پیش بینی وضع هوا فردا ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ / کاهش دما و ورود سامانه بارشی جدید به کشور

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور طی امروز نسبت به احتمال وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی و خسارت به محصولات کشاورزی هشدار داد.

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا ۱۸ فروردین ۱۴۰۱، سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور طی امروز نسبت به احتمال وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی و خسارت به محصولات کشاورزی هشدار داد.

پیش بینی وضع هوا فردا ۱۸ فروردین ۱۴۰۱

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود سامانه بارشی به کشور و کاهش دما در استان‌های ساحلی خزر خبر داد.

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهارکرد: از بعدازظهر چهارشنبه (۱۷ فروردین) با نفوذ سامانه بارشی از سمت شمال غرب به کشور در برخی نقاط استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، افزایش ابر، رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت رخ خواهد داد. در این روز در دامنه‌های جنوبی البرز شرقی و شمال شرق و شرق کشور نیز وزش باد نسبتا شدید برقرار است و در برخی نقاط احتمال خیزش گرد و خاک وجود دارد.

وی افزود: روز پنجشنبه (۱۸ فروردین) در پی نفوذ سامانه بارشی به کشور در برخی نقاط استان‌های آذربایجان شرقی،،آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، قزوین، البرز، تهران، استان‌های ساحلی خزر و ارتفاعات استان‌های سمنان، همدان، مرکزی رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود. روز جمعه (۱۹ فروردین) نیز در شمال غرب کشور حاکمیت این وضعیت دور از انتظار نیست.

به گفته ضیاییان و از اواخر وقت چهارشنبه و روز پنجشنبه تشکیل گرد و خاک روی عراق و انتقال آن به استان‌های واقع در نوار غربی کشور پیش‌بینی می‌شود علاوه بر این مناطق، طی روزهای پنجشنبه و جمعه در مناطق مرکزی و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و شمال شرق و شرق کشور وزش باد در برخی ساعات شدید خواهد بود و در نقاط مستعد احتمال خیزش گرد و خاک وجود دارد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به ورود موج بارشی  به کشور در روز شنبه (۲۰ فروردین) اظهار کرد: ورود این سامانه در شمال غرب، سواحل غربی و مرکزی خزر، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و برخی نقاط غرب سبب رگبار و رعد و برق وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط خیزش  گرد و خاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ خواهد شد.

هواشناسی فردا پنج شنبه 18 فروردین 1401 بارش پراکنده باران در استان های شمالی

به گفته ضیاییان در این روز دریای خزر مواج می‌شود و کاهش دما در استان‌های ساحلی خزر رخ خواهد داد. یکشنبه(۲۱ فروردین) نیز در نوار شمالی کشور بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۸ فروردین‌) نیمه‌ابری و از بعد از ظهر به‌تدریج ابری و گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید  و احتمال گرد و خاک با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۸ و روز جمعه (۱۹ فروردین‌) نیمه ابری و همراه با وزش باد و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی وضعیت جوی استان تهران فعالیت سامانه بارشی، وزش باد شدید و کاهش دما در استان پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده با فعالیت متناوب سامانه‌های بارشی، در بعضی ساعات وزش باد شدید گاهی خیلی شدید همراه با خیزش موقت گردوخاک به‌ویژه در نیمه جنوبی استان و برای پنجشنبه بعدازظهر (۱۸ فروردین) و شنبه بعدازظهر(۲۰ فروردین) در بعضی ساعات بارش باران همراه با رگبار و رعد و برق و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

از روز شنبه نیز شاهد روند محسوس کاهش دما خواهیم بود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه فیروزکوه با کمینه دمای ۲ درجه سانتیگراد سردترین نقطه استان تهران طی ۲۴ ساعت گذشته بوده‌ است.

همچنین آسمان تهران فردا (۱۸ فروردین) به‌تدریج ابری همراه با وزش باد و در بعد از ظهر وزش باد شدید با احتمال رگبار و رعد و برق با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد و طی جمعه (۱۹ فروردین) قسمتی ابری تا نیمه‌ابری و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

دریای خزر مواج می‌شود

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۷ و ۱۸ فروردین‌) اهواز با دمای ۳۷ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۱- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور هستند.

 بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی از بعدازظهر امروز با نفوذ سامانه بارشی از سمت شمال غرب در برخی مناطق استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی افزایش ابر، رگبار باران، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق روی می‌دهد. امروز در دامنه‌های جنوبی البرز شرقی، شمال شرق و شرق کشور نیز وزش باد شدید است و در برخی مناطق احتمال گردوخاک وجود دارد.

با نفوذ سامانه بارشی، پنجشنبه در برخی مناطق استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، قزوین، البرز، تهران، استان‌های ساحلی دریای خزر، سمنان، همدان و مرکزی رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

توصیف سامانه اول: نفوذ سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و احتمال تگرگ

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۱۸: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران،

جمعه ۱۴۰۱/۰۱/۱۹: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان،

شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۰: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، همدان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران

اثر مخاطره: احتمال خسارت به صنعت کشاورزی

توصیه: ایجاد پوشش بر روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر به دلیل وقوع تگرگ، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به انبار، عدم محلول پاشی و سم پاشی مرکبات و سایر محصولات کشاورزی، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری های قارچی، بسته نگهداشتن دریچه و درب سالن های پرورشی در شرایط رگبار و رعد و برق، عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی و بارش

 

توصیف سامانه دوم: افزایش شیو فشاری

زمان شروع: اوایل وقت پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۱۸

زمان پایان: اواخر وقت جمعه ۱۴۰۱/۰۱/۱۹

نوع مخاطره: وزش باد شدید

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۱۸: خوزستان، ایلام، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان، خراسان شمالی.

جمعه ۱۴۰۱/۰۱/۱۹: سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد.

اثر مخاطره: احتمال خسارت به صنعت کشاورزی

رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید

توصیه:

استحکام نهال های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه های گلخانه ها، عایق بندی و محافظت از کندوها، استفاده از بادشکن جهت جلوگیری از شکستگی شاخه و تنه درختان و حتی ریشه کن شدن درخت، با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر، دامداری ها نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درب های سالن ها اقدام نمایند، سالن های مرغداری نسبت به تهویه و کنترل دما در شرایط باد اقدامات لازم را انجام دهند، عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم آهک پاشی در استخرهای خاکی که آب آن تخلیه شده به دلیل شدت بالای وزش باد، عدم استقرار ماشین آلات کشاورزی و نهاده های کشاورزی بر روی زمین

توصیف سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی و ورود سامانه بارشی جدید از بعدازظهر چهارشنبه

نوع مخاطره: رگبار باران همراه با وزش باد شدید موقت، رعدوبرق، در نقاط مستعد بارش تگرگ، خیزش گردو خاک

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۱۷: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و شمال خراسان رضوی.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۱۸: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، دامنه و ارتفاعات گیلان و مازندران.

جمعه ۱۴۰۱/۰۱/۱۹: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، خراسان شمالی، دامنه و ارتفاعات مازندران، گلستان، گیلان، قزوین، البرز و تهران.

اثر مخاطره: اختلال در ترددهای برون شهری، احتمال آب‌گرفتگی محلی، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه، خیزش گردوخاک و کاهش دید.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از کنار مسیل‌ها، احتیاط و محدودیت در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو

توصیف سامانه دوم: افزایش شیو فشاری و وزش باد شدید

زمان شروع: پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۱۸

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۱/۰۱/۱۹

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید در مناطق بیابانی و خشک همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۱۸: ایلام، لرستان، مرکزی، همدان، قزوین، قم، البرز، تهران، سمنان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، یزد.

جمعه ۱۴۰۱/۰۱/۱۹: البرز، تهران، قم، سمنان، نیمه شرقی اصفهان، یزد، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی.

اثر مخاطره: احتمال خیزش گردوخاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و احتمال آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی

توصیه: احتیاط در تردد بین شهری، بویژه در جاده‌های کویری، احتیاط در عبور ازحاشیه تابلوهای تبلیغاتی، اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره، عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده و حفاظت از صنعت کشاورزی.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد با جهت جنوب شرقی

زمان شروع: پیش از ظهر پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۱۸

زمان پایان: اواخر وقت پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۱۸

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج بین ۱ تا ۱.۵ متر

کاهش دما و ورود سامانه بارشی جدید به کشور از فردا 18 فروردین 1401

منطقه اثر: مناطق شمالی خلیج فارس، در استانهای خوزستان و بوشهر

اثر مخاطره: احتمال آسیب به قایق های تفریحی و شناورهای سبک، احتمال خسارت به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی.

توصیه: احتیاط تردد با قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، احتیاط در فعالیت‌های دریایی و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت .

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار