گواهی اعتبار مولد گام بانک کشاورزی تضمین سلامت تسهیلات و رونق تولید

اوراق گام طرح جدید شبکه بانکی است که در حال حاضر در تعدادی از بانکهای کشور در حال اجراست و بانک کشاورزی نیز به منظور افزایش خدمات و سلامت تسهیلات و نیز مولد سازی جریان نقدی در شبکه تولید اقدام به ارائه گواهی اعتبار مولد گام می کند. به گزا...

اوراق گام طرح جدید شبکه بانکی است که در حال حاضر در تعدادی از بانکهای کشور در حال اجراست و بانک کشاورزی نیز به منظور افزایش خدمات و سلامت تسهیلات و نیز مولد سازی جریان نقدی در شبکه تولید اقدام به ارائه گواهی اعتبار مولد گام می کند.

به گزارش اختصاصی رصد روز، بدون شک یکی از مهمترین دلائل افزایش مطالبات غیرجاری در شبکه بانکی طی سالهای گذشته عدم نظارت مستمر بر نحوه هزینه کرد تسهیلاتی بود که توسط بخشهای مختلف دریافت می شد. در واقع آنچه که پاشنه آشیل پرداخت تسهیلات در شبکه بانکی و ایجاد مطالبات غیرجاری را رقم می زد عدم سنجش نیاز واقعی بنگاهها بود که این مسئله موجی از انتقادات را به سوی شبکه بانکی روانه می کرد.

طی ماههای اخیر شاهد رویکردی متفاوت و سازنده در تعامل بنگاهها و واحدهای تولیدی و شبکه بانکی هستیم که می توان امیدوار بود که با این رویکرد میزان مطالبات غیرجاری و تسهیلات کور کاهش پیدا کرده و اگر تسهیلاتی به بخشی تعلق می گیرد در خدمت نظام اقتصادی و تولیدی کشور هزینه خواهد شد. اوراق گام طرح جدید شبکه بانکی است که در حال حاضر در تعدادی از بانکهای کشور در حال اجراست و بانک کشاورزی نیز به منظور افزایش خدمات و سلامت تسهیلات و نیز مولد سازی جریان نقدی در شبکه تولید اقدام به ارائه گواهی اعتبار مولد گام می کند.

تعریف گام

اوراق گام یک ابزار کارآمد در خصوص تامین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی است که قابلیت نقل و انتقال در بازارهای پول و سرمایه را دارد. تولیدکنندگان این اوراق را بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه از بانک درخواست می‌کنند. بانک نیز به‌عنوان یک واسط، این اوراق را منتشر و در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد. این اوراق دارای تاریخ سررسید هستند که دارنده اوراق می‌تواند تا زمان سررسید آن را نزد خود نگهداری کرده یا برای خرید مواد اولیه آن را به جای پول به فروشنده مواد اولیه تحویل دهد. سررسید این اوراق به صورت یک ساله بوده و وظیفه پرداخت مبلغ اسمی در سررسید این اوراق به عهده بانک است. رفع موانع پولی رونق تولید و هدایت منابع مالی مولد به تامین سرمایه در گردش سالم و پایدار از اهداف انتشار اوراق‌گام است.این طرح مناسب گروه‌های تولیدی است که در تامین مواد اولیه خود دچار کمبود نقدینگی هستند.

مزایای اوراق گام

مهم‌ترین مزایا و ویژگی اوراق گام این است که این اوراق به نام بانک عامل، صادر و پرداخت مبلغ اسمی اوراق گام در سررسید، توسط بانک تضمین شده است. اوراق گام به صورت الکترونیک در قطعات استاندارد شده با ارزش اسمی یک میلیون ریال و بدون کوپن سود صادر می‌شود. این اوراق دارای تاریخ صدور، تاریخ پذیرش در فرابورس و تاریخ سررسید است.

تاریخ صدور، زمان صدور اوراق توسط بانک صادرکننده و انتقال به واحد تولیدی متقاضی را نشان می‌دهد. تاریخ پذیرش در فرابورس، زمان قابل معامله‌ شدن اوراق در فرابورس را نشان می‌دهد. این زمان معادل یک ششم زمان صدور تا سررسید پس از تاریخ صدور اوراق خواهد بود و تاریخ سررسید، زمان واریز وجه به حساب دارنده نهایی اوراق را نشان می‌دهد. تاریخ‌های سررسید به صورت استاندارد بوده و به تاریخ آخرین روز کاری هر ماه خواهد بود.

اوراق گام از تاریخ صدور تا تاریخ پذیرش در فرابورس صرفاً قابل معامله بین اعضای سامانه گام و تحت سازوکار این سامانه خواهد بود. از تاریخ پذیرش در فرابورس، معاملات در سامانه گام متوقف شده و اوراق گام صرفاً از طریق فرابورس قابل معامله (به صورت خُرد با مکانیزم رقابتی و یا بلوکی با مکانیزم توافقی) خواهد بود.

گفتنی است سال جاری بانک کشاورزی به عنوان یکی از پنج بانک توسعه ای کشور خدمات متنوعی را به اقشار مختلف ارائه داد و گواهی اعتبار مولد گام ویترین خدمات بانکی را در بانک کشاورزی جامع تر می کند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار