کاهش ۲۵ درصدی خرید گندم از گندم کاران

نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران گفت: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل تاکنون ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

به گزارش رصد روز، علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: بنابر آخرین آمار ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم با ارزش بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان از گندم‌کاران خریداری شده است.

او افزود: بنابر آمار تا اول تیر ۸۵ درصد مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده و همواره روند پرداخت ادامه دارد.

ایمانی ادامه داد: گرچه خرید تضمینی گندم نسبت به روز‌های اخیر به دلیل بهبود عملکرد برخی مناطق از روند مطلوب‌تری برخوردار است، اما نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ تا ۲۵ درصد ناشی از شرایط خشکسالی و افت تولید مناطق دیم کاهش داشته است.

نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران درباره آینده میزان خرید تضمینی گندم بیان کرد: شرایط خشکسالی و تاثیر بر گندم زار‌های دیم موجب شد از موضوع خودکفایی و خرید مناسب عقب بمانیم، از این رو امیدواریم که میزان خرید به ۶ میلیون تن برسد.

به گفته او، امسال پرداخت مطالبات نسبت به چند سال قبل بهبود یافته است، به طوری که ظرف مدت زمان ۷ تا ۱۰ روز از زمان خرید پرداخت می‌شود.

نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران با تاکید بر حمایت همه جانبه از کشاورزان بیان کرد: تمامی کشور‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات و خرید تضمینی، کشاورزان را حمایت می‌کنند و حمایت از کشاورزان تنها معطوف به قیمت نباید باشد؛ چرا که با رشد ۵۰ درصدی قیمت، نرخ تمامی نهاده‌ها از جمله سم، کود، تراکتور، دنباله بند‌ها و دیگر کالا‌های خدماتی بالا می‌رود و این سودی ندارد، بنابراین اتخاذ راهکار مناسب از سوی دست اندرکاران امنیت غذایی منجر به خروج کشاورزی سنتی و معیشتی خواهد شد.

این مقام مسئول درباره آخرین جزئیات واردات گندم بیان کرد: تا پایان فصل برداشت باید منتظر ماند و دید که میزان خرید به چه رقمی می‌رسد، هر چند تا اوایل آبان مراکز خرید باز است تا کشاورزانی که اقدام به نگه داری گندم در انبار‌ها می‌کنند، تحویل مراکز دولتی دهند.

ایمانی افزود: دولتمردان با اتحاذ برخی تصمیمات باید کسری نیاز کشور را از طریق واردات تامین کنند تا تامین نان مردم دچار چالش نشود.

نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران تامین به موقع نهاده‌ها و آموزش کشاورزان را راهکار خودکفایی گندم دانست و گفت: برای استمرار خودکفایی گندم، مسئولان دولتی ابزار و منابع مورد نیاز را باید تامین کنند، با به روز شدن تحقیقات در مسائل علمی و تجهیز سیستم‌های نوین آبیاری بهره‌وری افزایش می‌یابد که این امر منجر به خودکفایی گندم می‌شود. کما اینکه در سال ۸۳ خودکفا شدیم و مجدد به علت عدم توجه مسئولان به بخش تولید و شکست خودکفایی واردکننده شدیم.

پیش بینی خرید ۶ میلیون تن گندم تا پایان فصل

به گفته ایمانی، در ابتدای فصل، پیش بینی‌ها حاکی از آن بود که تولید گندم به ۱۳ میلیون تن برسد که نبود بارش‌های مناسب و کافی در مناطق دیم، شرایط را سخت کرد، هر چند در سال‌های گذشته تا ۱۴ میلیون تن تولید داشتیم که اگر ۲۰ تا ۳۰ درصد تولید هم در دست کشاورزان به دلایل مختلف همچون بذر، مصرف خانگی و عرضه با نرخ‌های بالاتر می‌ماند، مشکلی در تامین نیاز کشور نداشتیم.

نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران در پایان تصریح کرد: با توجه به سرمازدگی ابتدای فصل، عدم استفاده از نهاده‌ها ناشی از گرانی و خشکسالی که ضربه مهلکی به تولید وارد کرد، پیش بینی می‌شود که مجموع خرید تضمینی گندم به ۵ تا ۶ میلیون تن برسد.

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط