پنجشنبه ( ۱۴ بهمن‌ماه) در اغلب مناطق کشور جوی آرام حاکم است.

وی با اشاره به وزش باد در برخی مناطق کشور اظهارکرد: دوشنبه (۱۱بهمن‌ماه) در جنوب غرب و از سه شنبه تا پنجشنبه (۱۲ تا ۱۴ بهمن‌ماه) در شرق و جنوب شرق کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با تشریح وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: آسمان تهران فردا (۱۱ بهمن ماه) صاف و گاهی وزش باد و از بعد از ظهر به‌تدریج ابری و در بعضی ساعت‌ها همراه با غبار محلی با حداقل دمای یک و حداکثر دمای ۱۰ درجه سانتیگراد و طی سه‌شنبه (۱۲ بهمن ماه) ابری و در بعضی ساعت‌ها بارش باران با حداقل دمای ۳ و حداکثر دمای ۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

بارش برف و باران در 23 استان کشور

ضیاییان در پایان گفت: امروز(۱۰بهمن‌ماه) زنجان و سنندج  و همدان با کمینه دمای ۱۰- درجه سانتیگراد و فردا (۱۱ بهمن‌ماه) زنجان و سنندج با کمینه دمای ۱۰- درجه سانتیگراد سردترین مرکز استان لقب می‌گیرند و امروز و فردا (۱۰ و۱۱ بهمن‌ماه) بندرعباس با بیشینه دمای ۲۵ درجه سانتیگراد گرم‌ترین مرکز استان است.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی از بعدازظهر دوشنبه سامانه بارشی از جنوب غرب وارد کشور می‌شود و در استان‌های خوزستان،‌ لرستان،‌ چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد باعث ابرناکی، بارش باران و برف و وزش باد شدید موقتی می‌شود.

سامانه بارشی سه‌شنبه در مناطق غرب، جنوب غرب،‌ مرکز،‌ شمال شرق، برخی مناطق شرق و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز باعث بارش می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی چهارشنبه در خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی بارش‌های پراکنده روی می‌دهد، پنجشنبه نیز در اکثر مناطق کشور جوّ آرامی حاکم است.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از تشدید فعالیت سامانه بارشی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه(۱۱ و۱۲ بهمن‌ماه)خبر داد.

در این شرایط جوی بارش برف و باران، وزش باد شدید، کولاک برف و پدیده مه روز دوشنبه (۱۱بهمن‌ماه) در استان‌های چهارمحال و بختیاری و روز سه‌شنبه(۱۲بهمن‌ماه) در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شرقی خوزستان، جنوب لرستان، نوار غربی اصفهان و شمال غرب فارس پیش‌بینی می‌شود.

در این دو روز لغزندگی سطح جاده‌ها و اختلال در تردد، کولاک برف، کاهش دید، احتمال سقوط بهمن، مسدود شدن جاده‌های مواصلاتی برف گیر، افت فشار گاز و تاخیر و احتمال لغو پرواز دور از انتظار نیست.

هواشناسی فردا دوشنبه 11 بهمن 1400

به توصیه سازمان هواشناسی اجتناب از سفرهای غیر ضروری، همراه داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، توقف فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی دستگاه‌های امدادی و مدیریت در مصرف انرژی باید در دستور کار قرار گیرد.

 سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از تغییر توده هوا و افزایش شیو فشاری و  وزش باد شدید در برخی شهرها طی روزهای سه‌شنبه وچهارشنبه(۱۲ و۱۳ بهمن‌ماه) خبرداد.

مخاطرات حاصل از این شرایط جوی، احتمال خسارت به گلخانه‌ها و شکستن نهال‌ها و درختان‌کهنسال است که این پدیده جوی روز سه‌شنبه(۱۲ بهمن‌ماه) در استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، کرمان، جنوب یزد، شمال هرمزگان و روز چهارشنبه(۱۳ بهمن ماه)در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان  رخ خواهد داد.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران بارش برف و باران در این استان از سه‌شنبه (۱۲ بهمن‌ماه) و کاهش دما تا ۱۰ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی وضعیت جوی استان تهران طی دو روز آینده آسمان قسمتی ابری تا نیمه ابری گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

 از اواخر وقت دوشنبه (۱۱ بهمن‌ماه) با توجه به ورود سامانه بارشی به آسمان استان، افزایش ابر و برای روز سه‌شنبه(۱۲ بهمن‌ماه) در بعضی ساعات بارش باران و در نیمه شمالی استان بارش برف و در برخی مناطق همراه با مه و در ارتفاعات بارش برف، کولاک برف و مه آلود پیش‌بینی می‌شود.

روز سه‌شنبه (۱۲ بهمن‌ماه) کاهش محسوس دما بین ۵ تا ۱۰ درجه سلسیوس در سطح استان پیش‌بینی می‌شود. برای روزهای چهارشنبه و پنج شنبه (۱۳ و ۱۴ بهمن‌ماه) آسمان قسمتی ابری و از بعد ازظهر چهارشنبه (۱۳ بهمن‌ماه) همراه با غبار محلی مورد انتظار است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه فیروزکوه با دمای ۱۵- درجه سانتیگراد سردترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

همچنین آسمان تهران فردا (۱۱ بهمن‌ماه) صاف و تا قسمتی ابری و در بعضی ساعت‌ها وزش باد با بیشترین و کمترین دمای ۱۰ و ۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود همچنین برای سه‌شنبه (۱۲ بهمن‌ماه) آسمان پایتخت ابری و در بعضی ساعات وزش باد و بارش باران مورد انتظار است و دمای هوا در گرم‌ترین و سردترین زمان به ۵ و ۱ درجه سانتیگراد می‌رسد.

هواشناسی فردا 11 بهمن 1400

اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار سطح زردرنگ آورده است: با نفوذ سامانه بارشی از سه‌شنبه صبح (۱۲ بهمن‌ماه) تا اواخر وقت در بعضی ساعات بارش برف و باران و وزش باد، ارتفاعات مه آلود و بارش برف ماهی کولاک برف و کاهش محسوس دما ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد در سطح استان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی لغزندگی معابر و جاده‌ها و کاهش دید افقی، وقوع مه و کولاک برف، محدودیت تردد در جاده‌های کوهستانی، احتمال سقوط بهمن در نقاط مستعد، یخبندان شبانه سطح زمین در بعضی نواحی مرکزی و جنوبی استان، احتمال آسیب به لوله‌های آب و تاسیسات، احتمال آسیب به خودروها و ماشین آلات دور از انتظار نیست.

به توصیه اداره کل هواشناسی استان تهران، احتیاط در تردد درون شهری و جاده‌ای به‌ویژه جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، همراه داشتن زنجیر چرخ و وسایل ایمنی، پرهیز از کوهنوردی و صعود به ارتفاعات، پرهیز از پرواز گلایدر، محافظت و پوشش لوله‌های آب و تاسیسات، استفاده از ضد یخ در خودروها و ماشین آلات، کنترل دما و مدیریت حامل های انرژی باید در دستورکار قرار گیرد.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

توصیف سامانه اول: نفوذ سامانه بارشی

زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۱

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۲

نوع مخاطره: بارش برف و باران، وزش باد شدید موقت، رعدو برق و رخداد مه.

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۱: خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و نوار غربی اصفهان.

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۲: خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، اصفهان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، قم، سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، جنوب کردستان، جنوب زنجان، نیمه شمالی فارس، بوشهر، شمال کرمان و یزد.

اثر مخاطره: اختلال در تردد، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف، احتمال سقوط بهمن، احتمال مسدود شدن راه‌های روستایی بر اثر بارش برف، احتمال لغو یا تأخیر در پروازها، احتمال آب‌گرفتگی معابر شهری و احتمال خسارت به محصولات و آسیب به ماشین‌آلات‌ کشاورزی.

توصیه: لغو سفرهای غیرضروری، پرهیز از توقف و احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیرضروری، جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، توقف فعالیت‌های کوهنوردی، اجتناب از جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، تجهیز خودروها به تجهیزات زمستانی و سوخت لازم و آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای عملیات برف‌روبی.

کاهش 10 درجه ای دما و بارش برف و باران

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: بعدازظهر سه‌شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۲

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۳

نوع مخاطره: وزش باد شدید

منطقه اثر: نیمه شمالی فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، یزد، جنوب خوزستان و جنوب خراسان رضوی.

اثر مخاطره: در نواحی مستعد خیزش گردوخاک و کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی.

توصیه: مستحکم کردن سازه‌های موقتی، احتیاط در تردد از اطراف تابلوهای تبلیغاتی، درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه‌کاره و عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکرشده.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار