پیش بینی وضع هوا فردا ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ / کاهش دما و تداوم بارش ها در برخی استان ها

سازمان هواشناسی از بارش برف، باران،‌ وزش باد شدید و کاهش دما در برخی استان‌های کشور خبر داد و اعلام کرد: سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کشور می‌شود.

به گزارش رصد روز، سازمان هواشناسی از بارش برف، باران،‌ وزش باد شدید و کاهش دما در برخی استان‌های کشور خبر داد و اعلام کرد: سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کشور می‌شود.

 بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی فعالیت سامانه بارشی امروز در استان‌های مازندران، گلستان، ‌سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و کرمان ادامه دارد و در این مناطق بارش برف، باران و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش برف و باران در شش استان و وزش باد شدید در برخی نقاط کشور خبر داد.

صادق ضیاییان افزود: فعالیت سامانه بارشی در روز یکشنبه (۱۷ بهمن‌ماه) در استان‌های مازندران، گلستان، ارتفاعات سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و جنوب کرمان است و در این نواحی بارش برف و باران و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

وی در ادامه گفت: دوشنبه ( ۱۸ بهمن ماه) نیز در شمال خراسان رضوی بارش پراکنده خواهیم داشت. در سایر مناطق کشور تا روز پنجشنبه جو آرام خواهد بود.

به گفته ضیاییان از روز پنجشنبه (۲۱ بهمن‌ماه) سامانه بارشی از سمت شمال غرب وارد کشور می‌شود.

پیش بینی وضع هوا فردا 18 بهمن

وی با اشاره به وزش باد شدید و کاهش دما دربرخی نقاط کشور اظهارکرد: روز یکشنبه (۱۷ بهمن‌ماه) در استان‌های تهران، قم، مرکزی، سمنان همچنین در شرق کشور در برخی ساعات وزش باد شدید پیش بینی می شود. در این روز کاهش دما در استانهای نوار شمالی کشور رخ خواهد داد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: خلیج فارس تا روز سه شنبه (۱۹ بهمن ماه) و دریای خزر در روز یکشنبه (۱۷ بهمن ماه) مواج پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۱۸ بهمن ‌ماه) قسمتی ابری و در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد با حداقل دمای ۱- و حداکثر دمای ۱۱ درجه سانتیگراد و طی ‌سه شنبه (۱۹ بهمن ماه) صاف تا قسمتی ابری و در بعضی ساعت‌ها به‌تدریج غبار محلی با حداقل دمای ۱- و حداکثر دمای ۱۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۷ و ۱۸ بهمن ماه) بندرعباس با دمای ۲۴ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با  دمای ۱۲-  درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

دوشنبه در شمال خراسان رضوی بارش‌های پراکنده پیش‌بینی شده و در سایر مناطق کشور تا روز پنجشنبه جو پایداری حاکم است.

از روز پنجشنبه سامانه بارشی از سمت شمال غرب وارد کشور می‌شود.  امروز در استان‌های تهران،‌ قم،‌ مرکزی،‌ سمنان و همچنین در شرق کشور در برخی ساعات وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود، ضمن این‌که امروز کاهش دما در استان‌های شمالی روی می‌دهد.خلیج فارس تا روز سه‌شنبه و دریای خزر امروز مواج خواهد بود.

کاهش دما و تداوم بارش ها در برخی استان ها

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، امروز(۱۷ بهمن ماه) با وزش باد شدید و پراکندگی آلاینده‌ها، کیفیت هوای تهران در بیشتر مناطق در محدوده قابل قبول قرار خواهد گرفت.

براساس پیش‌بینی‌های انجام‌ شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، در صبحگاه امروز(۱۷ بهمن‌ماه) کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده قابل‌ قبول و پاک قرار خواهد گرفت که ناشی از وزش باد نسبتاً شدید و پراکندگی آلاینده‌ها طی ساعات گذشته است.

تداوم وزش باد مؤثر تا نسبتاً شدید در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را تسهیل خواهد کرد.این شرایط جوی تا اواخر وقت یکشنبه ادامه خواهد یافت که کاهش غلظت ذرات معلق و به‌تبع آن برقراری وضعیت قابل‌ قبول در بیشتر مناطق دور از انتظار نیست.

کاهش نسبی تندی باد تا صبح روز دوشنبه (۱۸ بهمن‌ماه) هم‌زمان با افزایش ترافیک صبحگاهی سبب افزایش غلظت ذرات معلق و کاهش کیفیت هوا در مناطق پرتردد می‌شود. افزایش تندی باد در طول روز از تجمع آلاینده‌ها جلوگیری خواهد کرد.

با وزش باد مؤثر تا اواخر وقت دوشنبه (۱۸ بهمن ماه) غلظت ذرات معلق کاهش خواهد یافت و برقراری وضعیت قابل‌ قبول در بیشتر مناطق پیش‌بینی می‌شود.

آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۵۵ بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۵۴ و کیفیت هوا در وضعیت قابل قبول است.

همچنین محبی معاون عملیات پلیس راه کشور  درباره آخرین وضعیت جوی حاکم بر جاده‌های کشور نیز اظهارکرد: برابر گزارش‌ها، در حال حاضر شاهد بارش برف و باران در برخی از محورهای استان‌های مازندران، تهران، البرز، قزوین، زنجان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان و گلستان هستیم. در برخی از محورهای استان گیلان نیز بارش باران گزارش شده است.

محبی افزود: لازم است رانندگانی که قصد تردد از محورهای دارای بارش برف و باران را دارند حتما لوازم و تجهیزات زمستانی از جمله زنجیرچرخ را به همراه داشته باشند. همچنین در حین رانندگی فاصله طولی مناسب و سرعت مطمئنه را نیز رعایت کنند.

پیش بینی وضع هوا فردا

توصیف سامانه دوم: نفوذ هوای سرد

زمان شروع: صبح یکشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۷

زمان پایان: ظهر دوشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۸

نوع مخاطره: کاهش دما

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۷: خوزستان، بوشهر، فارس، کرمان.

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۸: هرمزگان، سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: یخ‌زدگی محصولات کشاورزی و احتمال خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی.

توصیه: دوام افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، مصرف کودهای پتاسه (سولوپتاس) و ترکیبات بُر و روی (مانند فروت ست) و کود‌های اسید آمینه به‌صورت غیرمستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‌‏سازی درختان به سرما، تأمین سوخت و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما، محافظت از تأسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به‌ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، ایجاد پوشش به‌روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی‌اتیلن و نایلون)، خودداری از انجام هرس درختان، عدم کوددهی استخرهای پرورش ماهیان گرم‌آبی، روشن کردن آتش و ایجاد مه‌دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، استفاده از ضدیخ در ماشین‌‏آلات و ادوات کشاورزی، محافظت از سبزی و صیفی‌جات تازه کشت‌شده در برابر سرما در استان‌های جنوبی.

هواشناسی فردا

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط