کاخ سفید: اگر ایران به تعهداتش بازگردد، آمریکا اقدام مشابهی انجام خواهد داد!

سخنگوی کاخ سفید در سخنانی بار دیگر موضع دولت جدید آمریکا را درباره بازگشت به برجام منوط به اقدام ایران عنوان کرد.

به گزارش رصد روز، به نقل از الجزیره، جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید در سخنانی مدعی شد که آمریکا در صورتی به توافق هسته‌ای ایران پایبند خواهد بود که ایران به طور کامل به آن متعهد باشد.

او همچنین در ادامه ادعاهای خود گفته است: «اگر ایران به پیروی کامل از تعهداتش در برجام برگردد، آمریکا هم اقدام مشابهی انجام می‌دهد و سپس از آن به عنوان مبنایی برای ایجاد توافقنامه‌ای گسترده‌تر و قویتر -که به دیگر نگرانی‌ها هم می‌پردازد- استفاده خواهد کرد.»

این در حالی است که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا هم روز گذشته اعلام کرده بود تا زمانی ‌که ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد.

بایدن در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس نیوز مدعی شده بود: «ایران باید پیش از هر اقدامی غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند. در هفته‌های اخیر نقض برجام از سوی ایران تشدید شده و این کشور غنی‌سازی اورانیوم را به ۲۰ درصد افزایش داده که بسیار بیشتر از میزان مجاز تحت قرارداد است.»

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب روز یکشنبه درباره اظهارنظر‌های مقامات اروپایی و آمریکایی درباره برجام و همینطور تحریم‌های آمریکا فرمودند: «اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد، آمریکا باید در عمل تحریم‌ها را کلاً لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی‌آزمایی ایران قرار گیرد. این سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچ‌کس از آن عدول نخواهد کرد.»

دولت بایدن از مدت‌ها پیش از روی کار آمدن، داعیه بازگشت به برجام را سر داده است ولی در تمامی موارد با نادیده گرفتن بدعهدی دولت پیشین، بازگشت ایران به تعهدات برجامی و نیز لحاظ شدن برنامه موشک‌های بالستیک و اقدامات منطقه‌ای ایران را شرط پیوستن دوباره واشنگتن به این توافق عنوان کرده است.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط