چراغ سبز گروه ۲۰ به طرح مالیات جهانی و جلوگیری از فرار مالیاتی

وزرای دارایی، اقتصاد و روسای بانک‌های مرکزی بیست قدرت اقتصادی جهان در چارچوب اجلاس گروه ۲۰، از طرحی حمایت کرده‌اند که قرار است مانع فرار مالیاتی شرکت‌های چند ملیتی شود.

به گزارش رصد روز ، بر اساس این طرح که پیشتر در اجلاس گروه هفت مطرح و قرار شد در مرحله بعد، گروه بیست تائید کند، برای شرکت‌های چند ملیتی مانند گوگل و آمازون دست کم ۱۵ درصد مالیات در نظر گرفته تا از یک سو درآمد بیشتری از آن ها حاصل شود و از سوی دیگر نتوانند برای پرداخت مالیات کمتر درآمد خود را به مناطقی جابه‌جا کنند که مالیات کمتری دریافت می‌شود.

این طرح که از سال‌ها پیش مورد بحث و بررسی قرار دارد و در دوران ریاست جمهوری ترامپ به حاشیه کشیده شد، حالا با روی کار آمدن جو بایدن دوباره مورد توجه قرار گرفته و دو رکن اصلی دارد:

۱- تعیین یک نرخ حداقل برای مالیاتی که شرکت‌های چندملیتی، صرف نظر از محل فعالیت خود بپردازند.

۲- تعریف روش و ساختاری که بتواند مالیات گردآوری‌شده را به طور عادلانه میان کشورها تقسیم کند.

 

البته دستیابی به توافق جمعی در سطح سیاسی به آسانی نیست اما مسئولان مالی و اقتصادی گروه ۲۰ که جمعه و شنبه در ونیز ایتالیا گردهم آمدند،  با ایجاد یک معماری مالی نوین جهانی موافق هستند. در واقع هدف کلی ساختار جدید دستیابی به ثبات و عدالت بیشتر در نظام اقتصادی و مالی بین‌المللی است.

هرچند برخی قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا، آلمان و فرانسه معتقدند که در طرح پیشنهادی همچنان نواقصی وجود دارد و راه‌های فرار قانونی از مالیات بسته نخواهد شد اما باید در نظر داشت که این یک توافق نادر در سطح بین المللی بشمار می‌رود که به موجب آن بسیاری از بهشت‌های مالیاتی تهی می‌شوند. در بخش‌هایی از بیانیه پایانی که از سوی خبرگزاری رویترز مشاهده شده آمده است: «ما از تمام اعضایی که هنوز به این توافق بین‌المللی ملحق نشده‌اند می‌خواهیم بپیوندند.»

ماه پیش ۱۳۱ عضو سازمان همکاری و توسعۀ اقتصادی که مقر آن در پاریس قرار دارد با طرح مالیات جهانی موافقت کردند. اما موافقت گروه ۲۰ با این طرح می‌تواند یک چراغ سبز در سطح سیاسی محسوب شود.

جفری اوکاموتو معاون اول صندوق بین‌المللی پول این طرح را یک پیروزی برای جهان می‌داند اما می‌گوید که باید کارهای بیشتری انجام شود تا اجرای آن برای تمام کشورها آسان شود.

اگر همه‌کارها خوب پیش‌ برود طرح جدید باید تا پیش از پایان سال ۲۰۲۳ در سطح جهانی تصویب شود. البته باید در نظر داشت که اعضای کنگره آمریکا اصولا به افزایش مالیات‌ها چندان تمایلی ندارند و در اتحادیه اروپا هم برخی کشورها مانند ایرلند، استونی و لهستان هنوز موافقت خود را با این طرح اعلام نکرده‌اند. وزیر دارایی آلمان معتقد است که اتحادیه اروپا در داخل به توافق خواهد رسید و بیانیه مشترکی صادر خواهد کرد.

گروه بیست که ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارد؛ شامل، آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، چین، ژاپن، روسیه، عربستان سعودی، اندونزی، استرالیا، ترکیه، برزیل، آرژانتین، کانادا، هند، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و مکزیک است.

این گروه از سال ۱۹۹۹ تشکیل شد و در سال ۲۰۰۸ با تشکیل جلسه اضطراری برای بحث در باره واکنش به بحران مالی جهانی اهمیت خاصی پیدا کرد و از آن پس سالانه نشست این گروه با حضور سران کشورهای عضو برگزار می‌شود.

ریاست دوره‌ای گروه بیست بر عهده ایتالیاست و بر همین اساس نشست بعدی سران برای ۳۰ اکتبر در «رم» ترتیب داده شده است.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار