پیش بینی وضع هوا فردا ۳۰ آذر ۱۴۰۰

سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی و ورود سامانه بارشی جدید به کشور نسبت به وقوع آب‌گرفتگی و کولاک برف در ۲۶ استان هشدار صادر کرد.

به گزارش رصد روز، سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی و ورود سامانه بارشی جدید به کشور نسبت به وقوع آب‌گرفتگی و کولاک برف در ۲۶ استان هشدار صادر کرد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب کشور، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های تهران، قزوین، البرز، قم، مرکزی، نیمه شمالی فارس، بوشهر و بخش‌هایی از اصفهان وزش باد موقتی و در مناطق مستعد رعدوبرق و بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

بیشترین بارش‌های امروز برای استان‌ها چهارمحال و بختیاری، خوزستان و جنوب لرستان است.

فردا سه‌شنبه ضمن ادامه بارش‌ها در مناطق ذکرشده با حرکت سامانه بارشی به‌سمت شرق از میزان بارش‌ها در مناطق غرب و شمال غرب کشور کاسته می‌شود و در مناطقی از استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، ارتفاعات و دامنه‌های البرز شرقی در استان‌های گلستان، مازندران و سمنان بارش و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است. شدت بارش‌های این روز برای استان‌های چهارمحال و بختیاری، شمال کهگیلویه و بویراحمد و شرق خوزستان است، ضمن این‌که وقوع بارش پراکنده و وزش باد شدید در استان‌های یزد، خراسان جنوبی و شمال کرمان دور از انتظار نیست.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی از اواخر وقت فردا با ورود سامانه بارشی جدید به کشور بارش‌ها در شمال غرب آغاز خواهد شد. چهارشنبه در شمال غرب و بخش‌هایی از مناطق غرب کشور بارش باران، برف و کاهش دما روی می‌دهد، همچنین در این روز با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر در استان‌های گیلان و مازندران بارش باران پیش‌بینی می‌شود که روز پنجشنبه علاوه بر این دو استان در گلستان نیز  ادامه خواهد داشت.

طی ۵ روز آینده بارش‌ها در مناطق سردسیر و مرتفع به‌شکل برف است و در این مناطق کاهش دید به‌دلیل وقوع مه و کولاک برف پیش‌بینی شده است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود سامانه بارشی جدید در روز سه شنبه (۳۰ آذر) از شمال غرب کشور و بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور خبر داد.

صادق ضیاییان افزود: امروز(۲۹آذر) در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب و جنوب غرب کشور، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های تهران، قزوین، البرز و استان های قم، مرکزی، نیمه شمالی فارس، بوشهر و بخش‌هایی ازاصفهان بارندگی، وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد رعدوبرق و بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: در این روز بیشینه بارش‌ها در استان‌های چهارمحال و بختیاری شمال خوزستان و جنوب لرستان است.

وی در ادامه گفت: سه شنبه (۳۰آذر) ضمن ادامه بارش‌ها در این مناطق با حرکت سامانه بارشی به سمت شرق از مقدار بارش‌ها در مناطق غرب و شمال غرب کشور کاسته می‌شود و در مناطقی از استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی همچنین ارتفاعات و دامنه‌های البرز شرقی در استان‌های گلستان، مازندران و سمنان شاهد بارش و وزش باد شدید موقت خواهیم بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: شدت بارش روز سه شنبه(۳۰آذر) در استان‌های چهارمحال و بختیاری، شمال کهگیلویه و بویراحمد و شرق خوزستان پیش‌بینی می‌شود. در این روز وقوع بارش پراکنده و وزش باد شدید در استان های یزد خراسان جنوبی و شمال کرمان دور از انتظار نیست.

به گفته ضیاییان از اواخر وقت فردا (۳۰آذر) با ورود سامانه بارشی جدیدی از شمال غرب کشور بارش‌ها در این ناحیه دوباره آغاز خواهد شد. چهارشنبه (اول دی) در شمال غرب و بخشی از مناطق غرب کشور بارش باران و برف و کاهش دما رخ خواهد داد. در این روز با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر در استان های گیلان و مازندران بارش باران پیش‌بینی می‌شود.

وی در ادامه گفت: پنج شنبه (۲دی) و جمعه (۳دی) در استان های گیلان،گلستان و مازندران شاهد بارش خواهیم بود. طی این دو روز در برخی از مناطق شمال غرب و غرب کشور ابرناکی و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

هواشناسی فردا

به گفته ضیاییان طی این پنج روز بارش‌ها در مناطق سردسیر و مرتفع به شکل برف خواهد بود و در این مناطق کاهش دید به علت رخداد مه و کولاک برف پیش‌بینی می‌شود.

وی در ادامه گفت: طی روزهای چهارشنبه (اول دی) تا جمعه (۳دی) در استان‌های ساحلی دریای خزر کاهش محسوس دما رخ خواهد داد.

ضیاییان اضافه کرد: امروز و فردا (۲۹و۳۰آذر) غرب خلیج فارس و از چهارشنبه(۱دی) تا جمعه(۳دی) خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج خواهد بود. چهارشنبه (۱دی)  و پنجشنبه (۲دی) دریای خزر نیز مواج می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۳۰آذر) ابری، گاهی بارش باران و به‌تدریج کاهش ابر و وزش باد با حداقل دمای ۵ و حداکثر دمای ۱۳ درجه سانتیگراد و طی چهارشنبه (اول دی ماه) قسمتی ابری همراه با وزش باد با حداقل دمای ۲ و حداکثر دمای۱۰ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

 

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۲۹و ۳۰آذرماه) بندرعباس و بوشهر با دمای ۲۷و۲۶ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و همدان با  دمای ۷ و ۶ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

توصیف سامانه اول: تداوم فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش برف در مناطق سردسیر و ارتفاعات، بارش باران و رعد و برق در مناطق گرمسیر، وزش باد شدید.

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۹: اردبیل، کرمانشاه، شمال بوشهر، اصفهان، شمال و غرب فارس، همدان، مرکزی، قم، زنجان، تهران، قزوین و البرز.

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۳۰: آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، شرق کردستان، مرکزی، قم، لرستان، شمال بوشهر، نیمه شمالی فارس، اصفهان، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، یزد و شمال و غرب خراسان جنوبی.

چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۰۱: مازندران، گیلان.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال تأخیر در پرواز.

توصیه: پرهیز از رفت‌وآمد غیرضروری بین‌شهری، احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و عدم صعود عشایر کوچ‌رو به ارتفاعات، آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف‌روبی در مناطق سردسیر، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی.

توصیف سامانه دوم: وزش باد شدید

زمان شروع: شب سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۳۰

زمان پایان: ظهر چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۰۱

نوع مخاطره: وزش باد شدید

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۳۰: اردبیل، گلستان، غرب مازندران، کرمان، سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی.

چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۰۱: سیستان و بلوچستان، شرق کرمان و جنوب سمنان.

اثر مخاطره: احتمال خسارت به گلخانه‌ها؛ احتمال خسارت به سازه‌های موقت؛ احتمال اختلال در تردد جاده‌ای به‌ویژه در مناطق کوهستانی و گردنه‌ها؛ احتمال اختلال در عملیات پرواز.

توصیه: محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه‌کاره، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید، لغو فعالیت‌های کوهنوردی، لغو پرواز هواپیماهای سبک و گلایدرها، انجام اقدامات مقتضی برای حفاظت از تأسیسات و محصولات کشاورزی به‌ویژه در جنوب کشور و سایر اقدامات پیشگیرانه.

توصیف سامانه: افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: عصر سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۳۰

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۰۴

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی خلیج فارس ۱.۵ تا ۲ متر و در نواحی فراساحل خلیج فارس تا ۳ متر.

افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی دریای عمان تا ۱.۵ متر و در نواحی فراساحل دریای عمان تا ۲ متر.

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۳۰: غرب خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر.

چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۰۱: خلیج فارس و دریای عمان، نواحی ساحلی و دور از ساحل خلیج فارس و دریای عمان، نواحی ساحلی و دور از ساحل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان.

پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۰۲: خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، نواحی ساحلی و دور از ساحل هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان.

جمعه ۱۴۰۰/۱۰/۰۳: خلیج فارس، دریای عمان، تنگه هرمز، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان.

شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۰۴: خلیج فارس، دریای عمان، تنگه هرمز، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و نیمه‌سنگین و اختلال در فعالیت‌های دریایی.

توصیه: محدودیت در ترددهای دریایی، به‌ویژه اجتناب از تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فراساحل.

آب گرفتگی معابر

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران در مناطق گرمسیر و برف در مناطق سردسیر و ارتفاعات، وزش باد شدید، در مناطق گرمسیر همراه با رعد و برق.

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۹: کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، لرستان، ایلام، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، غرب کرمانشاه، غرب و جنوب اصفهان.

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۳۰: چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب کردستان، جنوب آذربایجان غربی، شرق لرستان، نیمه شرقی و شمال خوزستان، غرب و جنوب اصفهان و ارتفاعات استانهای البرز، قزوین، تهران، سمنان.

چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۰۱: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و غرب کردستان.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید و کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، مسدود شدن جاده‌های کوهستانی و برفگیر، تأخیر یا لغو پرواز، تخریب سازه‌های موقت و سست و احتمال شکستن درختان.

توصیه: پرهیز از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، جلوگیری از هرگونه فعالیت‌های کوهنوردی، عدم جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آمادگی فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی ناشی از بارش برف و وقوع سیلاب، تقویت سازه‌های موقت.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط