چین رکورد سرعت اینترنت ۶G را شکست

محققان چینی توانسته‌اند رکورد استریم ۱ ترابایت داده از فاصله ۱ کیلومتری را در ۱ ثانیه به ثبت برسانند.

به گزارش رصد روز، محققان چینی توانسته‌اند رکورد استریم ۱ ترابایت داده از فاصله ۱ کیلومتری را در ۱ ثانیه به ثبت برسانند.

تیم تحقیقاتی پکن می‌گوید خط آزمایشی بی‌سیم راه‌اندازی شده در محوطه بازی‌های المپیک زمستانی می‌تواند بیش از ۱۰۰۰۰ فید ویدیوی زنده با کیفیت بالا را به طور همزمان پخش کند.

به گفته محقق ۶G، این در مورد معرفی یک بعد فیزیکی جدید است که می تواند به یک دنیای کاملاً جدید با امکانات تقریباً نامحدود منجر شود. محققان چینی می گویند با استفاده از فناوری انقلابی که می تواند به چین کمک کند تا در رقابت جهانی برای نسل بعدی ارتباطات بی سیم یا ۶G پیشرو باشد، به رکورد سرعت جریان داده دست یافته اند.

محققان با استفاده از امواج میلی‌متری گردابی، شکلی از موج رادیویی با فرکانس بسیار بالا با چرخش‌های سریع در حال تغییر، ۱ ترابایت داده را در طول ۱ کیلومتر (۳۳۰۰ فوت) در ثانیه مخابره کردند.

جنگ فناوری آمریکا و چین

سخنگوی وزارت خارجه چین لایحه رقابت مجلس نمایندگان آمریکا را نتیجه «جنگ سرد» خواند. این لایحه که میلیاردها دلار بودجه برای ساخت تراشه و تحقیقات علمی در نظر گرفته است، اکنون باید با طرح مشابهی از سنا تطبیق داده شود.

پس از تصویب یک لایحه ایالات متحده که می‌خواهد رقابت فناوری با چین را با تلاش برای تقویت رقابت‌پذیری آمریکا تشدید کند، رسانه‌های دولتی و مقامات در سراسر اقیانوس آرام از این سند به‌عنوان مدرکی بر «ذهنیت جنگ سرد» واشنگتن انتقاد کردند.

قانون رقابت آمریکا در سال ۲۰۲۲، یک لایحه ۳۰۰۰ صفحه ای که روز جمعه توسط مجلس نمایندگان تصویب شد، ۵۲ میلیارد دلار بودجه برای نیمه هادی ها، ۴۵ میلیارد دلار برای تقویت زنجیره تامین کالاهای حیاتی و ۱۶۰ میلیارد دلار برای تحقیقات علمی و نوآوری در نظر گرفته است. همچنین این شامل فهرستی طولانی از طرح‌هایی است که به نگرانی‌ها درباره نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ ، سرکوب دموکراسی در هنگ‌کنگ و تشدید تنش‌ها بر سر تایوان می‌پردازد.

این قانون با لایحه مشابهی به نام قانون نوآوری و رقابت ایالات متحده که ژوئن گذشته در سنا تصویب شد، مطابقت خواهد داشت. این لایحه ۲۵۰ میلیارد دلار بودجه برای اهداف مشابه اختصاص داد. پس از توافق، لایحه نهایی به جو بایدن می رسد و انتظار می رود که آن را امضا کند و به قانون تبدیل شود. برخی از گزارشات منتشر شده مدعی می‎شوند چین از جدایی فناوری ایالات متحده آسیب بیشتری خواهد دید.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه گفت که چین قاطعانه با این لایحه مخالف است زیرا «پر از جنگ سرد و ذهنیت مجموع صفر است، مسیرها و سیاست‌های توسعه چین و رقابت با آن را تضعیف  و اظهارات غیرمعمولی درباره آن ارائه می‌کند.

ژائو گفت: «ما بارها اعلام کرده‌ایم که چگونه ایالات متحده قصد توسعه و تقویت رقابت‌پذیری خود را دارد، کار خودش است، اما لطفاً این موضوع را در مورد چین نکنید و از آن به عنوان بهانه‌ای برای مداخله در سیاست داخلی چین و آسیب رساندن به منافع چین استفاده کنید. . این اظهارات مشابه اظهاراتی است که سال گذشته توسط همکارش وانگ ونبین، که در مورد لایحه رقابت سنا اظهار نظر کرد، بیان شد.

تصویب این لایحه جدیدترین روشی است که در آن دو اقتصاد بزرگ جهان در رقابتی فزاینده که می‌تواند آینده زنجیره‌های تامین جهانی را شکل دهد، شاخ و برگ می‌گیرند.

نیمه هادی ها همچنان یک حوزه بحث برانگیز است. از اوایل دهه ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰، سهم ایالات متحده از تولید تراشه جهانی از ۳۷ درصد به ۱۲ درصد کاهش یافت. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ سه درصد دیگر کاهش یابد، مگر اینکه حمایت دولت بتواند این روند را معکوس کند.

در همین حال، طبق آمار انجمن صنایع نیمه هادی ایالات متحده، تخمین زده می شود که چین شاهد رشد سهم خود در تولید تراشه از ۱۲ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۲۸ درصد تا سال ۲۰۳۰ باشد.

بر اساس بخش نیمه هادی های لایحه، مجلس قصد دارد حدود ۵۰ میلیارد دلار برای تشویق سرمایه گذاری در تاسیسات ایالات متحده برای ساخت، مونتاژ، آزمایش و بسته بندی پیشرفته نیمه هادی ها و حمایت از تحقیقات نیمه هادی ها کنار بگذارد.

این لایحه همچنین ۱۶۰ میلیارد دلار برای سایر انواع تحقیقات علمی و نوآوری در نظر گرفته است. این پول شامل حوزه هایی است که شامل نوآوری های زنجیره تامین بی سیم و نیازهای زیرساخت های آزمایشگاهی علمی، همراه با سایر تحقیقات مرتبط با علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات می شود.

رقابت جهانی در اقتصاد دیجیتال

در همین حال، چین اخیراً از یک اقدام متقابل پرده برداری کرده است. شورای دولتی این کشور، کابینه دولت، ماه گذشته طرحی اساسی برای تقویت رقابت جهانی کشور در اقتصاد دیجیتال قبل از سال ۲۰۲۵ در حوزه‌های مختلف از ارتباطات گرفته تا تجارت الکترونیک منتشر کرد. بر اساس این طرح، دولت قصد دارد توانایی‌های تحقیقاتی اساسی چین را در «زمینه‌های استراتژیک» مانند حسگرها، اطلاعات کوانتومی، ارتباطات، مدارهای مجتمع، نرم‌افزارهای کلیدی، داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی، بلاک چین و مواد جدید افزایش دهد.

بحث در مورد جدایی فناوری بین چین و ایالات متحده در حال افزایش است و این سؤال را مطرح می کند که کدام اقتصاد در چنین رویدادی ضربه بزرگ تری خواهد خورد.

یک اندیشکده در دانشگاه پکن چین هفته گذشته گزارشی را منتشر کرد که در آن به این نتیجه رسیدند که این کشور احتمالاً کشوری است که از جدایی فناوری آسیب بیشتری خواهد دید. با این حال، گزارش ۷۶۰۰ کاراکتری منتشر شده توسط موسسه مطالعات بین‌المللی و استراتژیک مدرسه نشان داد که ایالات متحده و چین هر دو متحمل ضرر خواهند شد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار