کمبود پول و علوفه کشتار دام را جلو انداخت

رییس شورای تامین دام کشور با تاکید براینکه صنعت دامپروری کشور نیازمند نقدینگی است، گفت: اکنون تولیدکنندگان با کمبود جدی نقدینگی و علوفه دامی روبرو هستند که همین امر باعث شده تا دام‌ها، زودهنگام روانه کشتارگاه شوند.

به گزارش رصد روز، «منصور پوریان» افزود: اکنون طبق آمار جمعیت دام سبک کشور حدود ۷۰ میلیون راس است که وضعیت خوبی را نشان می‌دهد، اما تولیدکنندگان ما برای تامین علوفه و نگهداری دام شرایط سختی را دارند.

رییس شورای تامین دام کشور اظهارداشت: هزینه تمام شده تولید از جمله علوفه دامی بالاست، از سوی دیگر بازار داخلی به دلایل مختلف از جمله شرایط اقتصادی و تورم پاسخگوی مشکلات دامداران نیست و آنچه دامدار تولید و عرضه می‌کند، تفاوت قیمتی زیادی وجود دارد.

وی تصریح کرد: مسائل خشکسالی و کمبود علوفه فشار حداکثری روی دامداران دارد بنابراین تولیدکننده تلاش می‌کند برای رفعع این معضل دام خود را زودهنگام روانه کشتارگاه‌ها کند.
رییس شورای تامین دام گفت: اکنون بره شیری یا بره تازه از شیرگرفته شده روانه کشتارگاه می‌شود درحالی که بره باید پس از گرفتن از شیر، وارد فرایند پرواربندی شود تا به وزن ۳۶ کیلوگرم یعنی گوشت برسد.

وی با بیان اینکه اکنون دام شیری پایه کشور روانه کشتارگاه‌ها می‌شود، افزود: ادامه این روند نگران کننده است، زیرا ممکن است در ماه‌های آتی با کمبود تولید روبرو شویم.

پوریان کاهش مصرف بازار داخلی و پایین بودن قدرت خرید مردم را از دیگر عوامل برشمرد و افزود: با توجه به جمعیت دام سبک کشور در زمستان، پاییز و بهار، در شرایط کرونایی، ۵۰ درصد واحد‌های پرمصرف گوشت قرمز تعطیل بودند که همین نیز در کاهش مصرف تاثیر داشته است.

رییس شورای تامین دام کشور اضافه کرد: نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز یک میلیون تن است که سال گذشته بیش از ۸۰۰ هزارتن تولید شد که با توجه به کاهش مصرف واحد‌های پرمصرف و حتی خانگی بازار گوشت، نامتعادل بود.

وی از دیگر مشکلات عمده تولیدکنندگان گوشت قرمز، کمبود نقدینگی، ممنوعیت صادرات و محدود کردن تولیدکنندگان به بازار داخلی دانست و افزود: ما فقط تولید کننده را محدود به بازار داخلی کردیم و در حالی امتیاز صادرات را از تولیدکننده گرفته ایم که بخش عمده مشکلات می‌تواند از بازار صادراتی مرتفع شود.

رییس شورای تامین دام با بیان اینکه یکی از راهکار‌ها حمایت از تولیدکننده داخلی است، گفت: با توجه به خشکسالی شدید امسال، تنها راهکارتزریق نقدینگی به صورت مستقیم به دامداری‌های گوشتی و شیری، آزادسازی صادرات دام زنده یا گوشت قرمز و ارایه تسهیلات کم بهره است تا بازار دام زنده و گوشت قرمز از رکود خارج شود و تولید به حیات خود ادامه بدهد.

وی ادامه داد: کل سیاست‌های تولید گوشت کشور را به واردات نهاده‌ها و تخصیص ارز وصل کرده ایم به طوری که تمامی سیاست‌های دو تا سه سال اخیر نتوانستند به تولید کمک کنند.

پوریان خواست کرد برای صنعت دامداری و دامپروری کشور تدبیری اندیشیده شود و تولیدکنندگان با خرید حمایتی گوشت، تزریق نقدینگی و رفع ممنوعیت صادرات مورد حمایت جدی قرار گیرند.

طبق آمار‌ها نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز نزدیک یک میلیون تن است که بیش از ۸۰۰ هزارتن آن در داخل کشور و کمتر از ۱۰ درصد نیاز از محل واردات تامین می‌شود.

با این وجود قیمت گوشت قرمز در بازار ایران متغیر است به طوری که اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله و گوسفندی در بازار خرده فروشی‌ها به شکل تفکیکی بین ۱۲۰ هزار تا ۲۰۰ هزارتومان به فروش می‌رسد.

ستاد تنظیم بازار در ۱۹ آبان ماه سال ۹۹، برای متعادل سازی بازار گوشت قرمز در بخشنامه ای، تامین و تنظیم بازار گوشت قرمز تا مرحله عمده‌فروشی را به وزارت جهاد کشاورزی محول کرد.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار