کاهش توسعه پهنای‌باند و کیفیت اینترنت تایید شد

گزارش فصلی رگولاتوری از بررسی وضعیت ارتباطات تا شهریور ۱۴۰۱ مشخص کرده که وضعیت توسعه زیرساخت‌های مربوط به پهنای‌باند و کیفیت اینترنت در سه ماهه دوم سال در مقایسه با سه ماهه اول سال با کاهش قابل توجه‌ای روبه‌رو بوده است.

به گزارش رصد روز، گزارش فصلی رگولاتوری از بررسی وضعیت ارتباطات تا شهریور ۱۴۰۱ مشخص کرده که وضعیت توسعه زیرساخت‌های مربوط به پهنای‌باند و کیفیت اینترنت در سه ماهه دوم سال در مقایسه با سه ماهه اول سال با کاهش قابل توجه‌ای روبه‌رو بوده است.

وزارت ارتباطات دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار خود توسعه اینترنت ثابت بر مبنی فیبر نوری را جزو اولویت‌های خود قرار داده و تاکنون بودجه‌های کلانی صرف این پروژه شده است. اما گزارش اخیر رگولاتوری روند رو به افول توسعه و کیفیت اینترنت در کشور را نشان می‌دهد.

براساس گزارش فصلی رگولاتوری که به بررسی وضعیت ارتباطات تا شهریور ۱۴۰۱ پرداخته است، نشان می‌دهد که وضعیت توسعه زیرساخت‌های مربوط به پهنای‌باند و کیفیت اینترنت در سه ماهه دوم سال در مقایسه با سه ماهه اول سال با کاهش قابل توجه‌ای روبه‌رو بوده است.

این کاهش به شکل قابل توجه‌ای در بخش مشترکان پهن‌باند ثابت، ضریب‌نفود پهن‌باند ثابت، سهم اشتراک خانگی از پهن‌باند ثابت، سهم اشتراک تجاری از پهن‌باند ثابت و شاخص‌های کیفیت اینترنت دیده می‌شود.

طبق این گزارش مشترکان پهن‌باند ثابت از ۱۱ میلیون و ۳۳ هزار و ۶۴۲ اشتراک در سه ماه اول سال به ۱۰ میلیون و ۹۷۹ میلیون و ۱۱۹ اشتراک در سه ماهه دوم سال رسیده است که این مقایسه کاهش رشد بردار ۰.۴۹ درصدی را نشان می‌دهد.

این در حالی است که بخش اینترنت سیار رشد قابل توجهی داشته‌ است. به استناد این گزارش اکنون ضریب نفوذ اینترنت سیار در کشور به بیش از ۱۲۰ درصد و تعداد مشترکین به بیش از ۱۰۱ میلیون مشترک رسیده که نشان می‌دهد حدود ۳ میلیون مشترک به تعداد مشترکان ایننرت سیار اضافه شده است.

آمار اخیر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حکایت از ضریب نفوذ بیش از ۱۳۳ درصدی اینترنت سیار و ثابت در کشور دارد.

ضریب نفوذ اینترنت در کشور از ۱۲۸ درصد عبور کرد

شبکه پهن‌باند (سیار و ثابت)، بخش دیگری از این گزارش را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمار مربوط به این گزارش، وضعیت توسعه ارتباطات پهن‌باند سیار و ثابت تا پایان سه ماهه اول ۱۴۰۱، نشان می‌دهد جمع مشترکین پهن‌باند ثابت اکنون به بیش از ۱۱ میلیون اشتراک رسیده و ضریب نفوذ این فناوری را در کشور به بیش از ۱۳ درصد رسانده است.

در حوزه اینترنت سیار اما وضعیت بهتری را شاهد هستیم. اکنون ۹۷ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۸۳۱ مشترک پهن‌باند سیار در کشور فعال هستند که ضریب نفوذ اینترنت سیار را به بیش از ۱۱۵ درصد رسانده‌اند. مجموع اشتراک‌های ثابت و سیار در ایران اکنون ۱۰۸ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۴۷۳ مشترک است. همچنین ضریب نفوذ اینترنت سیار و ثابت در کشور به بیش از ۱۲۸ درصد عبور کرده است.

همچنین ضریب نفوذ پهنای باند سیار هم رشد ۳.۹۰ درصدی در مقایسه با سه ماهه اول سال داشته است. ضریب نفود پهن‌باند سیار در سه ماهه دوم سال ۱۲۰.۰۱ درصد گزارش شده که این میزان در سه ماهه اول سال ۱۱۵.۵۱ درصد اعلام شده بود.

کاهش مصرف دیتا در اینترنت ثابت

مقایسه دیتای مصرفی اینترنت ثابت و سیار هم نشان می‌دهد که در سه ماهه دوم سال میزان مصرف دیتا در اینترنت ثابت با کاهش روبه‌رو بوده است.

در حالی که دیتای مصرفی اینترنت ثابت در سه ماهه اول سال ۱.۰۹۹. ۵۸۰.۷۹۹ گیگابیت بوده این میزان در سه ماهه دوم سال به ۱.۰۸۴. ۷۰۱.۶۲۸گیگابیت در سه ماهه دوم سال رسیده است یعنی ۱.۳۵ درصد کاهش میزان مصرف در این سه ماه اتفاق افتاده است.

در مقابل میزان دیتای مصرفی اینترنت ثابت در مقایسه بین سه ماهه دوم سال با سه ماهه اول سال نشان از رشد ۲.۳۲ درصدی می‌دهد. میزان دیتای مصرفی اینترنت سیار در سه ماهه دوم سال به ۳.۴۴۲. ۱۷۹.۶۰۰ گیگابیت رسیده است. این میزان در سه ماهه اول سال ۳.۳۶۳. ۱۳۳.۵۰۵ گیگابیت گزارش شده بود.

همچنین این گزارش میزان سرعت انتقال داده مشترکان تلفن‌همراه براساس تکنولوژی ۳G و ۴G را هم مقایسه کرده است که در این بین سرعت انتقال داده مشترکان ۳G همراه اول تنها کاهش داشته است.(آی‌تی ایران)

این آمارها از وضعیت افول بخش توسعه و کیفیت اینترنت در حالی منتشر شده که در برگیرنده اطلاعات شبکه بعد از شروع فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی از انتهای شهریور تاکنون نیست.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط