کاهش تورم نقطه‌ای مسکن در تهران

نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه ١٣٩٩ به عدد ٨١,٩ درصد رسید که در مقایسه با ماه قبل (٩١,٣) ٩.٥ واحد درصد کاهش یافته است.

به گزارش رصد روز، گزارش شاخص قیمت املاک مسکونی شهر تهران– اسفند ماه ١٣٩٩ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

شاخص قیمت

عدد شاخص در اسفند ماه ١٣٩٩ بر اساس ماه پایه فروردین ١٣٩۵ به عدد ۶٨٩,٩ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٢ درصد افزایش داشته است.

کاهش تورم نقطه‌ای

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه ١٣٩٩ به عدد ٨١,٩ درصد رسیده است؛ یعنی بایستی خریداران برای خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران نسبت به اسفند ١٣٩٨، ٨١.٩ درصد بیشتر پرداخت کنند. تورم نقطه‌ای این ماه در مقایسه با ماه قبل (٩١,٣) ٩.۵ واحد درصد کاهش یافته است.

کاهش تورم ماهانه

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه جاری، نسبت به عدد شاخص ماه قبل می‌باشد که در اسفند ماه ١٣٩٩ این اطلاع به عدد ٣,٢ درصد رسیده است. تورم ماهانه اسفند در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۴,٧ درصد)، ١.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

افزایش تورم سالانه

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم سالانه دی ماه ١٣٩٩ املاک مسکونی شهر تهران به عدد ٧٨,٢ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل(٧۵,۴)، ٢.٨ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

مرکز آمار ایران پس از اخذ اطلاعات خام مربوط به خرید و فروش املاک مسکونی از سامانه املاک و مستغلات با استفاده از روش های تعدیل کیفیت تغییرات رخ داده شده در بهای واحدهای مبادله شده محاسبه می شود.

تغییرات رخ داده شده در بهای واحدهای مسکونی مبادله شده از ۲ منشا ایجاد می شوند.

الف: در هر ماه واحدهای مسکونی با کیفیت های مختلف مبادله شده اند. ممکن است در یک ماه واحدهای عمدتا نوساز مورد تبادل واقع شده باششند و در ماه دیگر واحدهای قدیمی. لذا این تغییرات را نمی توان به عنوان تغییرات تورم واحدهای مسکونی لحاظ کرد.

ب: تغییرات رخ داده شده ناشی از افزایش بهای یک واحد مسکونی با کیفیتی مشابه در دو دوره مورد نظر(تورم واحد مسکونی)

در مرکز آمار ایران با استفاده از روش هدانیک، تغییرات ناشی از بخش نخست ،(تغییر کیفیت) شناسایی و حذف می شوند و آنچه باقی می ماند فقط تغییرات ناشی از ارزش مبادله یک واحد استاندارد و با حفظ کیفیت می باشد.

بر اساس اطلاعات محاسبات در اسفند ماه ۱۳۹۹، تورم نقطه ای در بخش مسکن در شهر تهران  در این ماه (۸۱.۹) در مقایسه با این تورم در ماه قبل(۹۱.۳) به اندازه ۹.۴ درصد کوچکتر است.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

 

فارس

مطالب مرتبط

آخرین اخبار