پیش بینی وضع هوا فردا ۷ دی ۱۴۰۰ /بارش شدید باران در ۱۵ استان کشور

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور طی روز چهارشنبه از افزایش آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت خبر داد.

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا ۷ دی ۱۴۰۰ ، سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور طی روز چهارشنبه از افزایش آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت خبر داد.

پیش بینی وضع هوا فردا سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰

 بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در مناطقی از هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان رگبار پراکنده باران، گاهی وزش باد شدید و رعدوبرق پیش‌بینی شده است. در سایر مناطق کشور طی امروز تا چهارشنبه جو پایدار همراه با پتانسیل افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت پیش‌بینی می‌شود.

روز چهارشنبه با ورود سامانه بارشی به کشور در مناطقی از خوزستان، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، هرمزگان و ارتفاعات کرمان بارش باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز پنجشنبه بارش در این مناطق تشدید می‌شود و گستره آن به‌تدریج مناطقی از سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، اصفهان و جنوب همدان و مرکزی را در بر می‌گیرد. روز جمعه برای بیشتر مناطق کشور به‌جز شمال غرب و غرب بارندگی پیش‌بینی شده است.

بارندگی‌ها در استان‌های نیمه جنوبی کشور شدید پیش‌بینی می‌شود. همچنین امروز و فردا خلیج فارس و روزهای پنجشنبه و جمعه خلیج فارس و دریای عمان مواج پیش‌بینی شده است.

در همین حال امیر سرکرده کارشناس سازمان هواشناسی با بیان این‌که روزهای پنجشنبه و جمعه تمام کشور به‌جز مناطق شمال غرب بارندگی خواهند داشت، گفته است: شدت بارش‌ها برای مناطق جنوبی کشور از جمله استان‌های فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان است که طی امروز و فردا سازمان هواشناسی هشدار‌های مربوط به آن را صادر می‌کند.

پیش بینی وضع هوا فردا 7 دی 1400

 

بررسی نقشه‌های هواشناسی حاکی از آن است که آسمان تهران امروز و فردا آفتابی است. روز چهارشنبه و پنجشنبه نیز ابری و نیمه‌ابری خواهد بود. روزهای جمعه و شنبه هفته آینده آسمان پایتخت نیمه‌ابری پیش‌بینی شده است. یکشنبه هفته آینده احتمال بارش باران در تهران ۸۵ درصد بوده و میزان بارش‌ها حدود ۵.۸ میلی‌متر پیش‌بینی شده است.

 سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از وزش باد نسبتا شدید طی روزهای پنجشنبه و جمعه  ۹ و ۱۰ دی ماه خبر داد.

مخاطره‌ای که با فعالیت این سامانه مورد انتظار است، افزایش ارتفاع موج به همراه با بارش باران و وقوع رعد وبرق است.

منطقه اثر این سامانه پنج‌شنبه (۹ دی ماه) نواحی ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس، در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان است.

جمعه (۱۰ دی ماه) نیز  نواحی ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، تنگه هرمز و و خلیج فارس، در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر درگیر این خواهند بود.

تاثیرات این مخاطره شامل خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی، خطر غرق شدن قایق‌های سبک و نیمه سنگین و اختلال در تردد با شناورهای سنگین و آسیب رسیدن به قفس‌ها و تورهای صیادی می‌شود.

توصیه سازمان حفاظت محیط زیست در این شرایط پرهیز از فعالیت‌های تفریحی و هرگونه فعالیت دریایی به‌ویژه در مناطق فراساحل، جمع آوری تورها و لوازم صیادی و اندیشیدن تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت است.

در ادامه سازمان هواشناسی با صدور هشداری دیگری در سطح نارنجی از نفوذ سامانه بارشی طی بازه زمانی بعدازظهر پنج‌شنبه( ۹ دی ماه) تا اواخر وقت یک‌شنبه( ۱۲ دی ماه) خبر داد.

مخاطراتی که با ورود این سامانه پیش‌بینی می‌شود شامل بارش شدید باران، در ارتفاعات برف و در مناطق با اقلیم گرم رعد و برق همراه با وزش بادشدید موقتی است.

منطقه اثر این سامانه پنج‌شنبه ( ۹ دی ماه) جنوب خوزستان، شمال بوشهر، نیمه غربی و جنوب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان و جمعه( ۱۰ دی ماه) نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب فارس و جنوب بوشهر خواهد بود.

شنبه ۱۱ دی ماه جنوب فارس، هرمزگان، جنوب و مرکز کرمان، جنوب خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و غرب سیستان و بلوچستان و یکشنبه ۱۲ دی ماه  بوشهر، فارس، هرمزگان، نیمه غربی و جنوب کرمان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه شرقی خوزستان، نیمه جنوبی کرمان، لرستان، نیمه غربی اصفهان، غرب سیستان و بلوچستان و جنوب کرمانشاه درگیر این سامانه خواهند بود.

این مخاطره می‌تواند سبب خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی شود.

توصیه می‌شود زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، خودداری از انجام آبیاری، محلول‌پاشی و سم‌پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها، استحکام سازه‌های باغی در برابر بارش‌های شدید، انجام آبیاری در خاک‌های شور بعد از وقوع باران یا برف به منظور آبشویی شوری از محیط ریشه، تسریع در انتقال محصولات برداشت‌ شده به مکان‌های مسقف به‌خصوص ذرت استان خوزستان، خودداری از انجام چالکود در باغات با توجه به رخداد بارش سنگین، تسریع در برداشت مرکبات استان کرمان و تسریع در کشت غلات پاییزه قبل از شروع بارش ها در مزارع و باغات در دستور کار قرار گیرد.

سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبارها نیز باید به تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما و وقوع بارش‌ها، استحکام و ترمیم سقف گلخانه‌ها در برابر بارش شدید و وزش باد، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی و بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها هنگام کاهش دما و بارش توجه کنند.

در سالن های مرغداری و دامداری عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها،. جلوگیری از نفوذ هوای سرد و روان آب به داخل سالن‌ها و جمع آوری کود از واحدهای دامداری قبل از وقوع بارش ضروری است.

لازم است صاحبان استخرهای پرورش ماهی پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها، جلوگیری از ورود آب گل‌آلود به استخرها با توجه به حجم بالای روان‌آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها،خودداری از کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذادهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی را مد نظر قرار دهند.

عشایر و زنبورداران نیز لازم است از عبور دامداران و دام از ارتفاعات جلوگیری کنند همچنین توقف در حاشیه رودخانه‏‌ها و مسیل‏‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها‏ ممنوع است و عایق بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش، کاهش دما و وزش باد و تغذیه کمکی کلونی‌ها جهت زمستان گذرانی باید در دستور کار قرار گیرد. خودداری از چرای دام در مراتع و ارتفاعات و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده هنگام وقوع بارش ضروری است.

توصیه‌های سازمان هواشناسی درباره ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی نیز شامل تخلیه آب و جمع‏ آوری لوله ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار به دلیل بارش‌های سنگین و انتقال ماشین‏ آلات و ادوات کشاورزی از مزارع به مکان‌های امن به دلیل آغاز بارش‏‌ها می‌شود.

هواشناسی فردا 7 دی 1400

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار