چرا گاز طبیعی جای بنزین را نگرفت؟

به گزارش رصد روز، گرچه سی ان جی به‌عنوان یکی از سوخت‌های جایگزین بنزین شناخته می‌شود، اما هنوز بسیاری از مصرف‌کنندگان به سمت استفاده از این سوخت نرفته‌اند و اخبار از کاهش تقاضا حکایت دارند. بر همین اساس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت درخواس...

به گزارش رصد روز، گرچه سی ان جی به‌عنوان یکی از سوخت‌های جایگزین بنزین شناخته می‌شود، اما هنوز بسیاری از مصرف‌کنندگان به سمت استفاده از این سوخت نرفته‌اند و اخبار از کاهش تقاضا حکایت دارند. بر همین اساس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت درخواست عرضه رایگان سی‌ان‌جی به مدت سه سال را به وزارت نفت ارائه داده است.

 اخیرا محسن جوهری، رئیس انجمن صنفی سی ان جی کشور با انتقاد از عدم تقاضا در بازار سی ان جی گفت: سال گذشته روزانه حدود ۲۴ میلیون مترمکعب سی ان جی مصرف می‌شد، اما این میزان امسال ۱۵ درصد کاهش یافت.

جوهری بیان داشت: طی سال‌های گذشته مشکل این بود که خودروی جدید به ناوگان خودروی دوگانه‌سوز کشور اضافه نشده است، در سال ۱۴۰۰ فقط یک درصد تولیدات ایران‌خودرو به دوگانه‌سوزها اختصاص داده شده و در مورد تولیدات سایپا این رقم صفر بوده است، در سال ۱۴۰۲ هم که ظاهرا کلا متوقف شده است.

طبق گفته کارشناسان دولت اگر خودروسازان داخلی را مکلف کند که بیشتر تولیدات خود را به دوگانه‌سوز اختصاص دهند و تمهیدات لازم جهت تبدیل رایگان خودروهای شخصی به دوگانه‌سوز را با استفاده از کیت‌های نسل ۴ در دستور کار قرار دهد دیگر بعید است که مصرف روزانه بنزین به ۱۴۰ میلیون لیتر برسد.

البته بررسی میدانی در تهران از آغاز پروژه تأسیس ۱۵ جایگاه شارژ خودروهای برقی حکایت دارد و به نظر می‌رسد عزم دولت برای عرضه خودروهای برقی به بازار بیش از هر زمانی جدی است تا شاید بدین شکل ناترازی بنزین حل شود.

سوخت سی ان جی رایگان می‌شود؟

رئیس انجمن صنفی سی ان جی کشور برای حل راهکار عدم تقاضای سی ان جی گفت: در همین راستا پیشنهادی را به وزارت نفت برای عرضه رایگان سی‌ان‌جی به مدت سه سال ارائه دادیم که در صورت موافقت با این طرح‌ افزایش قابل توجه تقاضا برای سی ان جی اتفاق خواهد افتاد. پیش‌بینی ما کاهش مصرف روزانه حداقل ۲۰ میلیون لیتر بنزین در سال اول و جایگزینی سی ان جی خواهد بود.

جوهری با بیان اینکه اکنون این موضوع در حد پیشنهاد است که به وزارت نفت ارائه شده است، گفت: زمانی که سی‌ان‌جی رایگان باشد، مردم تمایل بیشتری برای استفاده از این سوخت دارند، و شخصا اقدام به تبدیل خودروهای خود به دوگانه سوز خواهند کرد.

به گفته جوهری طی سال‌های گذشته به دلیل عدم تقاضا جایگاه‌های سوخت سی ان جی صرفه اقتصادی نداشتند و برخی از آنها درصدد تعطیلی هستند.

این درحالی است که اسدا… قلی‌زاده، رئیس صنف جایگاهداران در رابطه با رشد بی‌رویه خودروهای بنزینی و عدم تقاضا در بازار سی ان جی به تجارت‌نیوز گفت: آماری که مطرح می‌کنند تقاضا برای سی ان جی در کشور وجود ندارد یا کم شده را قبول ندارم.

وی تاکید کرد: هیچ آماری مبنی بر عدم تقاضا در این بازار وجود ندارد و شرایط در بازار سوخت سی ان جی روال عادی خود را طی می‌کند.

قلی‌زاده در پایان یادآور شد: من نخستین بار اینکه تقاضا در بازار سی ان جی وجود ندارد را از زبان خبرنگاران شنیدم.

این درحالی است که اعداد و ارقام خلاف گفته‌های رئیس صنف جایگاه‌داران سوخت را مطرح می‌کند و رقم ناترازی مصرف بنزین هرروز افزایش پیدا می‌کند حال باید دید که آیا برای تشویق مردم به استفاده از خودروهای دوگانه سوز اقدامی صورت می‌گیرد یا خیر.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار