پیش بینی وضع هوا فردا ۲۶ آبان ۱۴۰۰ / کاهش دما و هشدار سیلاب و کولاک برف

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور از آغاز بارش برف و باران در اکثر مناطق کشور خبر و نسبت به وقوع سیلاب و کولاک برف هشدار داد.

به گزارش رصد روز، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، سواحل دریای خزر، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و ایلام بارش باران، برف و وزش باد پیش بینی شده است.

در خوزستان، بوشهر، فارس، دامنه‌های جنوبی البرز افزایش ابر، بارش پراکنده و وزش باد روی می‌دهد. بارش در استان‌های جنوبی همراه با رعدوبرق است و در مناطق مرتفع و سردسیر بارش‌ها به شکل برف خواهد بود.

شدت بارش‌های امروز برای استان‌های گیلان و مازندران است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی فردا بارش‌ها در نوار شمالی کاهش می‌یابد و در لرستان، جنوب مرکزی، شمال شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان ادامه داشته و در شمال فارس، هرمزگان، کرمان، یزد، خراسان رضوی و خراسان جنوبی بارش پراکنده و وزش باد پیش بینی شده است.

روز پنجشنبه در شرق فارس، کرمان، هرمزگان،‌غرب یزد و جمعه در ارتفاعات کرمان بارش پراکنده و وزش باد انتظار می‌رود. شنبه هفته آینده در ارتفاعات جنوب غرب و غرب کشور بارش‌های پراکنده پیش بینی می‌شود.

طی ۲ روز آینده در نیمه شمالی کشور دما ۶ تا ۱۲ درجه کاهش می‌یابد. امروز در شمال شرق و فردا در شمال شرق و شرق کشور وزش باد شدید پیش بینی شده است. ضمن این‌که روزهای پنجشنبه و جمعه در شهرهای صنعتی و پرجمعیت مجددا افزایش غلظت آلاینده‌ها پیش بینی شده است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا ( ۲۶ آبان ماه) ابری و وزش باد با احتمال رگبار برف و در اواخر وقت نیمه‌ابری با حداقل دمای ۱ و حداکثر دمای ۷ درجه سانتیگراد و طی ‌چهارشنبه ( ۲۷ آبان ماه) صاف تا قسمتی ابری و غبار محلی با احتمال وزش باد با حداقل دمای ۱ و حداکثر دمای ۹  درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۲۵  و ۲۶ آبان ماه) بندرعباس با دمای ۳۰ و ۲۹ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اراک با  دمای ۱ و ۴ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

پیش بینی وضع هوا فردا 26 آبان 1400

توصیف سامانه اول: نفوذ سامانه بارشی

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۵

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۶

نوع مخاطره: بارش برف و باران

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۵ : کردستان، ایلام، خوزستان، نیمه جنوبی کرمانشاه، شمال و غرب فارس، شمال بوشهر، نیمه شمالی یزد، تهران، قزوین، البرز، غرب سمنان، قم.

چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۶ : خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، نیمه شمالی کرمان، شمال و شرق خوزستان، نیمه جنوبی یزد، نیمه شمالی قم.

اثر مخاطره: احتمال جاری شدن روان آب، احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها همراه با کاهش دید به‌ویژه در گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال بالا آمدن سطح رودخانه‌ها و احتمال تاخیر در پروازها

توصیه: احتیاط در تردد و عدم توقف حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی

توصیف سامانه دوم: نفوذ سامانه پرفشار و هوای سرد

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۵

زمان پایان: پنج‌شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

نوع مخاطره: سه شنبه تا چهارشنبه کاهش ۶ تا ۱۲ درجه ای دما در اردبیل و استان های ساحلی دریای خزر.

چهارشنبه تا پنج شنبه کاهش ۶ تا ۱۲ درجه ای دما در شمال شرق و شرق کشور و کاهش ۴ تا ۸ درجه ای دما در غرب، نواحی مرکزی کشور و در استان های جنوبی رشته کوه البرز ( قزوین، البرز، تهران و سمنان).

منطقه اثر: شمال غرب و غرب و مرکز و شمال شرق و شرق

اثر مخاطره: احتمال افت فشار گاز و افزایش مصرف انرژی و احتمال خسارت به محصولات و ماشین آلات کشاورزی در اثر سرد شدن هوا.

توصیه: مدیریت در مصرف حامل های انرژی، احتیاط در تردد جاده ای و فعالیت های کو هنوردی، جابجایی محصولات برداشت شده باغی و زراعی به انبار، استفاده از ضدیخ در رادیاتورها و اتخاذ تمهیدات دیگر جهت پیشگیری از خسارات کشاورزی.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه نسبتا سرد بارشی

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۵

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۶

نوع مخاطره: بارش برف ، مه آلودگی و احتمال کولاک برف

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۵ : همدان، خراسان شمالی، نیمه شرقی اردبیل، شمال کرمانشاه، نیمه شمالی خراسان رضوی و ارتفاعات استانهای گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، تهران، البرز، قزوین، اصفهان و نیمه شرقی لرستان.

چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۶ : خراسان رضوی و ارتفاعات سمنان، گلستان، مازندران و شرق تهران.

اثر مخاطره: لغزندگی معابر عمومی، کاهش دید، اختلال تردد در جاده ها، بویژه در عبور از گذرگاه های کوهستانی و گردنه ها، تاخیر یا احتمال لغو پرواز ، مسدود شدن مسیرهای روستایی سردسیر

توصیه: اجتناب از تردد غیر ضروری در جاده ها، همراه داشتن تجهیزات زمستانی هنگام سفر، آماده گی راهداری ها و شهرداری‌ها جهت نمک پاشی و برف روبی، پرهیز از صعود به ارتفاعات و مدیریت در مصرف انرژی

توصیف سامانه دوم: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۵

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۶

نوع مخاطره: بارش برف و باران ، مه‌گرفتگی

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۵ : گیلان، مازندران، گلستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد.

چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۶ : اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، لرستان، گلستان، مازندران، نیمه جنوبی قم و نیمه شمالی یزد.

اثر مخاطره: لغزندگی معابر عمومی، اختلال در تردد شهری و جاده‌ای، آب‌گرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها و کاهش دید

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، اجتناب از فعالیت های کوهنوردی، عدم جابجایی عشایر، هنگام سفر به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و اطمینان از میزان سوخت خودرو .

توصیف سامانه: وزش باد نسبتا شدید همراه با تلاطم در دریا

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۵

زمان پایان: بعدازظهر چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۶

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج دریا : در سواحل حداکثر ۳ متر و دور از ساحل حداکثر ۵/۵ متر

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۵ : نواحی ساحلی و دور از ساحل استانهای گیلان و مازندران،

چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۶ : نواحی ساحلی و دور از ساحل گیلان و مازندران

اثر مخاطره: خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی، غرق شدن شناورهای سبک و نیمه سنگین، اختلال در تردد با شناورهای سنگین، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس ها

توصیه: منع تردد قایق‌های سبک و تفریحی ، پرهیز از فعالیت های شیلاتی، احتیاط در تردد کشتیهای تجاری و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت.

توصیف سامانه: نفوذ هوای سرد همراه با کاهش نسبی دما به‌ویژه در نیمه شمالی کشور

زمان شروع: اوایل وقت چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۶

زمان پایان: اواخر وقت پنج‌شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

نوع مخاطره: احتمال یخ زدگی محصولات و خسارت به ادوات و ماشین آلات کشاورزی

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۶ : آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، خراسان شمالی، خراسان رضوی، نیمه شمالی استانهای البرز، تهران، سمنان، جنوب استان‌های گیلان، مازندران، نیمه شرقی استانهای کرمانشاه، لرستان، غرب اصفهان.

پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۷ : خراسان جنوبی، یزد، شمال کرمان، شمال فارس، شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: خسارت به محصولات کشاورزی و آسیب به دامها

توصیه:

مزارع و باغات: تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به انبار، مصرف کودهای پتاسه (سولوپتاس) و ترکیبات بُر و روی (مانند فروت ست) و کود‌های اسید آمینه به صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‏سازی درختان به سرما، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، ایجاد پوشش بر روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، خودداری از انجام هرس درختان، عدم توصیه به مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می‌رسد – تسریع در برداشت مرکبات در استان های شمالی، تسریع در برداشت سیب زمینی در استان های کردستان و آذربایجان شرقی.

سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبارها: تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن ها با توجه به کاهش دما، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری های قارچی، بسته نگهداشتن دریچه های گلخانه ها در هنگام کاهش دما.

کاهش دما و هشدار سیلاب و کولاک برف

سالن‌های مرغداری و دامداری: تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن ها با توجه به کاهش دما، تهیه خوراک پر انرژی برای دام ها با توجه به کاهش دما، جلوگیری از نفوذ هوای سرد به داخل سالن‌ها.

استخرهای پرورش ماهی: عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی و کاهش دما، شکستن یخ آب سطح استخر ها در مناطق سردسیر جهت هوادهی به ماهی‌ها.

عشایر و زنبوردارای: عایق بندی و محافظت از کندوها در مقابل کاهش دما و تغذیه کمکی کلنی ها جهت زمستان گذرانی، عدم چرای دام در مراتع و انتقال دام ها به مکان سرپوشیده.

ماشین آلات و ادوات کشاورزی: تخلیه آب و جمع‏ آوری لوله ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر، استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین ‏آلات کشاورزی و محافظت از ادوات کشاورزی با توجه به روند کاهشی دما.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار