چرا دولت حاضر نشد گندم را با نرخ وارداتی از تولیدکنندگان بخرد؟

نایب ‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بخاطر خشک‌سالی اخیر به دولت پیشنهاد دادیم ۴۰ تا ۵۰ درصد گندم را از کشاورز با همان قیمتی که از خارج می‌خرید، بخرد تا برای کشاورز هم انگیزه ایجاد شود ولی این کار را نکردند.

به گزارش رصد روز، محمدجواد عسکری نایب ‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امنیت غذایی امری مهم‌تر از جنگ است،یادآور شد: مقوله امنیت غذایی، بسیار مهم و سرنوشت‌ ساز است. اگر به آن کم‌توجهی شود و برای آن برنامه وجود نداشته باشد، آسیب دراز مدت و غیر قابل جبرانی خواهد داشت. موضوع امنیت غذایی، حتی از جنگ هم مهم‌تر است. ظرفیت کشاورزی در کشور ما به خاطر اقلیم‌های متفاوت، بسیار ارزشمند است. اما چون برنامه‌ریزی وجود ندارد، این ظرفیت بالقوه به فعلیت نرسیده است.

عسکری با اشاره به دیگر ظرفیت‌های کشاورزی کشور، اظهار کرد: در بحث صنایع تبدیلی و صادرات، ضعیف عمل کردیم. در حالی که برخی کشورها خواهان محصولات کشاورزی ما هستند. روسیه از جمله کشورهایی‌ست که خواهان این محصولات است؛ اما در این زمینه، ترکیه از ما پیشی گرفته و به روسیه صادرات محصولات کشاورزی دارد. با پیاده کردن سیاست‌های درست و استفاده از ظرفیت‌های کشاورزی، می‌توان شیر نفت را بست.

نایب ‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه افزود: از بدو ورودم به مجلس، برنامه‌ریزی کردیم و قوانین کهنه را به‌روز کردیم. برای بهبود شرایط حدود ۱۰۰ جلسه با وزارت کشاورزی داشتیم. در این جلسات هم ایراد گرفتیم و هم راه کار دادیم، ولی اتفاق خاصی رخ نداد.

عسکری در خصوص مشکلات کشاورزان و حمایت مجلس توضیح داد: کشاورزی که ظرفیت تولید ۳۰۰ تن گندم را داشته، اکنون به کمیته امداد مراجعه کرده و خواهان کمک شده است. الآن تقریبا علاوه بر قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای آن، مجبوریم به حوزه اجرا هم ورود کنیم. برای اولین بار شورایی تشکیل دادیم که متشکل از وزیر جهاد کشاورزی، وزیر اقتصاد، معاون رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه بودجه، تعدادی کشاورز خبره، تعدادی از تشکل‌ها و چند نماینده مجلس که این‌ها حق رای نداشتند. مجموعا ۱۱ نفر اصلی حق رای داشتند. در بین این نفرات همه نظرشان به حمایت از کشاورز بود به جز وزیر جهاد کشاورزی و وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه.

وی در پاسخ به رحیمی، درباره خرید و قیمت گذاری گندم گفت: برای خرید و قیمت گذاری گندم آمدیم مراحل کاشت، داشت و برداشت را احصا کردیم که حدود ۵۵۰۰ تومان هزینه هر کیلو گندم برای این سه مرحله شد و این را به وزارت کشاورزی اعلام کردیم. قیمت گندم ۸۰۰۰ تومان معین و به دولت اعلام شد. بخاطر خشک‌سالی اخیر به دولت پیشنهاد دادیم ۴۰ تا ۵۰ درصد گندم را از کشاورز با همان قیمتی که از خارج می‌خرید، بخرد تا برای کشاورز هم انگیزه ایجاد شود؛ ولی این کار را نکردند. در اربیل عراق به علت خشک‌سالی، قیمت گندم تا ۱۵۰۰۰ تومان است و دولت پول حمایت لازم را ندارد، زمینه قاچاق فراهم می‌شود. دولت همین گندم را باید چهار ماه دیگر با دو برابر قیمت بخرد.

نایب ‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص ماجرای قیمت مرغ و تخم‌مرغ در ادامه عنوان کرد: کشوری که در این زمینه تولیدکننده بود و مجوز زدن مرغ‌داری داده نمی‌داد و می‌گفت منجر به تولید مازاد می‌شود، اکنون محتاج شده است. در واقع چون نظارت درستی از سمت دستگاه‌های متولی نیست؛ این اتفاق‌ها رخ می‌دهد.

عسکری بخشی از اشکال در امور کشاورزی و اقتصادی را از جانب وزارت امور خارجه اعلام کرد و افزود: ایراد اول به وزارت امور خارجه برمی‌گردد. همه جای دنیا ۷۰ تا ۸۰ درصد وقت‌شان را صرف مسائل اقتصادی کشورشان می‌کنند. اما وزارت امور خارجه در این دولت، ۸۰ درصد وقتش را صرف امور سیاسی کرد و ۲۰ درصد را به امور اقتصادی اختصاص داد که این مقدار، دو درصد هم خروجی نداشته است. بنده به وزیر امور خارجه و معاون اقتصادی آن، در این خصوص نقد دارم. امیدوارم در آینده افرادی که در این حوزه فعالیت خواهند داشت، ماموریت‌شان را خوب بشناسند و به آن عمل کنند.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

فارس

مطالب مرتبط

آخرین اخبار