چهره متفاوت سایپا در نیمه دوم سال جاری / اصلاح کلی سیاستهای حاکم بر سایپا

به گزارش اختصاصی رصد روز، صنعت خودرو این روزها در حالی درگیر تحولات کیفی است که شرایط اقتصادی حاکم بر خانوارها در حساس ترین وضعیت چند دهه گذشته گزارش می شود و انتظار می رود که مدیران تصمیم گیر در این باره با درنظر گرفتن توانایی اقتصادی شه...

به گزارش اختصاصی رصد روز، صنعت خودرو این روزها در حالی درگیر تحولات کیفی است که شرایط اقتصادی حاکم بر خانوارها در حساس ترین وضعیت چند دهه گذشته گزارش می شود و انتظار می رود که مدیران تصمیم گیر در این باره با درنظر گرفتن توانایی اقتصادی شهروندان آغازگر موج تغییرات باشند. ساخت خودروهایی که متناسب با بودجه سرپرستان خانوار باشد اگرچه از مدتها پیش وعده داده شده اما قیمت نهایی این محصولات عملاً با سرانه درآمد خانواده ها سازگاری ندارد هرچند که گروه خودوسازی سایپا از طی سالیان گذشته همواره سعی کرده که محصولاتی را روانه بازار کند تا افراد با درآمدهای مختلف توانایی خرید داشته باشند اما این مسئله نیاز به همه گیری در صنعت خودرو دارد و نمی توان تنها از یک واحد تولیدی انتظار داشت که پیش در زمینه درک درست صورت مسئله پیش قراول باشد.

حذف چند محصول پرطرفدار و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا مانند پراید، تیبا ۱و۲ و ساینا عملاً بسیاری از برنامه های تولیدی را جهت افزایش تیراژ خودرو با محدودیت روبرو کرد اما در عین حال برنامه های توسعه ای و جایگزینی سایپا جهت معرفی خودروی اقتصادی همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد نیمه دوم سال جاری امکان دستیابی شهروندان به این محصول جدید فراهم خواهد شد.

ساز و کار رقابتی بازار اگرچه با ضریب نقدشوندگی پایین بازار روند ضرب آهنگ کندی را گزارش می دهد اما با این همه شناسایی بازار هدف جدید به منظور ارتقای جایگاه بین المللی صنعت خودرو و همینطور ارائه محصولات کیفیت محور به بازار باعث شد تا بعد از آزمایشات موفق شاهین نوبت به ساخت مدل اتوماتیک این خودروی ایمنی برسد. خودروی آریا که پیش تر درباره آن شنیده بودیم هزمان با رویکرد ایجاد نحول در صنعت خودرو روانه بازار خواهد شد تا تصویری از خودروسازان نارنجی پوش جاده مخصوص را در پایان سال شاهد باشیم که تفاوتهای عمده ای با سالهای گذشته خود دارد.

هوای آلوده و خودروهای فرسوده در ناوگان حمل و نقل عمومی که ضریب فزاینده ای در افزایش عوارض آلودگی دارند نیاز به تغییر سیاستهای اتخاذ شده در این باره را بیش از گذشته ضروری می نمود. افزایش گلایه های مردم، اعلانات سازمان هواشناسی و تعطیلی پی در پی مدارس در پایتخت و استان البرز پیام های روشنی بود که گروه خودروسازی سایپا را برای کمک به مرتفع کردن این چالش به میدان آورد تا این گروه خودروسازی پروژه ساخت ون های جدید را برای کمک به ناوگان حمل و نقل عمومی شروع کند و در ادامه نیز ساخت وانت جدید زاگرس برای نیمه دوم سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گیرد.

کاهش در هزینه های حمل و نقل در ترانزیتهای بین المللی و راهبری و ساماندهی خودروهای سنگین با جایگزینی محصولات جدید با توجه به سن محصولات موجود در این ناوگان که از جهات مختلفی آسیب های قابل ملاحظه ای را ایجاد می کنند باعث شد تا این بار آستین همت سایپایی ها برای عرضه دو محصول فوتون و دانگ فنگ بالا کشیده شود و هم اکنون مراحل پایانی عرضه این محصولات به بازار را شاهد هستیم.

توسعه محصولات و رسیدن به سقف برنامه های صنعت خودرو در چشم انداز اقتصادی و سند توسعه، مدیران سایپا را برای طراحی سه محصول جدید دیگر وارد گود کرد تا خودروهای اطلس، سهند و خودروی اقتصادی M44  را که برگرفته از خودرو سیتروئن C3 است در برنامه های تولیدی سایپا گنجانده شود تا در سال ۱۴۰۲ شاهد عرضه آنها به بازار باشیم.

همچنین تلاشهای سایپا جهت تغییر شرایط کیفی حاکم بر محصولات با عرضه وانت جدید ۲۵۱ و خودرو P90 در سال ۱۴۰۳ و خودرو SP0 در سال ۱۴۰۴ ادامه دار خواهد بود و به نظر می رسد در چندسال آینده نارنجی پوشان جاده مخصوص با ظاهری بسیار متمایز در صنعت خودروی کشور ظاهر خواهند بود.

لازم به ذکرست این گروه تولیدی به منظور واردات دانش و فناوری و بهره گیری از حداکثر ظرفیت مذاکره با شرکای خارجی را جهت تولید محصولات جدید آغاز کرده و با این سیاست می توان ارتقای جایگاه رقابتی سایپا در بازار بین المللی را متصور بود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار