چه کسانی مشمول «جاماندگان سهام عدالت» می‌شوند؟

یک نماینده مجلس در مورد افراد مشمول سهام عدالت گفت: تعدادی از اشخاص تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و شش دهک اول، سهام عدالت را دریافت نکردند.

به گزارش رصد روز، مهدی طغیانی با بیان اینکه ۲۰ میلیون نفر جامانده سهام عدالت داریم گفت: اگر دولت عزمی داشته باشد و سهام قابل واگذاری را شناسایی کند، می‌توان به انجام این واگذاری‌ها امیدوار بود.

 مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص جاماندگان سهام عدالت گفت: تعدادی از افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بودند یا درحال‌حاضر تحت پوشش قرار گرفتند در زمان واگذاری، سهام عدالت را دریافت نکردند.

وی افزود: این افراد جامانده شامل حدود ۱.۳ میلیون نفر از کمیته امداد و در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی می‌شود که در مجموع نزدیک به دو میلیون نفر هستند. این افراد در واقع تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند اما سهام عدالت را دریافت نکرده‌اند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: علاوه بر این، طبق حکم قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ شش دهک اول نیز مشمول سهام عدالت شدند. اگر جاماندگانی که در این دهک‌ها (شامل ۱۸ میلیون نفر) قرار دارند را در نظر بگیریم، مجموع جاماندگان سهام عدالت به ۲۰ میلیون نفر خواهد رسید.

طغیانی با اشاره به دلایل عدم واگذاری سهام به این افراد گفت: در آن زمان، توزیع سهام عدالت به صورت قشری و شغلی انجام شده است. به طور مثال با در نظر گرفتن قشرهای شغلی مانند رانندگان تاکسی، فرهنگیان و… این واگذاری‌ها صورت گرفت، به همین دلیل ممکن بود افرادی که در این بخش‌ها حضور دارند در شش دهک ابتدایی که مورد نظر قانون بود، نباشند اما به آنها سهام عدالت تعلق گرفته باشد.

وی گفت: در مقابل افرادی هم بودند که با وجود اینکه مشمول بودند نتوانستند سهام عدالت را دریافت کنند. جاماندگان سهام عدالت باید این سهام را دریافت کنند اما شاید نتوان این کار را براساس سازوکار قبلی یا قیمت‌های سابق انجام داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرط لازم این کار وجود سهام دولتی است که قابل واگذاری باشد، گفت: دولت قبل معتقد بود دیگر سهامی وجود ندارد و واگذار شده است یا دیگر در اختیار دولت نیست، اما مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است که سهام‌های برگشتی همچنان وجود دارد. این همان مسئله‌ای است که تا انتهای دولت دوازدهم نیز حل نشد.

وی ادامه داد: درحال‌حاضر اگر دولت عزمی داشته باشد و سهام قابل واگذاری را شناسایی کند، می‌توان به انجام این واگذاری‌ها امیدوار بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای سلامی در پاسخ به سوالی در مورد سازکار احتمالی واگذاری سهام عدالت به جاماندگان گفت: افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند مسیر دیگر را طی خواهند کرد. در قانون نیز برای این افراد تخفیف در نظر گرفته شوده بود.

وی افزود: در گذشته نیز سهام یک میلیون تومانی با ۵۰۰ هزار تومان تخفیف به افراد تحت پوشش داده شد که ۵۰۰ هزار تومان مابقی آن نیز از همین سود سهام شرکت‌ها مستهلک شد. این بدین معنا بود که این افراد بدون اینکه پرداختی داشته باشند مالک یک میلیون تومان سهام به قیمت سال ۱۳۸۵ شدند.

طغیانی گفت: برای دیگران نیز قرار بر این بود که ۵۰۰ هزار تومان از محل سود مستهلک شود و مابقی را پرداخت کنند. افرادی که این پول را در سال ۱۳۹۴ پرداخت کردند مالک سهام یک میلیونی شدند و افرادی که پرداخت نکردند مالک نصف سهام شدند.

وی در مورد شیوه واگذاری جدید گفت: ۱۰ سال طول کشید تا سود سهام ارزش آن را مستهلک کند و به نظر می‌رسد که دیگر این امکان وجود نداشته باشد. از این جهت برای افراد تحت پوشش نهادهای نظارتی همچنان با تخفیف ۵۰ درصد در نظر گفته خواهد شد و برای افراد غیر نیز سازوکار دیگری باید در نظر گرفته شود.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار