چرا خودروهای برقی گران شدند؟/تقاضای خودروهای برقی همچنان رو به افزایش

به گزارش رصد روز، با وجود افزایش قیمت باتری‌های لیتیوم یونی اما همچنان تقاضا برای خودروهای برقی بالاست. قیمت کربنات لیتیوم که عنصر کلیدی بسیاری از باتری‌های خودروهای الکتریکی است، در سال گذشته رشد پنج برابری قیمت را تجربه کرده است. این رو...

به گزارش رصد روز، با وجود افزایش قیمت باتری‌های لیتیوم یونی اما همچنان تقاضا برای خودروهای برقی بالاست.

قیمت کربنات لیتیوم که عنصر کلیدی بسیاری از باتری‌های خودروهای الکتریکی است، در سال گذشته رشد پنج برابری قیمت را تجربه کرده است. این روند در خصوص سایر مواد اولیه نیز مشاهده می‌شوند. با وجود افزایش قیمت‌ها خریداران هنوز خرید خودروهای الکتریکی را به خودروهای بنزینی و دیزلی ترجیح می‌دهند.

امسال، تقاضای خودروهای برقی همچنان رو به افزایش است. حتی با اینکه میانگین هزینه باتری‌های لیتیوم یونی از ۱۰۵ دلار (۹۷ یورو) در سال گذشته به ۱۶۰ دلار (۱۴۸ یورو) در هر کیلووات ساعت در سه ماهه اول رسیده است.

هزینه‌ها به دلیل اختلالات زنجیره تامین، تحریم فلزات روسیه و گمانه‌زنی سرمایه‌گذاران افزایش یافته است.

برای یک وسیله نقلیه کوچکتر مانند هنگ گوانگ مینی که پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی چین است، هزینه باتری به تقریبا ۱۵۰۰ دلار (۱۳۹۰ یورو) رسیده که معادل ۳۰ درصد قیمت خودرو است.

البته هزینه‌های بنزین و سوخت دیزل برای خودروهای احتراق داخلی نیز از زمان حمله روسیه به اوکراین به شدت افزایش یافته است.

کارشناسان خاطرنشان کردند که نگرانی‌های زیست‌محیطی نیز خریداران بیشتری را مجبور به انتخاب خودروهای برقی علی‌رغم اقتصاد ناپایدار می‌کند.

تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی از تسلا تا SAIC-GM-Wuling که هنگ گوانگ مینی را می‌سازد، با افزایش هزینه‌های تولید، هزینه‌های بالاتری را به مصرف‌کنندگان تحمیل کرده‌اند. در نتیجه ممکن است این روند افزایشی ادامه داشته باشد.

اندی پالمر، رئیس شرکت سازنده باتری‌های برقی اسلواکی InoBat، می‌گوید که افزایش قیمت‌ها در صنعت باتری در حال حاضر بسیار کم است. بنابراین به گفته او «افزایش هزینه‌ها باید به خودروسازان منتقل شود».

در صورت ادامه افزایش قیمت مواد اولیه، سازندگان خودرو مانند مرسدس بنز افزایش قیمت را به مشتریان خود نیز انتقال دهند. مارکوس شفر، مدیر ارشد فناوری به رویترز گفت: «ما باید قیمت‌ها را حفظ کنیم.»

خریداران خودروهای برقی تاکنون از تصمیم منصرف نشده‌اند. بر اساس برآوردهای EV-volumes.com، فروش جهانی خودروهای برقی در سه ماهه اول نزدیک به ۱۲۰ درصد افزایش یافته است. به طوری که تسلا رکورد تحویل ۳۱۰ هزار خودروی برقی را در سه ماهه اول سال را زده است.

ونکات سرینیواسان، مدیر مرکز علوم ذخیره‌سازی انرژی در آزمایشگاه ملی آرگون دولت ایالات متحده در شیکاگو، می‌گوید: «به نظر می‌رسد که ما به نوع دیگری از نقطه عطف برخورد کرده‌ایم – یک نقطه اوج عاطفی یا روانی در میان مصرف‌کنندگان.

این جهش در هزینه‌های باتری می‌تواند نقطه ضعفی در طولانی‌ مدت باشد و کاهش قیمت‌های این فناوری را خنثی کند.

داده‌های صنعت نشان می‌دهد که میانگین هزینه ۱۰۵ دلاری (۹۷ یورو) به ازای هر کیلووات ساعت در سال ۲۰۲۱ تقریباً ۹۹ درصد از بیش از ۷۵۰۰ دلار (۶۹۵۰ یورو) در سال ۱۹۹۱ کاهش یافته است.

کارشناسان می‌گویند هزینه باتری ممکن است تا سال آینده بالا بماند، اما احتمالاً کاهش بزرگ دیگری در قیمت وجود دارد. پرابهاکار پاتیل، مدیر سابق ال‌جی شیمی، می‌گوید: «این مانند یک حباب است – و برای اینکه آن حباب فرو نشیند، حداقل پایان سال ۲۰۲۳ خواهد بود.»

شرکت باتری بریتانیایی Britishvolt قرار است در سال ۲۰۲۴ تولید باتری را در یک کارخانه ۴۵ گیگاوات ساعتی در شمال شرقی انگلستان راه‌اندازی کند.

ایزوبل شلدون، افسر ارشد استراتژی، گفت توصیه‌ای که این شرکت از تامین‌کنندگان مواد خام دریافت می‌کند این است که «اکنون قیمت‌های خود را اصلاح نکنید. برای ۱۲ ماه آینده صبر کنید و سپس قیمت‌ها را اصلاح کنید زیرا همه چیز روی یک تراز یکنواخت خواهد بود.»

او گفت: «این امنیت بیش از حد منابع باید تا آن زمان پشت سر ما باشد.»

این صنعت مدتهاست که منتظر رسیدن به آستانه هزینه باتری ۱۰۰ دلار (۹۳ یورو) در هر کیلووات ساعت است، زیرا سیگنالی است که خودروهای برقی به قیمت برابر با سوخت‌های فسیلی رسیده‌اند. اما تحلیلگران می‌گویند که با افزایش شدید قیمت بنزین و تغییر ترجیحات مصرف‌کنندگان، این موضوع ممکن است دیگر چندان اهمیتی نداشته باشد.

استن ویتینگهام، یکی از مخترعان باتری‌های لیتیوم یون و برنده جایزه نوبل ۲۰۱۹، گفت: «تقاضای خودروهای الکتریکی در چین و سایر بازارها سریعتر از آنچه مردم فکر می‌کردند افزایش می‌یابد.»

کریس برنز، مدیر اجرایی Novonix، یک تامین‌کننده مواد اولیه باتری مستقر در هالیفاکس، گفت که نگرانی در مورد محیط زیست در خریداران رو به افزایش است و آنها ترجیح می‌دهند خودروهای برقی را به جای خودروهای معمول انتخاب کنند.

برنز می‌گوید: «بسیاری از افراد جوان‌تر که وارد بازار می‌شوند، تصمیماتی فراتر از صرفه اقتصادی می‌گیرند و می‌گویند که فقط یک خودروی الکتریکی رانندگی می‌کنند، زیرا برای کره زمین بهتر هستند.»

منبع: تجارت نیوز

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار