کاهش ۲ میلیارد و ۴۴۱ میلیون دلاری بانکهای بورسی از زمان روی کار آمدن دولت رئیسی

به گزارش اختصاصی رصد روز ، وعده های ابراهیم رئیسی وتیم اقتصادی او مبنی بر حمایت از بازار سرمایه خیلی زود نخ نما شد و به گفته بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه فعلا در اولویت دولت نیست. اما در کنار این سیاست به نظر می رسید باید برای حمایت ا...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، وعده های ابراهیم رئیسی وتیم اقتصادی او مبنی بر حمایت از بازار سرمایه خیلی زود نخ نما شد و به گفته بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه فعلا در اولویت دولت نیست. اما در کنار این سیاست به نظر می رسید باید برای حمایت از بانکها در بازار سرمایه که رکن مهم اقتصادی کشور را تشکیل می دهند فکر چاره بود. اعطای تسهیلات تکیلفی ، وام بدون ضامن ، مشارکت در طرحهای عمرانی و تولیدی ، کمک رسانی به اقشار آسیب دیده ، نقش آفرینی در دوران کرونا و… همگی باعث می شد تا انتظارات از ابراهیم رئیسی و تیم اقتصادی او مبنی بر حمایت از بانکها در بازار سرمایه بیش از هر زمانی باشد. خصوصاً اینکه بخش مهمی از سیاستهای اقتصادی دولت مانند فروش اوراق از دل بانکهای خصوصی می گذرد اما بررسیها نشان میدهد که ارزش بازار بانکهای بورسی در دولت ابراهیم رئیسی روند نگران کننده ای دارد و با این شیب نزولی قطعاً باید خود را برای تبعات آن آماده کرد.

نگرانی ها در خصوص بازار سرمایه آنقدری هست که از راهروهای مجلس زمزمه استیضاح خاندوزی به گوش برسد اما تا آنموقع مشخص نیست که ارزش بازار بانکهای خصوصی چقدر دیگر آب خواهد رفت و در این شرایط آیا دولت می تواند انتظار حداکثری از بانکها داشته باشد. هرچند که به گفته ابراهیم رئیسی دولت از بانک مرکزی کمکی دریافت نکرده اما این گزاره کلی توضیحاتی دارد که اصل ماجرا را زیر سؤال خواهد برد که مهمترین آن افزایش پایه پولی کشور است.

از تیرماه تا کنون ارزش بازار بانکهای خصوصی بیش از ۶۳ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده این رقم با دلار ۲۶ هزار تومانی معادل ۲ میلیارد و ۴۴۱ میلیون دلار خواهد بود. برای پی بردن به عمق این شکاف باید اشاره کرد که با این مقدار سرمایه از دست رفته بانکها می شد ۲ هزار و ۵۳۸ صرافی در شهرهای بزرگ با سرمایه ۲۵ میلیارد تومان و ۴ هزار و ۸۸۲ صرافی در شهرهای کوچک با سرمایه ۱۳ میلیارد تومان راه انداخت.

این مقدار کاهش سرمایه بیش از ۲ برابر درآمدهای نفتی کشور در سال ۹۹ است. رقمهای قابل تأمل که جبرانشان اصلا زمان مشخصی ندارد قطعا ضعف تیم اقتصادی ابراهیم رئیسی را نشان می دهد و اگر برای این منظور اقدامی صورت نگیرد قطعا درآینده شاهد نتایج آن در اقتصاد کشور خواهیم بود.

در جدول زیر میزان تغییرات ارزش بازار بانکهای بورسی کشور را ملاحظه می کنید( تمامی ارقام به میلیارد ریال است).

نام بانک یا مؤسسه اعتباری ارزش بازار تاریخ ارزش بازار تاریخ تغییرات (میلیارد ریال)
گردشگری ۲۱۷.۷۱۰ ۰۱/۰۴/۱۴۰۰ ۱۶۱.۴۰۰ ۰۴/۱۲/۱۴۰۰ ۵۶.۳۱۰-
شهر ۸۴.۳۵۸ ۶۴.۳۹۳ ۱۹.۹۶۵-
قرض الحسنه رسالت ۲.۱۵۴ ۷.۶۰۲ ۵.۴۴۸+
سامان ۱۰۲.۴۶۵ ۹۰.۸۱۵ ۱۱.۶۵۰-
خاورمیانه ۱۲۷.۲۰۰ ۱۲۷.۱۰۰ ۱۰۰-
ملت ۸۴۴.۱۱۳ ۷۳۲.۷۲۴ ۱۱۱.۳۸۹-
ملل ۱۳۲.۵۸۰ ۶۹.۱۰۰ ۶۳.۴۸۰-
اقتصاد نوین ۱۴۳.۴۵۷ ۱۱۹.۳۶۰ ۲۴.۰۹۷-
صادرات ۳۹۴.۵۴۶ ۳۶۴.۰۳۴ ۳۰.۵۱۲-
پارسیان ۴۲۶.۴۹۵ ۲۸۳.۶۰۰ ۱۴۲.۸۹۵-
پاسارگاد ۱.۰۰۴.۴۲۲ ۱.۰۴۵.۶۹۹ ۴۱.۲۷۷+
تجارت ۵۵۷.۵۰۵ ۴۴۹.۶۴۳ ۱۰۷.۸۶۲-
کارآفرین ۱۱۵.۷۷۴ ۱۱۴.۳۵۲ ۱.۴۲۲-
سرمایه ۱۵.۶۵۶ ۱۵.۰۷۶ ۵۸۰-
پست بانک ۷۶.۰۱۸ ۶۱.۱۳۷ ۱۴.۸۸۱-
وزمین ۴۸.۸۵۲ ۳۶.۰۸۰ ۱۲.۷۷۲-
آینده ۲۱۰.۸۸۰ ۲۷/۰۶/۱۴۰۰ ۱۶۱.۳۲۸ ۲۷.۰۶/۱۴۰۰ ۴۹.۵۵۲-
دی ۱۵۷.۴۵۴ ۲۲/۰۴/۱۴۰۰ ۱۲۸.۴۹۸ ۲۸/۰۷/۱۴۰۰ ۲۸.۹۵۶-
سینا ۶۶.۱۷۵ ۰۱/۰۴/۱۴۰۰ ۶۱.۳۰۱ ۰۸/۱۰/۱۴۰۰ ۴.۸۷۴-
جمع ۴.۷۲۷.۹۰۵ ۴.۰۹۳.۲۴۲ ۶۳۴.۶۶۳-

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط