پیش بینی وضع هوا فردا ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ / هشدار؛ بارش برف، باران و وزش باد شدید در ۲۳ استان‌

سازمان هواشناسی کشور یک هشدار سطح زرد منتشر کرد و درباره کولاک برف و لغزندگی جاده‌ها اطلاع داد.

به گزارش رصد روز، سازمان هواشناسی کشور یک هشدار سطح زرد منتشر کرد و درباره کولاک برف و لغزندگی جاده‌ها اطلاع داد.

سازمان هواشناسی در مورد آخرین وضعیت جوی کشور، یک هشدار سطح زرد منتشر کرد که بر اساس آن بارش برف، باران، وزش باد و کاهش نسبی دما رادر پایان هفته جاری خواهیم داشت.

سازمان هواشناسی با صدور دو هشدار نارنجی و یک هشدار در سطح زرد، از تشدید فعالیت سامانه بارشی از جمعه ( ۱۵ بهمن ماه) در اغلب استان‌های کشور خبر داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی طی روزهای جمعه( ۱۵ بهمن ماه) در مناطق شمال و شرق خوزستان، شمال ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، جنوب لرستان، جنوب اردبیل، شمال زنجان تا شنبه( ۱۶ بهمن ماه) در ارتفاعات گیلان، مازندران و گلستان، غرب فارس، شمال بوشهر، شرق خراسان رضوی خبر داد.

نوع مخاطره این پدیده بارش برف و باران، وزش باد شدید، کولاک برف و پدیده مه خواهد بود.

اثر این مخاطره می‌تواند سبب لغزندگی سطح جاده‌ها و اختلال در تردد، کولاک برف، کاهش دید، احتمال سقوط بهمن، مسدود شدن جاده‌های مواصلاتی برف گیر، افت فشار گاز و تاخیر و احتمال لغو پرواز شود.

توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط اجتناب از سفرهای غیر ضروری، همراه داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، توقف فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی دستگاه‌های امدادی جت برف روبی و مقابله با خسارت احتمالی و مدیریت در مصرف انرژی است.

سازمان هواشناسی در ادامه با صدور هشداری در سطح نارنجی از افزایش سرعت باد در روزهای شنبه و یکشنبه ( ۱۶ و ۱۷بهمن ماه) در دریای خزر، استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و خلیج فارس، استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان و دوشنبه( ۱۸ بهمن ماه) در خلیج فارس، استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان خبر داد.

افزایش ارتفاع موج بین ۲ تا ۳ متر مخاطره این پدیده خواهد بود.

وضعیت جوی فردا جمعه 15 بهمن 1400

خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی، خطر غرق شدن قایق‌های سبک و نیمه سنگین و اختلال در تردد با شناورهای سنگین و آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی از اثرات این مخاطره است.

توصیه می‌شود احتیاط در تردد قایق‌های سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد کشتی‌های تجاری و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت در دستور کار قرار گیرد.

در پایان سازمان هواشناسی با صدور هشداری در سطح زرد از نفوذ سامانه بارشی طی بازه زمانی جمعه( ۱۵ بهمن ماه) تا یک‌شنبه( ۱۷ بهمن ماه) خبر داد.

بارش برف، باران، وزش باد شدید موقت و رعد و برق و کاهش دما از روز شنبه( ۱۶ بهمن ماه) مخاطراتی است که این سامانه به همراه خواهد داشت.

منطقه اثر این پدیده جمعه( ۱۵ بهمن ماه) استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کرمانشاه، کردستان، زنجان، لرستان، ایلام، همدان، مرکزی، خوزستان، قزوین، البرز، تهران، شمال فارس و شمال بوشهر، خواهد بود.

شنبه( ۱۶ بهمن ماه) استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، شمال زنجان، گلستان، مازندران، گیلان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، شمال و ارتفاعات کرمان درگیر این سامانه می‌شوند.

استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات استانهای زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان نیز یکشنبه( ۱۷ بهمن ماه) میزبان این سامانه خواهند بود.

مخاطرات حاصل از این سامانه می‌تواند سبب اختلال در تردد، پدیده مه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، احتمال سقوط بهمن، احتمال مسدود شدن راه‌های روستایی در اثر بارش برف،تاخیر و احتمال لغو پرواز و احتمال آب گرفتگی معابر شهری شود.

ورود سامانه بارشی به پایتخت از فردا

اجتناب از سفرهای غیر ضروری، تجهیز خودروها به لوازم زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، امتناع از جابجایی عشایر کوچ‌رو و آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای عملیات برف روبی در این شرایط ضروری است.

در ادامه سازمان هواشناسی از  وزش باد شدید در برخی مناطق جنوبی همراه با گردوخاک طی روز شنبه( ۱۶ بهمن ماه) در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، فارس، اصفهان، یزد، تهران، البرز، قم، سمنان و مرکزی خبر می‌دهد.

در پی فعالیت این سامانه در نواحی مستعد احتمال خیزش گردوخاک و کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی وجود دارد.

توصیه می‌شود مستحکم کردن سازه‌های موقتی، احتیاط در تردد از اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده در دستور کار قرار گیرد.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی کشور سامانه بارشی از روز جمعه پانزدهم بهمن ماه تا روز یکشنبه هفدهم بهمن‌ماه وارد کشور شده و منطقه اثر آن در روز جمعه شامل استان‌های کردستان، زنجان، آذربایجان شرقی، نوار غربی آذربایجان غربی، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز و تهران، همدان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال شرق خوزستان و نیمه جنوبی اردبیل خواهد بود.

روز شنبه نیز این سامانه بارشی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، مرکزی، تهران، البرز، قزوین، لرستان، شمال ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال غرب فارس، شمال شرق خوزستان، گیلان، گلستان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان رضوی و ارتفاعات سمنان را در بر می‌گیرد.

اثر مخاطره اختلال در تردد، پدیده مه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، احتمال سقوط بهمن، احتمال مسدود شدن راه‌های روستایی در اثر بارش برف، تاخیر و احتمال لغو پرواز، احتمال آب گرفتگی معابر شهری و احتمال آسیب به ماشین‌آلات کشاورزی اعلام شده است.

ورود شامانه بارشی جدید به کشور از فردا 15 بهمن 1400

اجتناب از سفر‌های غیر ضروری، تجهیز خودرو‌ها به لوازم زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، امتناع از جابجایی عشایر کوچ‌رو و آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای عملیات برف روبی از توصیه‌های سازمان هواشناسی برای این روزهاست.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، طی امروز (۱۴بهمن‌ماه) آسمان استان به دلیل پایداری جو در نواحی پرتردد و صنعتی همراه با غبار محلی و کاهش کیفیت هوا خواهد بود و از فردا با ورود سامانه بارشی، وقوع برف و باران در برخی مناطق استان مورد انتظار است.

 بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران امروز قسمتی ابری تا نیمه ابری گاهی همراه با وزش ملایم باد و به دلیل پایداری جو در نواحی پرتردد و صنعتی همراه با غبار محلی و گاهی غبارآلود پیش‌بینی می‌شود.

از جمعه صبح (۱۵ بهمن ماه) با نفوذ سامانه بارشی تا یکشنبه( ۱۷ بهمن ماه)، آسمانی ابری در پاره‌ای نقاط نیمه ابری و در بعضی ساعات همراه با بارش باران در نیمه جنوبی استان و در نیمه شمالی بارش به صورت برف توام با باران و در ارتفاعات مه آلود گاهی همراه با بارش برف و کولاک برف مورد انتظار است.

از بعدازظهر جمعه (۱۶ بهمن ماه) با وزش باد متوسط تا نسبتا شدید به ویژه در ارتفاعات و شرق استان، و طی روزهای شنبه و یکشنبه (۱۶ و ۱۷ بهمن ماه) برای اکثر مناطق استان به ویژه در نواحی مرکزی، غرب و نیمه جنوبی، باد نسبتا شدید تا شدید پیش بینی می‌شود. دمای استان نیز برای فردا با روند افزایشی و از شنبه تا دوشنبه (۱۶ تا ۱۸ بهمن ماه) با روند کاهشی مواجه خواهد بود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه فیروزکوه با دمای ۷- درجه سانتیگراد سردترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

همچنین آسمان تهران فردا (۱۵ بهمن‌ماه) نیمه ابری تا ابری به همراه بارش و وزش باد در برخی ساعات با بیشترین و کمترین دمای۱۳ و ۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. همچنین شنبه (۱۶بهمن‌ماه) آسمان تهران نیمه ابری تا ابری در بعضی ساعات بارش باران با احتمال بارش برف و وزش باد شدید خواهد بود و دمای هوا در گرم‌ترین و سردترین زمان به ۹ و ۱ درجه سانتیگراد می‌رسد.

هواشناسی فردا 15 بهمن 1400

ضیاییان در پایان گفت: امروز (۱۴ بهمن‌ماه) شهرکرد با کمینه دمای ۱۸- درجه سانتیگراد و فردا (۱۵ بهمن‌ماه) شهرکرد با کمینه دمای ۷- درجه سانتیگراد سردترین مرکز استان لقب می‌گیرند و امروز و فردا (۱۴ـ ۱۵ بهمن‌ماه) بندرعباس با بیشینه دمای ۲۶ درجه سانتیگراد گرم‌ترین مرکز استان است.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار