پیش بینی وضع هوا فردا ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ / بارش برف و باران در ۲۹ استان

سازمان هواشناسی از آغاز بارش برف و باران طی پنجشنبه در غرب، شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی خبر داد و نسبت به خطر امواج ۳ متری برای استان‌های ساحلی هشدار داد.

به گزارش رصد روز، سازمان هواشناسی از آغاز بارش برف و باران طی پنجشنبه در غرب، شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی خبر داد و نسبت به خطر امواج ۳ متری برای استان‌های ساحلی هشدار داد.

سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج تا سه متر در جنوب کشور و بارش برف و باران در ۲۹ استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به افزایش ارتفاع موج بین ۲ تا ۳ متر در پی وزش باد شدید آورده است: این وضعیت جوی شنبه (۲۳ بهمن‌ماه) برای خلیج فارس در استانهای خوزستان و بوشهر، یکشنبه (۲۴ بهمن‌ماه)‌ برای خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان در استان های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان و دوشنبه (۲۵ بهمن‌ماه) برای دریای عمان در استان سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی وارد شدن خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحلی، خطر غرق شدن قایق‌های سبک و نیمه‌سنگین و اختلال در تردد با شناورهای سنگین به‌ویژه در نواحی فراساحل و آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به جلوگیری از تردد قایق‌های سبک، تفریحی و احتیاط تردد با شناورهای نیمه سنگین، محدودیت در فعالیت‌های دریایی در مناطق فراساحل و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت دریایی توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ نیز آورده است: بارش برف، باران، وزش باد شدید موقت و رعد و برق و کاهش نسبی دما پنجشنبه (۲۱ بهمن‌ماه) در استان‌هابی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، لرستان، شمال خوزستان، ایلام، زنجان و غرب همدان، جمعه ( ۲۲بهمن ماه) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، شمال شرق خوزستان، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، شمال کهگیلویه و بویراحمد، قزوین، البرز، تهران، گیلان و مازندران قابل انتظار است.

این شرایط جوی شنبه (۲۳ بهمن‌ماه) در استان‌های خوزستان، مازندران، قزوین، البرز، تهران، قم، همدان، مرکزی، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، یزد، نیمه شمالی فارس و شمال استان‌های کرمان، بوشهر، خراسان رضوی و خراسان جنوبی و یکشنبه (۲۴ بهمن‌ماه) در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، اصفهان، شمال سیستان و بلوچستان و ارتفاعات سمنان حاکم خواهد بود.

بارش برف و باران در ۲۹ استان

اختلال در تردد، پدیده مه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، احتمال سقوط بهمن، احتمال مسدود شدن راه‌های روستایی در اثر بارش برف، تاخیر و احتمال لغو پرواز، احتمال آبگرفتگی معابر شهری در این شرایط  وجود دارد و سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از سفرهای غیر ضروری، تجهیز خودروها به لوازم زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، اجتناب از جابجایی عشایر کوچ‌رو و آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای عملیات برف‌روبی توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

 بر اساس تحلیل نقشه‌‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز و فردا در اکثر مناطق کشور جوّ پایداری همراه با افزایش نسبی دما و افزایش غلظت آلاینده‌های جوّی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از افزایش آلودگی هوای برخی شهرهای صنعتی طی امروز و فردا (۱۹ و ۲۰ بهمن‌ماه) و کاهش دما تا ۱۰ درجه سانتیگراد خبر داد.

صادق ضیاییان افزود: سه شنبه و چهارشنبه (۱۹ و ۲۰ بهمن‌ماه)در بیشتر مناطق کشور جوی پایدار همراه با افزایش نسبی دما و در شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش غلظت آلاینده‌های جوی همراه با کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. طی این مدت در سواحل دریای خزر افزایش محسوس دما بین ۶ تا ۸ درجه سانتیگراد انتظار می‌رود.

وی افزود: امروز(۱۹ بهمن‌ماه) در مناطقی از شرق و جنوب شرق کشور وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه پنجشنبه (۲۱ بهمن‌ماه) به‌تدریج با ورود سامانه بارشی به کشور در مناطقی از غرب، شمال غرب کشور و ارتفاعات البرز مرکزی بارش باران و برف و وزش باد شدید موقتی رخ می‌دهد، گفت: شدت بارش در این روز در نوار غربی استان‌های آذربایجان غربی و کردستان خواهد بود همچنین در این روز در جنوب غرب و غرب کشور وزش باد شدید در برخی مناطق می‌تواند باعث خیزش گردوخاک شود.

وی افزود: جمعه (۲۲ بهمن‌ماه) گستره فعالیت این سامانه علاوه بر مناطق ذکر شده، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران و سواحل دریای خزر را نیز در بر خواهد گرفت.

پیش بینی وضع هوا فردا 20 بهمن 1400

ضیاییان در ادامه گفت: شنبه (۲۳ بهمن‌ماه) در استان‌های واقع در غرب، جنوب غرب و مرکز کشور، سواحل دریای خزر، شمال استان فارس و جنوب استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل بارش‌ها ادامه خواهد داشت. در این روز در استان‌های خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش پراکنده دور از انتظار نیست.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به کاهش دما در برخی مناطق کشور اظهارکرد: روزهای پنجشنبه و جمعه (۲۱ و ۲۲ بهمن‌ماه) در سواحل دریای خزر کاهش محسوس دما بین ۸ تا ۱۰ درجه سانتیگراد و در شمال غرب، غرب کشور و دامنه های جنوبی البرز کاهش نسبی دما حدود ۴ تا ۶ درجه سانتیگراد رخ خواهد داد.

به گفته ضیاییان سه شنبه تا ظهر چهارشنبه (۱۹ تا ۲۰ بهمن‌ماه) خلیج فارس مواج پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا ( ۲۰ بهمن‌ماه) صاف تا قسمتی ابری و غبارآلود با حداقل دمای ۳ و حداکثر دمای ۱۵  درجه سانتیگراد و طی پنجشنبه ( ۲۱ بهمن‌ماه) نیمه‌ابری و غبار صبحگاهی و در بعداز ظهر به‌تدریج ابری و وزش باد با احتمال بارش باران با حداقل دمای ۵ و حداکثر دمای ۱۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۹ و ۲۰ بهمن‌ماه) بندرعباس با دمای ۲۴  و ۲۵ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل با  دمای ۱۰- و۵-  درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

طی این مدت در سواحل دریای خزر دما ۶ تا ۸ درجه افزایش می‌یابد. پنجشنبه به تدریج با ورود سامانه بارشی به کشور در مناطقی از غرب، شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی بارش برف و باران و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد. شدت بارش‌های این روز برای نوار غربی آذربایجان غربی و کردستان است.

پیش بینی وضع هوا فردا 20 بهمن

همچنین در این روز در جنوب غرب و غرب کشور وزش باد شدید در برخی مناطق می‌تواند باعث خیزش گردوخاک شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز جمعه گستره فعالیت سامانه بارشی، علاوه بر مناطق ذکر شده، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین،‌ البرز، تهران و سواحل دریای خزر را در بر می‌گیرد.

شنبه هفته آینده در استان‌های واقع در غرب، جنوب غرب و مرکز کشور، سواحل دریای خزر، شمال استان فارس و جنوب استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل بارش‌ها ادامه دارد. همچنین در استان‌های خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش‌های پراکنده پیش‌بینی شده است.

روزهای پنجشنبه و جمعه در سواحل دریای خزر کاهش ۸ تا ۱۰ درجه‌ای و در شمال غرب،‌ غرب و دامنه‌های جنوبی البرز کاهش نسبی ۴ تا ۶ درجه‌ای دما روی می‌دهد.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، آسمان استان تا سه روز آینده صاف تا قسمتی ابری به همراه وزش باد ملایم خواهد بود و احتمال بارش پراکنده برف و باران از پنجشنبه (۲۱ بهمن ماه) مورد انتظار است.

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران ، امروز تا روز پنجشنبه (۲۱ بهمن ماه) با آسمانی صاف تا قسمتی ابری گاهی همراه با وزش باد ملایم پیش‌بینی می‌شود.

از فردا تا روز جمعه (۲۰ تا ۲۲ بهمن‌ماه) با استقرار جوی نسبتا پایدار و عدم وزش باد قابل ملاحظه، روند تدریجی انباشت آلاینده‌ها به‌ویژه در نواحی پرتردد و صنعتی مورد انتظار است.

از ظهر پنجشنبه( ۲۱ بهمن ماه) با نفوذ سامانه بارشی به‌تدریج آسمانی ابری و از پنجشنبه شب ( ۲۱ بهمن ماه) تا روز شنبه ( ۲۳ بهمن ماه) در بعضی ساعات برای نیمه جنوبی استان بارش پراکنده باران، در نیمه شمالی بارش باران وبرف و در ارتفاعات بارش برف همراه با مه گاهی کولاک برف پیش‌بینی می‌شود.

هواشناسی فردا

تا روز جمعه( ۲۲ بهمن ماه) نیز روند تدریجی افزایش دما و روز شنبه ( ۲۳ بهمن ماه) کاهش دما مورد انتظار است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه‌های فیروزکوه و  آبعلی  با دمای ۱۱- درجه سانتیگراد سردترین نقاط استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده اند.

همچنین آسمان تهران فردا(۲۰ بهمن‌ماه) کمی ابری همراه با غبار محلی و در شب نیمه ابری همراه با وزش باد با بیشترین و کمترین دمای۱۴ و ۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود همچنین پنجشنبه (۲۱بهمن‌ماه) آسمان تهران قسمتی ابری همراه با غبار محلی در بعد از ظهر به‌تدریج ابری گاهی بارش پراکنده و وزش باد خواهد بود و دمای هوا در گرم‌ترین و سردترین زمان به ۱۵ و ۶ درجه سانتیگراد می‌رسد.

 

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد

زمان پایان: ظهر چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۲۰

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج بین ۲ تا ۳ متر

منطقه اثر: خلیج فارس، در استان‌های بوشهر و هرمزگان.

اثر مخاطره: خسارت به تأسیسات دریایی و ساحلی، خطر غرق شدن قایق‌های سبک و نیمه‌سنگین و اختلال در تردد با شناورهای سنگین و آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی.

توصیه: احتیاط در تردد قایق‌های سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد کشتی‌های تجاری و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت.

کاهش دما و بارش برف و باران

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار