پیش بینی وضع هوا فردا ۱۶ دی ۱۴۰۰ / بارش برف و باران در ۲۳ استان

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور برای برخی استان‌ها در خصوص طغیان رودخانه‌ها،‌ جاری شدن رواناب و آب‌گرفتگی معابر هشدار داد.

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا ۱۶ دی ۱۴۰۰ ، سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور برای برخی استان‌ها در خصوص طغیان رودخانه‌ها،‌ جاری شدن رواناب و آب‌گرفتگی معابر هشدار داد.

پیش بینی وضع هوا فردا پنج شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۰

 بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز با ورود سامانه بارشی از غرب کشور در استان‌های واقع در کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان،‌ همدان، مرکزی، جنوب قم، به‌تدریج چهارمحال و بختیاری، اصفهان، شمال فارس،‌کرمان،‌ یزد،‌ خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان بارش برف و باران، وزش باد شدید و گاهی رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر در اردبیل، گیلان، مازندران،‌ گلستان،‌ خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش‌ها آغاز می شود. در شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز نیز بارش پراکنده پیش‌بینی شده است.

فردا پنجشنبه سامانه بارشی در شرق و جنوب شرق فعال است و باعث بارش باران،‌ وزش باد و کاهش دما در این مناطق می‌شود. بارش‌ها در جنوب خراسان جنوبی، شمال کرمان و برخی مناطق مرکزی سیستان و بلوچستان شدت دارد و سامانه بارشی بعدازظهر فردا از کشور خارج می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی جمعه اکثر مناطق کشور جوّ آرامی دارند و شنبه و یکشنبه هفته آینده در استان‌های ساحلی دریای خزر بارش‌های پراکنده روی می‌دهد. ضمن این‌که در شهرهای پرجمعیت و صنعتی افزایش آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ با اشاره به ادامه فعالیت سامانه بارشی آورده است: بارش برف، وزش باد شدید، کاهش محسوس دما و کولاک برف امروز (۱۵ دی‌ماه) برای استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، مازندران، گلستان، زنجان، همدان، قم، مرکزی، شمال شرق خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس، چهارمحال و بختیاری، یزد، قزوین، اصفهان، شرق هرمزگان، کرمان، ارتفاعات و دامنه سمنان، تهران و البرز و فردا (۱۶ دی‌ماه) برای استان‌های خراسان رضوی، ارتفاعات کرمان و شرق هرمزگان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی پدیده مه، لغزندگی و کاهش دید به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی، کاهش محسوس دما، احتمال آسیب رسیدن به ماشین آلات کشاورزی، اختلال در عملیات عمرانی و احتمال تاخیر در پرواز وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از سفرهای غیر ضروری و در صورت سفر به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی، احتیاط در صعود به ارتفاعات، احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو، عدم بتن‌ریزی، مدیریت در مصرف انرژی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای حفظ ماشین آلات کشاورزی و آمادگی دستگاه‌های امدادی توصیه می‌کند.

هواشناسی فردا

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ دیگری آورده است: وزش باد شدید توام با کاهش دما امروز (۱۵ دی‌ماه) برای استان‌های سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد و هرمزگان، پنج‌شنبه (۱۶ دی‌ماه) برای استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق کرمان، شرق یزد، شرق هرمزگان و  جمعه (۱۷ دی‌ماه) برای استان‌های سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان خسارت به سالن‌ها و تاسیسات گلخانه‌ای و احتمال شکستن شاخه‌های درختان دور از انتظار نیست.

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها، خودداری از انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم استقرار ماشین آلات کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی روی زمین، عدم آهک‌پاشی در استخرها و مزارع خاکی پرورش ماهی و میگو که آب آن تخلیه شده به دلیل وزش باد شدید مد نظر قرار گیرد.

سازمان هواشناسی همچنین توصیه می‌کند که دامداری‌ها نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درهای سالن‌ها اقدام کنند.

 هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

براساس داده و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران، طی امروز(۱۵دی ماه) نیمه ابری تا ابری و در بعضی ساعات همراه با وزش باد شدید به‌خصوص در نیمه غربی و جنوبی است که در ارتفاعات استان همراه با بارش برف و احتمال کولاک و مه‌ پیش‌بینی می‌شود.

از روز پنجشنبه (۱۶دی‌ماه) تا یکشنبه (۱۹دی‌ماه) با استقرارجوی پایدار، وضعیت جوی استان، آسمانی صاف تا قسمتی ابری و در مناطق پر تردد شهری همراه با غبار محلی و به‌تدریج انباشت آلاینده‌ها پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، آبعلی با دمای ۷- درجه سانتیگراد سردترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده‌ است.

آسمان تهران نیز فردا (۱۶دی ماه) صاف و گاهی همراه با وزش‌ باد با بیشترین و کمترین دمای ۱۰ و ۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

آسمان پایتخت پس فردا (۱۷دی ماه) صاف و همراه با غبار محلی پیش‌بینی می‌شود و دمای هوا در گرم‌ترین و سردترین زمان به ۱۰و۴درجه سانتیگراد می‌رسد.

توصیف سامانه: تداوم فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۶

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۶

نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش دما، در نواحی مستعد ریزش تگرگ و در نواحی با اقلیم سرد و مرتفع بارش برف

منطقه اثر: سیستان و بلوچستان، نیمه جنوبی خراسان جنوبی و نیمه شرقی کرمان.

اثر مخاطره: جاری شدن رواناب، آب‌گرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، سیلابی شدن رودخانه‌ها، لغزندگی، پدیده مه و کاهش دید در جاده‌ها، احتمال مسدود شدن جاده‌های کوهستانی و برف‌گیر، احتمال افت فشار گاز، تأخیر یا احتمال لغو پرواز.

توصیه: پرهیز از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، مدیریت در مصرف انرژی و آمادگی فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های امدادی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی.

هشدار هواشناسی فردا آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه ها

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط