گرانی کالا و فروش اقساطی باعث رکود در بازار لوازم خانگی شده / چرا صدا و سیما مردم را به قسطی خریدن سوق می‌دهد؟

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان این که مجموعه‌های بزرگ لوازم خانگی به کمک بانک‌ها در حال فروش قسطی لوازم خانگی هستند، گفت: فروشگاه‌هایی که قسطی کالا می‌فروشند باعث شده‌اند که ما ۹۰ درصد در بازار رکود داشته باشیم، کاسب‌های ما هف...

به گزارش رصد روز،اکبر پازوکی، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با اقتصادآنلاین بیان کرد: در چهار سال گذشته هم تولیدکننده و هم توزیع کننده لوازم خانگی به این دلیل که آشتی بین شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها و تولیدکنندگان صورت نگرفته بود و حمایت دولت، حمایت اسمی بود، ضرر دیدند. در دولت آقای رییسی یک مقدار این تعامل بیشتر شد و تولیدکننده دغدغه‌اش مانند تامین ارز و ماشین‌آلات را گفت و از آن طرف هم دولت دید اگر قرار است ارزآوری در داخل کشور داشته باشیم می‌توانیم در صنعت لوازم خانگی سرمایه‌گذاری کنیم.
پازوکی با بیان این که صنعت لوازم خانگی در کشور ما سبقه قبل از انقلاب داشته است، بعضی از کشورهای همسایه در ۱۵ سال گذشته روی صنعت لوازم خانگی متمرکز شده‌اند، گفت: می‌خواستند نمایشگاه صنعت لوازم خانگی را به طریقی جمع کنند و کوچک کنند که کوچک هم کردند و این یک مقدار بد بود، نباید با تولیدکننده اینطور برخورد کنیم، باید برخورد طوری باشد که تولیدکننده راغب باشد کالای به‌روز، متنوع و نو خود را به نمایشگاه بیاورد تا مردم ببینند و سراغ کالاهای قاچاق و فیک نروند.
وی افزود: متاسفانه در صدا و سیما بر ضد تولید و توزیع تبلیغات انجام و نسبت به اصناف بداخلاقی می‌شود. مثلا سرای ایرانی تبلغ را می‌کنند و نشان می‌دهند که شما در سرا به یک جای بزرگ و خوشگل می‌روید در مقابلش یک کاسب را در یک دخمه نشسته و بدبخت نشان می‌دهند. سیمای جمهوری اسلامی این بلا را سر ما آورده است و به جای این که دغدغه مردم را بگوید متاسفانه با پول، تبلیغ کسانی را می‌کند که برخلاف تولید کار می‌کنند.
رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ادامه داد: ما کسبه خرده فروش بازوی دوم تولیدکننده در بنیه مالی‌اش هستیم، خط جدید تولید کالا را صدا و سیما باید مجانی برای مردم تبلیغ کند، چرا فقط قسطی بخری بردی را تبلیغ می‌کند و مردم را به قسطی خریدن سوق می‌دهد. از یک طرف می‌گوییم آمریکا بد است و از یک طرف قسطی خریدن و فروختن را به مردم القا می‌کنیم، چرا باید همچین اتفاقی بیفتد؟
پازوکی تصریح کرد: بنیه مالی مردم ضعیف شده است، قیمت همه نوع لوازم نه صرفا لوازم خانگی گران شده است، یک دلیلش گرانی مواد اولیه است، ما گران‌فروشی نداریم گرانی داریم.
وی بیان کرد: ما امروز موتور هواپیما را تعمیر می‌کنیم، ولی شاید آن را نسازیم. این دلیل بر این نیست که بگوییم چرا فلان موتور از خارج کشور می‌آید. تولیدکنندگان بزرگ لوازم خانگی هم در حال انجام این کار هستند، این دلیل بر بد بودن کالا و بد تولیدشدن‌اش نیست.
این مقام صنفی گفت: امیدوارم دولت به صادرات کمک کند، اگر به تهیه ارز و مواد اولیه و صادرات کالا کمک نشود، در سال‌های آینده تولیدکننده دچار مشکل خواهد شد، چون امروز بازار از کالا اشباع شده و قاچاق هم جلوی تولید داخل را می‌گیرد. ما باید کاری کنیم که مردم از خدمات و تولید داخلی خیالشان راحت باشد.
پازوکی اظهار کرد: رکود در بازار لوازم خانگی حداقل ۹۰ درصد است و دلیلش هم گرانی کالا و فروش اقساطی است، آقا فرمودند بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند، اما ما امروز متاسفانه می‌بینیم که بانک‌ها دارند دخالت می‌کنند. شهر لوازم خانگی به شخصه یک فروشگاه بزرگ است و نیاز داریم وجود داشته باشد تا مردم یک جا کالای مورد نیازشان را بخرند، اما این که بانک دخالت می‌کند مهم است. کاسب آنقدر توان مالی ندارد که به مردم قسطی کالا بفروشد، صاحب شهر لوازم خانگی هم ندارد، اما چه کسی به او القا می‌کند که برو و قسطی بفروش، بانک کمک او است. بانک باید کمکش را از اینجا بردارد و به حوزه تولید ببرد و یا در همه توزیع بیاورد نه صرفا یک مجموعه، به ما توزیع کننده‌ها می‌گویند دلال، در حالی که من می‌گویم بانک دلال است، فروشگاه‌هایی که قسطی کالا می‌فروشند باعث شده‌اند که ما ۹۰ درصد در بازار رکود داشته باشیم، کاسب‌های ما هفته‌ای یکبار دشت نمی‌کنند.
پازوکی در پایان گفت: امیدواریم دولت کمک کند تا پول وارد چرخه توزیع نشود و به جریان تولید بیاید.

منبع:اقتصادآنلاین

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار