کمبود عنصر مهمی که جان کودکان و زنان باردار را تهدید می‌کند

نتیجه مطالعه تیمی از متخصصان نشان داد عنصر مهمی وجود دارد که فقر آن در بدن زنان باردار و کودکان، جان آن‌ها را تهدید می‌کند.

به گزارش رصد روز، بر اساس گزارش سایت مدلین پلاس، «روی» عنصر مهمی است که به ویژه زنان باردار و کودکان برای سالم ماندن به آن نیاز دارند، زیرا این امر برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن مهم است. بیش از ۸۵ ٪ این ماده معدنی در عضلات بدن، استخوان‌ها، موها، ناخن‌ها و بافت‌های رنگی چشم رسوب می‌کند.

نیاز به این ماده مغذی بین ۲ تا ۱۰ میلی گرم در روز متغیر است و بیشتر در غذا‌های دریایی، گوشت و فرآورده‌های شیر یافت می‌شود و در مغزها، دانه‌ها و غلات غنی شده نیز وجود دارد که دوز توصیه شده روزانه آن به طور طبیعی با حفظ رژیم غذایی طبیعی تامین می‌شود.

اولین گزارش‌های مربوط به اهمیت روی در سلامت انسان در دهه ۱۹۶۰ منتشر شد. مطالعات بر روی کودکانی که دچار سوءتغذیه بوده و به دلیل کمبود این ماده معدنی از کم خونی، رشد کم  و تاخیر در رشد جنسی خود رنج می‌بردند، انجام شد. آن‌ها به مصرف مکمل‌های روی پاسخ مثبت دادند و افزایش سلول‌های T و کاهش شدت و مدت زمان عفونت در آن‌ها مشاهده شد.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، یک رژیم غذایی متعادل باید کامل، متعادل و شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم مانند آهن و روی باشد. در مورد کودکان در سنین مدرسه این رژیم غذایی باید با دقت بیشتری رعایت شود، زیرا خواسته‌های متابولیسم آن‌ها بیشتر است.

به گفته یونیسف سالانه حدود سه میلیون کودک بر اثر سوءتغذیه می‌میرند. طبق گزارش موسسه بهداشت ملی، از ابتدای سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۰۰ کودک زیر پنج سال در کلمبیا بر اثر سوءتغذیه جان خود را از دست داده‌اند.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط