پیش بینی وضع هوا فردا ۸ فروردین ۱۴۰۱ / سامانه بارشی جدید در راه کشور

سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌هایی با صدور هشدار برای برخی استان‌ها از ورود سامانه بارشی طی روز چهارشنبه به کشور خبر داد.

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا ۸ فروردین ۱۴۰۱، سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌هایی با صدور هشدار برای برخی استان‌ها از ورود سامانه بارشی طی روز چهارشنبه به کشور خبر داد.

پیش بینی وضع هوا فردا ۸ فروردین ۱۴۰۱

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به بارش پراکنده در برخی نقاط کشور طی امروز و فردا، گفت: سه‌شنبه در بیشتر مناطق کشور آسمان آفتابی است و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در شرق و جنوب شرق کشور پدیده غالب است.

صادق ضیاییان اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش یابی هواشناسی امروز در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، شمال استان‌های کردستان و زنجان، گیلان و غرب مازندران بارش پراکنده و وزش باد پیش بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه دوشنبه در برخی نقاط سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش پراکنده و وزش باد رخ می‌دهد، ادامه داد: طی این دو روز (امروز و فردا) در برخی ساعات در دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد نسبتا شدید انتظار می‌رود.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، سه‌شنبه در بیشتر مناطق کشور آسمان آفتابی است و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در شرق و جنوب شرق کشور پدیده غالب است.

ضیاییان با بیان اینکه چهارشنبه با عبور موجی جدید در شمال غرب، منطقی از غرب و ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده رخ می‌دهد، درباره وضعیت جوی روز پنجشنبه نیز تصریح کرد: پنجشنبه ارتفاعات رشته کوه البرز و سواحل دریای خزر بارش پراکنده خواهند داشت.

وی همچنین این را هم گفت که در نیمه شمالی کشور از سه‌شنبه تا آخر هفته افزایش نسبی دما رخ خواهد داد و از امروز تا سه‌شنبه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج و متلاطم است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۸ فروردین ‌ماه) صاف تا کمی ابری و در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد شدید با حداقل دمای ۵ و حداکثر دمای ۱۶ درجه سانتیگراد و سه‌شنبه (۹ فروردین ماه) صاف و در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد با حداقل دمای ۵ و حداکثر دمای ۱۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

هواشناسی فردا دوشنبه 8 فروردین 1401

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۷ و ۸ فروردین ماه) بندرعباس با دمای ۳۲ و ۳۱ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و همدان با دمای ۵ – درجه سانتیگراد، سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

 بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، شمال استان‌های کردستان و زنجان، گیلان و غرب مازندران بارش‌های پراکنده و وزش باد پیش‌بینی شده است.

فردا دوشنبه در برخی مناطق سواحل دریای خزر،‌ خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش پراکنده روی می‌دهد. طی امروز و فردا در برخی ساعات در دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد نسبتا شدید پیش‌بینی می‌شود.

روز سه‌شنبه در اکثر مناطق کشور آسمان آفتابی است و وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در شرق و جنوب شرق کشور پدیده غالب است. روز چهارشنبه با عبور موجی جدید در شمال غرب،‌ مناطقی از غرب و ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. پنجشنبه ارتفاعات رشته کوه البرز و سواحل دریای خزر بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی از سه‌شنبه تا آخر هفته در نیمه شمالی کشور دمای هوا افزایش می‌یابد.

آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «دی اکسید نیتروژن» با میانگین ۵۰ بود و کیفیت هوای تهران در محدوده «پاک» قرار داشت و امروز (یکشنبه) نیز با توجه به کاهش تردد خودروها و وزش باد مؤثر طی ساعات گذشته، کیفیت هوا در بیشتر مناطق تهران در محدوده «قابل‌قبول» و «پاک» قرار خواهد گرفت.

بنا بر پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در صبحگاه امروز یکشنبه (۷ فروردین ۱۴۰۱) با کاهش تردد خودروها و وزش باد مؤثر طی ساعات گذشته، کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده قابل‌قبول و پاک قرار خواهد گرفت و طی روز نیز با افزایش تندی باد، پراکندگی آلاینده‌ها تسهیل خواهد شد.

با تداوم وزش باد مؤثر تا اواخر وقت یکشنبه از میزان غلظت ذرات معلق کاسته خواهد شد و برقراری وضعیت قابل‌قبول را در بیشتر مناطق به‌دنبال خواهد داشت.

این شرایط جوی تا صبح روز دوشنبه (۸ فروردین ۱۴۰۱) ادامه خواهد یافت و شرایط مناسب برای پراکندگی آلاینده‌ها را فراهم خواهد کرد.

آخرین وضعیت جوی کشور فردا دوشنبه 8 فروردین 1401

همچنین افزایش تندی باد در طول روز سبب پراکندگی آلاینده‌ها خواهد شد، هرچند وزش باد نسبتاً شدید در برخی ساعات، احتمال گسیل گردوخاک در مناطق مستعد را به همراه خواهد داشت.

از سوی دیگر با تقویت ناپایداری جوی تا ساعات پایانی دوشنبه همراه با وزش باد مؤثر، برقراری وضعیت قابل‌قبول در بیشتر مناطق دور از انتظار نخواهد بود.

 آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «دی اکسید نیتروژن» با میانگین ۵۰ بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت «پاک» قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میانگین ۴۶ است و کیفیت هوا در محدوده «پاک» قرار دارد.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد با سمت شمال‌غربی

زمان شروع: صبح یکشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۷

زمان پایان: اواخر وقت سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۹

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی بین ۱.۵ تا ۲.۵ متر و در مناطق فرا‌ساحلی بیش از ۳ متر.

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۷: خلیج فارس، نواحی مرکزی مناطق ساحلی و دور از ساحل.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۸: خلیج فارس، نواحی شرقی مناطق ساحلی و دور از ساحل.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۹: نواحی شرقی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، شناورهای سبک و قایق‌های تفریحی، خطر آسیب به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی، اختلال در تردد با شناورهای نیمه سنگین و خطر خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحلی.

توصیه: ممنوعیت شنا و فعالیت‌های غواصی، پرهیز از تردد با قایق‌ها و شناورهای سبک و تفریحی، اعمال محدودیت در فعالیت های دریایی بویژه در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد با شناورهای نیمه سنگین و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت.

 توصیف سامانه: افزایش سرعت باد با سمت غربی تا شمال غربی

زمان شروع: اوایل وقت دوشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۸

زمان پایان: ظهر سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۹

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج بین ۱ تا ۲ متر.

هواشناسی فردا دوشنبه

منطقه اثر: دریای عمان، در مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای سیستان و بلوچستان و شرق تنگه هرمز.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، شناورهای سبک و قایق‌های تفریحی، احتمال آسیب به قفس ها و پاره شدن تورهای صیادی و احتمال اختلال تردد با شناورهای نیمه سنگین و احتمال خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحلی.

توصیه: احتیاط در شنا، احتیاط در تردد با قایق‌ها و شناورهای سبک و تفریحی، اعمال محدودیت در فعالیت‌های دریایی بویژه در مناطق فراساحل و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار