پیش بینی وضع هوا فردا ۷ بهمن ۱۴۰۰ / کاهش ۸ درجه ای دما و بارش باران و برف در برخی استانها

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور از آغاز بارش برف و باران طی امروز و شدت گرفتن آن طی پنجشنبه خبر داد و برای کشاورزان هشدار صادر کرد.

به گزارش رصد روز، سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور از آغاز بارش برف و باران طی امروز و شدت گرفتن آن طی پنجشنبه خبر داد و برای کشاورزان هشدار صادر کرد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به تداوم آلودگی هوا در چهار کلانشهر طی امروز (۶ بهمن‌ماه) از ورود سامانه بارشی به کشور خبر داد.

صادق ضیاییان افزود: امروز(۶ بهمن‌ماه) با توجه به تداوم پایداری هوا همچنان هوای شهرهای صنعتی و پرجمعیت تهران، کرج، اراک و اصفهان آلوده پیش‌بینی می‌شود و انتظار می‌رود در بعدازظهر به‌تدریج از مقدار غلظت آلاینده‌های جوی در این مناطق کاسته شود.

وی در ادامه گفت: از بعدازظهر امروز (۶ بهمن‌ماه) با ورود سامانه بارشی در مناطقی از شمال غرب، غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی و غربی، بارش برف و باران آغاز می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: پنجشنبه (۷ بهمن ماه) بر شدت فعالیت این سامانه افزوده می‌شود و گستره آن شمال غرب، غرب، جنوب غرب، مرکزی استان‌های واقع در راستای زاگرس مرکزی و شمالی، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز استان‌های ساحلی دریای خزر شمال شرق همچنین مناطقی از شمال استان‌های فارس و بوشهر را فرا می‌گیرد.

وی با بیان اینکه جمعه (۸ بهمن‌ماه) بارش در استان‌های ساحلی دریای خزر و مناطقی از شمال شرق است و شنبه و یکشنبه (۹ و ۱۰ بهمن‌ماه) جوی به نسبت پایدار در بیشتر مناطق کشور حاکم خواهد بود، گفت: طی این پنج روز بارش در مناطق سردسیر و مرتفع به شکل برف است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به شدت بارش طی روزهای آینده اظهارکرد: شدت بارش پنجشنبه (۷ بهمن‌ماه) در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نوار شرقی خوزستان، غرب کردستان، جنوب آذربایجان غربی و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، مازندران و جمعه (۸ بهمن‌ماه) در مناطقی از مازندران و گلستان است.

وی در ادامه گفت: پنجشنبه (۷ بهمن‌ماه) سرعت وزش باد در شمال شرق، شرق، جنوب شرق، جنوب، بخش‌هایی از مرکز و از اواخر وقت در استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز افزایش می‌یابد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به وضعیت دمای هوا اظهارکرد: دمای هوا از امروز تا جمعه (۶ تا ۸ بهمن‌ماه) در غرب، جنوب غرب، دامنه‌های جنوبی البرز و شرق سواحل دریای خزر بین ۴ تا ۶ درجه سانتیگراد و تا یکشنبه (۱۰ بهمن‌ماه) در شمال شرق بین ۵ تا ۸ درجه سانتیگراد کاهش می یابد.

هواشناسی فردا

به گفته ضیاییان پنجشنبه (۷ بهمن‌ماه) شمال خلیج فارس و جمعه (۸ بهمن‌ماه) علاوه بر شمال، مناطق مرکزی و جنوبی خلیج فارس مواج پیش‌بینی می‌شود. دریای خزر نیز پنجشنبه مواج خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۷ بهمن ‌ماه) نیمه‌ابری، در بعضی ساعت‌ها همراه با غبار محلی، از بعداز ظهر ابری، گاهی بارش باران و برف و وزش باد با حداقل دمای ۴ و حداکثر دمای ۱۰ درجه سانتیگراد و طی ‌جمعه (۸ بهمن‌ماه) نیمه‌ابری، همراه با وزش باد، به‌تدریج صاف و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۱ و حداکثر دمای ۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا(۶ و ۷ بهمن‌ماه) بندرعباس با دمای ۲۴ و ۲۵ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و ارومیه با  دمای ۹- و ۶- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

 بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز با توجه به پایداری هوا همچنان برای شهرهای صنعتی تهران، کرج، اراک و اصفهان آلودگی هوا پیش‌بینی شده است و انتظار می‌رود از بعدازظهر به‌تدریج از میزان غلظت آلاینده‌های جوّی در این مناطق کاسته شود.
از بعدازظهر امروز با ورود سامانه بارشی در شمال غرب، غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی و غربی بارش برف و باران آغاز می‌شود.

بارش برف و باران

پنجشنبه بر شدت فعالیت این سامانه بارشی افزوده می‌شود و گستره آن شمال غرب، غرب، جنوب غرب، مرکز، استان‌های واقع در راستای زاگرس مرکزی و شمالی، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، استان‌های ساحلی دریای خزر، شمال شرق، شمال استان‌های فارس و بوشهر را فرا می‌گیرد.

روز جمعه در استان‌های ساحلی دریای خزر و مناطقی از شمال شرق بارش‌ها ادامه دارد و شنبه و یکشنبه هفته آینده جوّ نسبتاً پایداری در بیشتر مناطق کشور حاکم است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی ۵ روز آینده بارش‌ها در مناطق سردسیر و مرتفع به‌شکل برف است. شدت بارش‌های فردا پنجشنبه برای استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نوار شرقی خوزستان، غرب کردستان، جنوب آذربایجان غربی، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران و مازندران و روز جمعه برای مناطقی از مازندران و گلستان است.

همچنین دمای هوا از امروز تا جمعه در غرب، جنوب غرب، دامنه‌های جنوبی البرز و شرق سواحل دریای خزر بین ۴ تا ۶ درجه و تا یکشنبه در شمال شرق بین ۵ تا ۸ درجه کاهش می‌یابد.

براساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، امروز(۶ بهمن‌ماه) تا صبح فردا (۷ بهمن‌ماه) وضعیت جوی استان تهران آسمانی صاف تا نیمه ابری و به دلیل عدم وزش باد قابل ملاحظه در مناطق پرتردد شهری همراه با انباشت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

از عصر امروز(۶ بهمن‌ماه) با نفوذ سامانه بارشی به‌تدریج افزایش ابر و از امشب تا جمعه ( ۸ بهمن‌ماه) در بعضی ساعت‌ها در بخش‌های جنوبی استان بارش پراکنده و در نیمه شمالی استان بارش باران و برف و در ارتفاعات مه و بارش برف و کولاک مورد انتظار است.

از پنج شنبه شب (۷ بهمن‌ماه) تا جمعه شب(۸ بهمن‌ماه) در پاره‌ای نقاط به‌ویژه بخش‌های جنوبی و غربی استان وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در ارتفاعات کولاک برف بیش‌بینی می‌شود.

از پنجشنبه (۷ بهمن‌ماه) تا شنبه (۹ بهمن‌ماه) کاهش محسوس دما به‌طور میانگین ۴ تا ۸ درجه سلسیوس و یخبندان سطح زمین به ویژه در نیمه شمالی استان مورد انتظار است.

روزهای شنبه و یکشنبه (۹ و ۱۰ بهمن‌ماه) آسمانی صاف تا قسمتی ابری گاهی همراه با وزش باد و در نواحی پرتردد در بعضی ساعات با انباشت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، فیروزکوه با دمای ۹- درجه سانتیگراد سردترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا (۷ بهمن‌ماه) ابری و بارش باران با احتمال رگبار برف و در بعد از ظهر وزش باد، با بیشترین و کمترین دمای ۹و ۱- درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود همچنین جمعه (۸ بهمن‌ماه) صاف همراه با وزش باد و گاهی وزش باد شدید در بعضی ساعت‌ها همراه با غبارمحلی و از بعد از ظهر ابری و گاهی بارش باران و برف و وزش باد خواهد بود و دمای هوا در گرم‌ترین و سردترین زمان به ۷ و ۲- درجه سانتیگراد می‌رسد.

پیش بینی وضع هوا

اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار زردرنگ آورده است: چهارشنبه شب( ۶ بهمن‌ماه) با نفوذ سامانه بارشی، در بعضی ساعات بارش برف و باران در ارتفاعات گاهی کولاک برف و احتمال تگرگ در سطح استان به‌ویژه بخش‌های شمالی و ارتفاعات پیش‌بینی می‌شود که این پدیده تا صبح جمعه (۸ بهمن ماه) و تا عصر جمعه در ارتفاعات شرقی ادامه دارد.

در پی نفوذ این سامانه بارشی، لغزندگی معابر و جاده‌ها و کاهش دید افقی، وقوع مه و کولاک برف، محدودیت تردد در جاده‌های کوهستانی، احتمال سقوط بهمن در نقاط مستعد دور از انتظار نیست.

اداره کل هواشناسی استان تهران احتیاط در تردد درون‌شهری و جاده‌ای به‌ویژه جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، همراه داشتن زنجیر چرخ و وسایل ایمنی، پرهیز از کوهنوردی و صعود به ارتفاعات و پرهیز از پرواز گلایدر را توصیه کرد.

به دنبال نفوذ سامانه بارشی به استان از عصر پنجشنبه (۷ بهمن ماه) افزایش وزش باد رخ می‌دهد که در بعضی مواقع این وزش باد در سطح استان تهران به‌ویژه نیمه جنوبی و غربی استان خیلی شدید است و تا جمعه شب (۸ بهمن ماه) نیز به پایان خواهد رسید.

بر اثر حاکمیت این پدیده جوی احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و سست، احتمال آسیب به پوشش گلخانه‌ها، خطر سقوط اجسام و تابلوهای تبلیغاتی وجود دارد.

به توصیه اداره کل هواشناسی استان تهران، محکم کردن سازه‌های موقت و پوشش گلخانه‌ها، پرهیز از پرواز گلایدر و هواپیماهای سبک  در دستورکار قرار گیرد.

در ادامه اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به کاهش دما هشدار داد که این پدیده از پنجشنبه شب (۷ بهمن ماه) شروع می‌شود و جمعه شب (۸ بهمن ماه) به پایان می‌رسد.

در این شرایط جوی کاهش نسبی دما حدود ۵ تا ۸ درجه سلسیوس به‌ویژه بخش‌های شمالی و ارتفاعات دور از انتظار نیست.

در این شرایط جوی یخبندان شبانه سطح زمین در بعضی نواحی مرکزی و جنوبی استان، احتمال آسیب به لوله‌های آب و تاسیسات، احتمال آسیب به خودروها و ماشین آلات پیش‌بینی می‌شود.

اداره کل هواشناسی استان تهران محافظت و پوشش لوله‌های آب و تاسیسات، استفاده از ضد یخ در خودروها و ماشین آلات، کنترل دما و مدیریت حامل‌های انرژی را توصیه کرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط