چالش تامین انرژی در ساخت ۴ میلیون مسکن دولتی

ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال از بزرگ‌ترین وعده‌های انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود که اکنون پس از گذشت بیش از دو سال از عمر دولت او، حتی یک واحد مسکونی هم ساخته نشده است.

به گزارش رصد روز،گرچه به نظر می‌رسد وزارت راه و شهرسازی عزمی برای پیشبرد این وعده ندارد، با این حال کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در نشست این هفته خود نسبت به چالش تامین انرژی چهار میلیون مسکن هشدار داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در نشست این هفته کمیسون انرژی اتاق بازرگانی ایران یکی از بحث‌های مورد تاکید زنگ خطر مصرف انرژی با تداوم ساخت مسکن در تهران بود. گذشته از ساخت‌ فوج فوج مسکن در کلان‌شهرها طی سال‌های اخیر به نظر می‌رسد دولت در طرح نهضت ملی مسکن به موضوع تامین انرژی توجه چندانی نداشته است.

البته هنوز خبری از اجرای این طرح و تحقق وعده ساخت چهار میلیون مسکن نیست و بعید هم به نظر می‌رسد تا پایان عمر دولت واحد ساخته و تحویل شود. با این حال اگر روزی مسکن‌های دولتی هم به ساخت‌وسازهای بخش خصوصی اضافه شود، احتمالاً چالش جدیدی به چالش‌های قبلی بخش انرژی اضافه شود.

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، در نشست روز دوشنبه این کمیسیون گفت: وزارت راه و شهرسازی برنامه تامین چهار میلیون واحد مسکونی را در دستور کار دارد، اما مسئله این است که قطعا واحدهای احتمالی که ساخته شوند با چالش تامین انرژی روبه‌رو خواهند شد.

وی افزود: راهکارهای بهره‌وری مصرف انرژی باید به ضابطه تبدیل شود و برای آن برنامه‌ریزی صورت بگیرد. همچنین ضوابطی تعیین شود که به ممنوعیت کاربرد اقلام غیراستاندارد ساخت‌و‌ساز منجر شود.

رشد قارچ‌گونه ساختمان‌ها؛ موازی با تشدید ناترازی انرژی!
در سال‌های اخیر رشد قارچ‌گونه ساختمان‌‌های غیراستاندارد منجر به رشد مصرف انرژی و در پی آن ناترازی ضریب انرژی شده است.

جعفر قرائتی‌ستوده، دبیر انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعت ساختمان، در نشست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، در این رابطه گفت: روزانه ۴.۲ میلیون بشکه نفت در ایران مصرف می‌شود. ۳۰ درصد از این حجم در بخش خانگی می‌سوزد که برابر با ۱.۳ میلیون بشکه است. در سال ۱۳۹۵ قانونی تدوین شد که این حجم از مصرف کاهش داده شود. با این حال مصرف نه‌تنها کاهش پیدا نکرد، بلکه سرانه آن بالاتر هم رفت.

 

وی تاکید کرد: طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن، در ایران حدود ۲۹ میلیون واحد مسکونی وجود دارد که با فرض خالی بودن یک میلیون از آنها، می‌توان نتیجه گرفت که ۲۸ میلیون ساختمان انرژی مصرف می‌کنند. ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بهره‌وری انرژی در اجرای شهرهای نو و توسعه ساخت مسکن باید تبدیل به یک برنامه لازم‌الاجرا شود.

بازتعریف روش مصرف و تامین انرژی
رشد عجیب ساختمان‌سازی در کلان‌شهری مانند تهران منجر به ناترازی شدید و قطعی برق، گاز و سایر شاخصه‌های انرژی حتی در زمان‌های غیرپیک شده و از آن‌جایی که دولتمردان و مسئولان همواره در لحظه از وقوع بحران‌ها با وجود تکرار سالانه آنها شگفت‌زده می‌شوند. تاکنون برنامه‌‎ای مدون و اجرایی برای حل این مشکل طراحی نشده و بی‌برنامگی در این موضوع موج می‌زند.

درهمین رابطه حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، به تجارت‌نیوز گفت: ناترازی دو سو دارد؛ یک سوی آن مصرف و سوی دیگر تولید و تامین انرژی است. با بهینه‌سازی و تعریف الگوی مصرف می‌توان هدررفت انرژی را کنترل کرد.

وی افزود: البته نباید دلیل اصلی مصرف بالای انرژی را ساختمان‌سازی غیراصولی دانست. تمام کشورها اقدام به ساخت مسکن می‌کنند، اما زیرساخت لازم برای ساختمان‌های جدید در کنار آن تهیه می‌شود. کشورهای توسعه‌یافته شبکه‌های مورد نیاز برای آینده را طراحی می‌کنند و برای توسعه آن‌ها برنامه‌ دارند.

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: صنعت برق در این سال‌ها آسیب دیده و نتوانسته سرمایه‌گذار جذب کند و فعالیت‌های جدید ایجاد کند. تا زمانی که در شبکه توزیع برق اقدامی صورت نگیرد بار شبکه به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. تهران استانی است که نمی‌توان شبکه توزیع آن را نادیده گرفت و حداقل در مورد ساختمان‌سازی باید تقویت شبکه صورت بگیرد.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: باید مجددا سیستمی جدید با درصدی جدید ایجاد شود. اگر پست‌ها معمولی است باید به پست G.I.F تغییر کند و با استفاده از پست گازی، ظرفیت آن بالا برود. در مجموع با توجه به سیستم‌های جدید می‌توان در تهران توان و ظرفیت پست‌ها را چند برابر کرد؛ اما این کار نیاز به سرمایه‌گذار دارد تا تهران بتواند ساخت‌وساز جدید داشته باشد. در مجموع تمام این اتفاقات زمانی قابل تحقق است که دولت از صنعت برق کنار بکشد و کار را به بخش خصوصی بسپارد.

منبع:تجارت نیوز

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار