چطور آلزایمر نگیریم؟

مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد داشتن یک رژیم مدیترانه ای به طور چشمگیری خطر ابتلا به اختلال شناختی و بیماری آلزایمر را کاهش می دهد و این رژیم شامل مصرف مقدار زیادی سبزیجات، حبوبات، غلات، ماهی و روغن زیتون و محدود کردن مصرف مواد لبنی و گ...

به گزارش رصد روز ، منیژه احمدی روانشناس و عضو انجمن آلزایمر ایران در این خصوص توضیح داد: آلزایمر یک بیماری پیچیده با عوامل خطر متعدد بوده و برخی از عوامل مانند سن و ژنتیک خارج از کنترل هستند اما بسیاری دیگر از عوامل خطرساز مانند شیوه زندگی ناسالم در حوزه نفوذ ما بوده و این عوامل هنگامی که برای سلامت مغز به کار می رود، می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

وی اظهار داشت: تمرینات ورزشی منظم، رژیم غذایی سالم، فعالیت ذهنی، کیفیت خواب، مدیریت استرس و زندگی اجتماعی فعال از محورهای اصلی پیشگیری از آلزایمر و مغز سالم است. به طوری که ورزش منظم می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا ۵۰ درصد کاهش دهد و همچنین سرعت پیشرفت مشکلات شناختی را کند می‌کند.

احمدی توصیه می کند: در هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه با سرعت متوسط ورزش کنید زیرا با بالا رفتن سن از حجم توده عضلانی کاسته می شود، وزن مناسب و تمرینات قدرتی نه تنها باعث افزایش توده عضلانی شده بلکه به سلامت مغز نیز کمک می کند. برای افرادی که بالای ۶۵ سال سن دارند دو تا سه جلسه تمرینات قدرتی در هفته می تواند خطر ابتلا به بیماری  آلزایمر را تا نصف کاهش دهد.

وی با بیان اینکه ضربه به سر در اثر سقوط، می تواند باعث ابتلا به بیماری آلزایمر شود، تصریح کرد: تمرینات تعادلی از زمین خوردن و سقوط جلوگیری می کند و فعالیت های ساده ای مانند استفاده از پله به جای آسانسور، قدم زدن در اطراف خانه نیز مفید است.

این روانشناس خاطرنشان کرد: در بیماری آلزایمر التهاب و مقاومت به انسولین سبب آسیب به ارتباط بین سلول های مغز می شود و تحقیقات نشان می دهد بین اختلالات متابولیک و سیستم های پردازش سیگنال مغز ارتباط قوی وجود دارد که تغذیه صحیح باعث کاهش التهاب و بالا رفتن انرژی طبیعی و سالم ماندن مغز می شود.

به گفته احمدی، مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد داشتن یک رژیم مدیترانه ای به طور چشمگیری خطر ابتلا به اختلال شناختی و بیماری آلزایمر را کاهش می دهد و این رژیم شامل مصرف مقدار زیادی سبزیجات، حبوبات، غلات، ماهی و روغن زیتون و محدود کردن مصرف مواد لبنی و گوشت قرمز است.

وی افزود: دریافت مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است از بیماری آلزایمر جلوگیری کند و از منابع غذایی که شامل ماهی هایی مانند ماهی آزاد، ماهی قزل آلا، ماهی ساردین و روغن های مکمل است، استفاده کنید.

این روانشناس اضافه کرد: مصرف میوه و سبزی هایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند، ضروری بوده و خوردن چند وعده غذایی کوچک در طول روز، پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری شده و کربوهیدرات ها که سطح قند خون را بالا می برد، ضروری است.

احمدی تصریح کرد: اسید فولیک، ویتامین B۱۲، ویتامین D، روغن ماهی به حفظ و بهبود سلامت مغز کمک می کند و با پزشک در مورد تداخل دارویی و مزایای مکمل ها مشورت و از مصرف خودسرانه هرگونه مکمل خودداری کنید.

آلزایمر بیماری است که هر هفت دقیقه یک نفر را در ایران گرفتار خود می کند و تا ۳۰ سال آینده با چالش بزرگ این بیماری مواجه خواهیم شد.

در حال حاضر ۵۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به آلزایمر هستند و بر اساس آمار جمعیت سالمندان و آمار جهانی، در ایران نیز بیش از ۷۰۰ هزار نفر مبتلا به این بیماری بوده و بخش بزرگی از بیماری آلزایمر در ایران پنهان است.

گزارش‌های انجمن آلزایمر ایران نشان می دهد، حدود ۸۰ درصد موارد بیماری آلزایمر مربوط به مراقبت از این بیماران است و ۵۰ درصد کسانی که از این بیماران مراقبت می‌کنند، دچار افسردگی می‌شوند.

به همین دلیل مراقبت باید بین اعضای خانواده تقسیم شود. در حال حاضر نیز درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد به همین دلیل تمام سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه در تشخیص زودهنگام و کاهش سرعت رسیدن افراد به بیماری آلزایمر است.

بر اساس گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، فقط سه درصد افراد بین سنین ۶۵ و ۶۹ سال مبتلا به زوال عقل هستند اما این میزان بین سنین ۸۵ تا ۸۹ سالگی تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار