چالش‌های صنعت چاپ و بسته‌بندی؛ از تامین مواد اولیه تا تحریم‌ها

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته تهران که هفته جاری برگزار شد، فرصتی شد تا ضمن آشنایی با آخرین دستاوردها و فن‌آوری‌ها در این صنعت، از نزدیک به بررسی مسائل و مشکلات تولیدکنندگان و فعالان بپردازیم.

به گزارش رصد روز، به گفته فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندی، این صنعت وابستگی بیش از ۸۵ درصدی در تامین مواد اولیه، ملزومات و ماشین‌آلات خود دارد و عمده مواد اولیه نظیر مرکب، حلال‌ها، ماشین‌آلات چاپ و قطعات آن وارداتی بوده و از کشورهایی مانند چین، ژاپن، آلمان، سوئد، سوئیس و ایتالیا وارد می‌شود.

به گفته کارشناسان، این صنعت با گردش مالی بیش از یک‌هزار میلیارد دلاری در سطح جهان، در جایگاه بالاتری از صنایعی مانند خودروسازی و گردشگری قرار دارد و در کشورمان بنا به آمار منتشر شده بورس، در جایگاه هفتم قرار گرفته است.

کارشناسان معتقدند: باید با حمایت مسوولان زمینه نوسازی ناوگان فرسوده صنعت چاپ و به‌کارگیری ماشین‌آلات و تجهیزات نوین در آن فراهم شود، به گونه ای که نیازهای دست‌کم یک دهه آینده کشور را تامین کند.

کارشناسان همچنین تاکید دارند: صنعت چاپ باید به سمت رویکردی فناورانه و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به‌خصوص فناوری اطلاعات حرکت کند تا در پساکرونا با تحولات سایر بخش‌ها بتواند همراهی کند.

در این زمینه، با برخی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی حاضر در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات به گفت‌وگو نشستیم.

توقف برنامه‌های توسعه‌ای به دلیل تحریم‌ها

«فرشته فلاح» مدیر فروش یک شرکت دارنده خطوط مجهز تولید و چاپ جعبه‌های صنعتی حاضر در نمایشگاه به ایرنا گفت: با وجود رکود ناشی از کرونا، اما شرایط این شرکت خوب بوده و به‌ویژه افزایش تقاضا از سوی شرکت‌های دارویی و رشد تیراژ شرکت‌های غذایی، در این موضوع تاثیرگذار بوده است.

به گفته وی، دشواری تامین مواد اولیه یکی از مهمترین مشکلات شرکت‌های فعال در عرصه چاپ و بسته‌بندی است.

این فعال تولیدی افزود: ‌تخصیص ناکافی ارز برای واردات که خود از مسائل تحریم‌ها ناشی می‌شود، سبب شده تا مواد اولیه به مقدار کافی به شرکت نرسد و در نتیجه ناچار به تامین برخی اقلام از بازار به قیمت بالا باشیم.

وی یادآور شد:‌ در مقایسه با سال گذشته، اکنون قیمت مقوا به عنوان یکی از مواد اولیه ۱۵۰ درصد رشد داشته است، ماده‌ای که عمده آن از هند، چین، مالزی و برخی کشورهای اروپایی وارد شده و رابطه مستقیم با نرخ ارز دارد.

فلاح با اشاره به افزایش متوسط سه برابر قیمت سایر مواد اولیه، خاطرنشان‌کرد: ‌این در حالی است که قیمت جعبه بسته‌بندی به عنوان محصول نهایی تولید این شرکت بین ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد داشته است.

وی همچنین، خرید مواد اولیه به صورت نقدی و فروش محصول نهایی به صورت اقساطی را از دیگر دشواری‌های کار این شرکت عنوان کرد.

این مدیر فروش یادآور شد: با توجه به تحریم‌ها، برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت نیز با توقف مواجه شده، زیرا عمده ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز از خارج از کشور تامین می‌شد.

دشواری تخصیص ارز و مشکلات گمرکی

«مهدی حاجیلو» نائب رییس یک هلدینگ تولیدی حاضر در نمایشگاه نیز به ایرنا گفت: از سال ۹۷ کارخانه تولید سلفون‌ها و لمینت‌های حرارتی به عنوان یکی از محصولات استراتژیک و پرمصرف صنعت چاپ در این گروه تولیدی راه‌اندازی شد.

وی افزود: به این ترتیب، این محصولات که تا پیش از آن ۱۰۰ درصد از خارج وارد می‌شد، داخلی‌سازی شد و اکنون تولیدات این مجموعه پاسخگوی همه نیازهای داخل است و حتی ۳۰ درصد محصولات به عراق و افغانستان صادر می‌شود.

حاجیلو، با اشاره به دیگر فعالیت این هلدینگ در چاپ و تولید کارت‌های بانکی هوشمند، یادآور شد: نوار مگنت مورد نیاز تولید این کارت‌ها وارداتی است، اما بقیه فرآیند تولید، پانچ و چاپ آنها در همین مجموعه انجام می‌شود.

وی ادامه‌داد: نیاز ارزی سالیانه این هلدینگ نزدیک به هفت میلیون دلار است، اما در یکی دو سال گذشته با دشواری‌هایی در تامین و تخصیص ارز مواجه بودیم.

این فعال تولیدی، همچنین از باقی‌ماندن بیش از حد اجناس در گمرک انتقاد کرد که هزینه‌های اضافی دموراژ و در ادامه، به دلیل دیر رسیدن مواد اولیه، خواب خطوط تولید را برای واحدها به دنبال دارد.

بالا بودن قیمت برخی مواد اولیه داخلی از جمله محصولات پتروشیمی که در بعضی موارد نزدیک به قیمت‌های جهانی است، از دیگر مشکلاتی بود که این تولیدکننده به آن اشاره کرد.

افزایش هزینه‌های تولید

«علی ظریف» مدیرعامل جوان یک شرکت تولیدکننده و تامین‌کننده تیغه‌های برش در صنایع مختلف از جمله صنعت چاپ نیز می‌گوید: ثبت سفارش برخی مواد اولیه برای تولید تیغه‌های چاپ به دشواری انجام می‌شود.

وی به برخی تجهیزات اشاره کرد که به سفارش این شرکت در کمتر از چند هفته در دیگر کشورها ساخته می‌شود، اما حمل هوایی آنها به دلیل مشکلات گمرکی حتی بیش از یک ماه به طول انجامیده است.

ظریف اظهار داشت:‌ مسائلی از این دست افزایش هزینه‌های تولید را به دنبال داشته است.

وی همچنین با اشاره به دشواری‌های جابه‌جایی پول با خارج از کشور به دلیل تحریم‌ها، گفت: در این زمینه شاهد شکل‌گیری برخی مشاغل کاذب هستیم که از محل جابجایی ارز پورسانت‌های بادآورده میلیاردی به جیب می‌زنند.

این تولیدکننده صنعتی همچنین به ارزان‌تر بودن واردات برخی مواد اولیه در مقایسه با نمونه‌های مشابه داخلی در این صنعت اشاره کرد.

با وجود مشکلات یاد شده، اما برخی شرکت‌ها نیز با به‌کارگیری شیوه‌های نوین در بازاریابی و فروش محصولات از جمله فروش آنلاین، عملکرد بهتری حتی در مقایسه با سال‌های گذشته داشته‌اند.

به اعتقاد کارشناسان، پیشرفت و تعالی در صنعت چاپ، همچون بسیاری حوزه‌های دیگر از مسیر فن‌آوری اطلاعات به منظور رفع نیازهای مصرف‌کنندگان می‌گذرد و باید رویکردهای علمی و فناورانه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

آنان، با بیان اینکه این روزها به دنبال افزایش ضریب نفوذ فناوری‌های نوین در عرصه‌های مختلف، فضای کسب‌وکار صنعت چاپ نیز دچار تحول شده و حوزه چاپ آنلاین بخش بالایی از سهم بازار را نصیب خود کرده است، تاکیددارند:‌ باید همراه و همگام با تغیرات و تحولات فناوری حرکت کنیم تا در وهله نخست به حفظ صنعت چاپ پرداخته و در مرحله بعد آن را توسعه دهیم.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته تهران از ۱۳ تا ۱۶ دی‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط