پیش بینی وضع هوا فردا ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ / کاهش ۱۰ درجه ای دما و ورود سامانه بارشی جدید به کشور

سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی فردا خبر داد و کاهش ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دما در برخی مناطق کشور را پیش‌بینی کرد.

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا ۱۵ اسفند ۱۴۰۰، سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی فردا خبر داد و کاهش ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دما در برخی مناطق کشور را پیش‌بینی کرد.

پیش بینی وضع هوا فردا ۱۵ اسفند ۱۴۰۰

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وزش باد شدید در جنوب کشور طی امروز (۱۴ اسفند ماه)، کاهش دما تا ۱۰ درجه سانتیگراد از امروز تا دوشنبه(۱۶ اسفندماه) و ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی فردا خبر داد.

صادق ضیاییان درباره وضعیت جوی کشور اظهار کرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، امروز(۱۴ اسفندماه) در برخی مناطق استان‌های کرمان، فارس، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بارش باران، گاهی رعد و برق، وزش باد شدید موقت و بارش برف در نواحی مرتفع پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: اوایل وقت یکشنبه (۱۵ اسفندماه) در استان خراسان رضوی بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود و از بعد از ظهر این روز سامانه بارشی جدیدی وارد کشور خواهد شد و در نواحی غرب، شمال غرب، ارتفاعات زاگرس مرکزی و ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز غربی، بارش باران و برف و وزش باد شدید وقت پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: دوشنبه (۱۶ اسفندماه) گستره فعالیت سامانه بارشی علاوه بر نواحی ذکر شده، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان، سواحل دریای خزر و بخش‌هایی از مرکز و شمال شرق کشور را در برمی‌گیرد.

وی ادامه داد: سه شنبه (۱۷ اسفندماه) در نواحی شمال شرق و ارتفاعات البرز ابرناکی و بارش پراکنده انتظار می‌رود. از بعدازظهر چهارشنبه  (۱۸ اسفندماه) مجدد با ورود سامانه بارشی در نواحی شمال غرب بارش آغاز خواهد شد و به‌تدریج نواحی غرب و ارتفاعات زاگرس مرکزی و ارتفاعات غربی البرز را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گفته ضیاییان امروز و فردا (۱۴ و ۱۵ اسفندماه) در نواحی جنوب شرق، شرق و دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گرد وخاک پیش‌بینی می‌شود.

پیش بینی وضع هوا فردا 15 اسفند 1400

وی افزود: رخداد این شرایط طی روزهای دوشنبه و سه شنبه (۱۶ و ۱۷ اسفندماه) در نیمه جنوبی کشور دور از انتظار نیست و از امروز تا دوشنبه (۱۶ اسفندماه) برای سواحل دریای خزر روند کاهش ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دما و طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه(۱۷ و ۱۸ اسفندماه) افزایش ۶ تا ۸ درجه‌ای دما برای این مناطق انتظار می رود.

سازمان هواشناسی نسبت به نفوذ سامانه بارشی، وزش باد شدید در ۱۵ استان و احتمال خیزش گرد و خاک و کاهش دید هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از نفوذ سامانه بارشی و بارش باران، برف، وزش باد شدید موقت، رعد و برق طی یکشنبه شب (۱۵ اسفندماه) تا سه‌شنبه (۱۷ اسفندماه) خبرداد.

این سامانه بارشی روز یکشنبه در کردستان، کرمانشاه، مرکزی، لرستان، همدان، شمال ایلام، غرب اصفهان، نیمه شمالی چهارمحال و بختیاری، جنوب آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، شمال خوزستان و ارتفاعات استانهای تهران، البرز و مازندران، دوشنبه در گیلان، مازندران، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، قم، قزوین، تهران، البرز، اصفهان، سمنان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، یزد، جنوب استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، نیمه جنوبی اردبیل، فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و نیمه شمالی کرمان و سه‌شنبه در خراسان جنوبی، خراسان شمالی و خراسان رضوی فعال خواهد بود.

بر اثر نفوذ این سامانه بارشی،اختلال در تردد، پدیده مه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، برخورد صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر شهری، تاخیر و احتمال لغو پرواز دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از هرگونه خسارت، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، تجهیز خودروها به لوازم زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی همچنین نسبت به تغییر نوع توده هوا به همراه افزایش شیو فشاری و وزش باد نسبتاً شدید تا شدید موقت در مناطق مستعد توام با خیزش گردوخاک از دوشنبه تا سه‌شنبه هشدار داد.

این وضعیت جوی روز دوشنبه در خوزستان، بوشهر، ایلام، فارس، کرمان، یزد، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و روز سه شنبه در کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، هرمزگان، فارس، تهران، قم، سمنان، قزوین، مرکزی، همدان پیش‌بینی می‌شود و احتمال خیزش گردوخاک و کاهش دید و کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و احتمال آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی را به دنبال دارد.

پیش بینی آخرین وضعیت جوی کشور فردا یکشنبه 15 اسفند 1400

به توصیه هواشناسی مستحکم کردن سازه‌های موقتی، احتیاط در تردد از اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده باید در دستور کار قرار گیرد.

این سازمان با صدور هشدار زردرنگ دیگری از افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در سواحل حداکثر تا ۱.۵ متر و در فراساحل حداکثر تا دو متر در بعدازظهر یک‌شنبه تا اواخر وقت دوشنبه (۱۵ تا ۱۶ اسفندماه) خبر داد.

 این شرایط جوی روز یکشنبه در خلیج فارس، استان‌های بوشهر و خوزستان و دریای خزر، استان‌های گیلان، مازندران و گلستان و روز دوشنبه در خلیج فارس، استان‌های خوزستان و بوشهر، دریای خزر، استانهای گیلان، مازندران و گلستان پیش‌بینی می‌شود.

در شرایط جوی ذکر شده احتمال غرق شدن قایق‌های سبک و تفریحی، احتمال آسیب به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی و اختلال در تردد با شناورهای نیمه سنگین و احتمال خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحلی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی محدودیت در تردد با قایق‌ها و شناورهای سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی به‌ویژه در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد با شناورهای نیمه سنگین و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت را توصیه می‌کند.

ضیاییان ضمن اشاره به کاهش دمای چهار درجه‌ای اظهار کرد: دوشنبه (۱۶ اسفندماه) در نواحی شمال غرب کشور کاهش ۴ تا۶ درجه‌ای دما پیش‌بینی می‌شود. امروز(۱۴ اسفندماه) نیمه شرقی دریای خزر مواج و متلاطم خواهد بود. این شرایط دوشنبه برای دریای خزر و چهارشنبه در غرب خلیج فارس انتظار می رود.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۵ اسفندماه) نیمه ابری و وزش باد و در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید با حداقل دمای ۷ و حداکثر دمای ۱۴ و برای روز دوشنبه (۱۶ اسفندماه) ابری و بارش باران و در بعضی ساعت‌ها مه رقیق و گاهی وزش باد و رگبار و رعد و برق با حداقل دمای ۷ و حداکثر دمای ۱۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۴ و ۱۵ اسفند ماه) بندرعباس با دمای ۲۶ و ۲۸ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و ارومیه و زنجان با دمای ۴- و۳- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور هستند.

 بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در برخی مناطق استان‌های کرمان،‌ فارس، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بارش باران،‌ گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و بارش برف در مناطق مرتفع پیش‌بینی شده است.

اوایل وقت فردا یکشنبه ۱۵ اسفند در خراسان رضوی بارش‌های پراکنده پیش‌بینی شده است و از بعدازظهر سامانه بارشی جدیدی وارد کشور خواهد شد و در مناطق غرب، شمال غرب، ارتفاعات زاگرس مرکزی و ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز غربی بارش برف و باران و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

دوشنبه گستره فعالیت سامانه بارشی علاوه بر مناطق ذکرشده،‌ ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران،‌ سمنان،‌ سواحل دریای خزر و بخش‌هایی از مرکز و شمال شرق کشور را در بر می‌گیرد. سه‌شنبه در مناطق شمال شرق و ارتفاعات البرز ابرناکی و بارش پراکنده پیش‌بینی شده است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی از بعدازظهر چهارشنبه مجدداً با ورود سامانه بارشی، بارش‌ها در مناطق غربی آغاز می‌شود و به‌تدریج مناطق غرب،‌ ارتفاعات زاگرس مرکزی و ارتفاعات غربی البرز را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

طی امروز و فردا در مناطق جنوب شرق، شرق و دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

همچنین از امروز تا دوشنبه برای سواحل دریای خزر کاهش ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دما و طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه افزایش ۶ تا ۸ درجه‌ای دما برای این مناطق پیش‌بینی شده است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، از ظهر امروز تا یکشنبه در بعضی ساعات به‌ویژه در نیمه جنوبی وزش باد شدید با احتمال خیزش گرد وخاک پیش‌بینی می‌شود.

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از فردا یکشنبه 15 اسفند

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی،وضعیت جوی استان تهران طی امروز و یکشنبه (۱۴ و ۱۵ اسفندماه) کمی ابری تا نیمه ابری خواهد بود. از بامداد دوشنبه (۱۶ اسفندماه) با نفوذ سامانه بارشی به‌تدریج آسمان ابری و از اواسط روز دوشنبه تا سه شنبه (۱۶ تا ۱۷ اسفندماه) در بعضی ساعات در سطح استان، بارش باران و مه رقیق و گاهی وزش باد و رگبار و رعد و برق و در ارتفاعات بارش باران و برف همراه با مه و گاهی کولاک برف پیش بینی می شود.

همچنین روز دوشنبه کاهش محسوس دما مورد انتظار است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه فیروزکوه (امین آباد) با کمینه دمای ۹- درجه سانتیگراد سردترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران نیز فردا (۱۵ اسفندماه) قسمتی ابری و وزش باد و گاهی وزش باد شدید با بیشترین و کمترین دمای ۱۳ و ۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

آسمان پایتخت پس فردا (۱۶ اسفندماه) ابری، در بعداز ظهر بارش باران و وزش باد با احتمال رعد و برق خواهد بود و دمای هوا در گرم‌ترین و سردترین زمان به ۸ و ۶  درجه سانتیگراد می‌رسد.

بیشینه سرعت وزش باد طی ۲۴ ساعت گذشته در استان تهران  تا ساعت ۸و ۳۰ امروز (۱۴ اسفندماه) در ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) با سرعت ۶۸ کیلومتر بر ساعت ثبت شده است.

وی افزود: سرعت وزش باد در ایستگاه هواشناسی فیروزکوه ۶۵، در ایستگاه‌های دماوند و ژئوفیزیک ۶۱ و در ایستگاه هواشناسی آبعلی ۵۴ کیلومتر بر ساعت ثبت شده است.

معاون اداره کل هواشناسی استان تهران ادامه داد: سرعت وزش باد در ایستگاه‌های هواشناسی چیتگر و فرودگاه مهرآباد ۴۷ کیلومتربر ساعت و در ایستگاه‌های هواشناسی شهریار و ورامین ۴۳ کیلومتربرساعت بوده است.

غلامی در پایان گفت: در ایستگاه هواشناسی شمیران سرعت وزش باد طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۸ کیلومتر بر ساعت و در ایستگاه هواشناسی لواسان ۱۴ کیلومتربر ساعت به ثبت رسید.

وزش باد شدید در تهران و جنوب کشور

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار