یحیی گل‌محمدی به تراکتور می رود؟

یحیی گل‌محمدی (زادهٔ ۲۸ اسفند ۱۳۴۹) بازیکن سابق و سرمربی کنونی فوتبال اهل ایران است.

به گزارش رصد روز،  یحیی گل‌محمدی، سرمربی قبلی پرسپولیس که در میانه فصل استعفا داد، گزینه اصلی هدایت تراکتور است. با این وجود و در حالی که هم باشگاه تراکتور و هم یحیی گل‌محمدی مذاکرات رسمی را تأیید کردند، هنوز نتیجه خاصی حاصل نشده و فعلاً تراکتور توسط حمید مطهری دستیار سابق یحیی در پرسپولیس مدیریت می‌شود. در این بین گفته می‌شود مشکلاتی غیرفوتبالی دلیل تأخیر در امضای قرارداد بین طرفین است.

هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل تراکتور در مصاحبه‌ای با تأیید وجود برخی مشکلات گفت در این زمینه خود یحیی باید همکاری کند. با این حال، گل‌محمدی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که منع قانونی برای کار کردن در ایران ندارد.

 

بیوگرافی

یحیی گل‌محمدی (زادهٔ ۲۸ اسفند ۱۳۴۹) بازیکن سابق و سرمربی کنونی فوتبال اهل ایران است. گل‌محمدی با بیشترین قهرمانی کشوری و کسب ۱۰ جام در لیگ‌های ایران پرافتخارترین مربی فوتبال ایران است.

گل‌محمدی سابقهٔ بازی در تیم‌های تراکتور تبریز، پرسپولیس، فولاد خوزستان و صباباتری را دارد. همچنین در ۷۴ بازی برای تیم ملی ایران به میدان رفته و ۵ گل برای این تیم زده‌است.

گل‌محمدی مربی‌گری را در تیم تربیت یزد در سال ۱۳۸۸ آغاز کرد، وی در مرداد ۱۳۸۹ به عنوان سرمربی تیم نساجی مازندران انتخاب شد، گل‌محمدی در سال ۱۳۹۰ به عنوان دستیار علی دایی در تیم راه‌آهن به فعالیت پرداخت، در خرداد ۱۳۹۱ وی به عنوان سرمربی تیم صبای قم انتخاب شد اما وی در مهر ماه سال ۱۳۹۱ از این تیم جدا و به عنوان دستیار به تیم پرسپولیس تهران پیوست.

پس از پایان نیم فصل سال ۱۳۹۱ با برکناری مانوئل ژوزه، گل‌محمدی به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب شد. گل‌محمدی ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۱ در برنامه ۹۰ از سرمربی‌گری پرسپولیس کناره‌گیری کرد اما این استعفاء مورد پذیرش مدیر عامل این تیم قرار نگرفت پس از دیدار پرسپولیس مقابل سپاهان در فینال جام حذفی و باخت تیم گل محمدی، وی مورد انتقاد شدید پیشکسوت های باشگاه قرار گرفت و با وجود اینکه در مدتی که سکان هدایت پرسپولیس را در دست داشت فقط دو باخت را در کارنامه خود یدک می‌کشید در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۹۲ بار دیگر استعفای خود را تسلیم محمد رویانیان کرد و از این تیم جدا شد.با آغاز فصل سیزدهم لیگ برتر خلیج فارس یحیی گل محمدی سرمربیگری تیم فوتبال نفت تهران را پذیرفت. او حتی در هفته ششم لیگ برتر فوتبال ایران توانست تیم سابقش را با تک گل دقیقه ۹۲ علی قربانی شکست دهد و در جدول رده‌بندی با سه امتیاز بیشتر، سه پله بالاتر از پرسپولیس علی دایی قرار بگیرد.

وی در بهمن ۱۳۹۳ از سوی کانون مربیان فوتبال ایران به‌عنوان بهترین سرمربی ماه انتخاب شد. گل‌محمدی در فصل ۹۴–۱۳۹۳ با ذوب آهن قهرمان جام حذفی شد و در لیگ برتر نیز مقام چهارم را کسب کرد. او در فصل ۹۵–۱۳۹۴ برای دومین سال پیاپی تیم ذوب‌آهن را به مقام قهرمانی در مسابقات جام حذفی رساند.

در ۲۳ دی ماه ۹۸، از سوی مدیریت باشگاه پرسپولیس محمدحسن انصاری‌فرد، به جای گابریل کالدرون آرژانتینی، سرمربی پرسپولیس شد تا برای دومین بار بعد از ۷ سال سرمربی این تیم شود.او پس از چهار سال حضور بر نیمکت پرسپولیس و کسب عناوین زیادی، در ۱۱ دی‌ماه سال ۱۴۰۲ پس از تساوی مقابل مس رفسنجان از این تیم جدا شد.

 

یحیی گل‌محمدی بیشتر دوران حرفه‌ای خود به عنوان بازیکن را در تیم فوتبال پرسپولیس بازی کرد. او نخستین‌بار به عنوان بازیکن فوتبال در سال ۱۹۸۹ در تیم فوتبال تراکتورسازی بازی کرد. دو سال بعد، او با پورا قرارداد بست. او چهار سال در پورا بازی کرد و بعداً در سال ۱۹۹۵ با پرسپولیس قرارداد بست و کار خود را با استانکو پوکله‌پوویچ آغاز کرد و در اولین فصل نیز در لیگ قهرمان شد. در سال ۱۹۹۹، او به باشگاه فولاد اهواز رفت اما تنها پس از سه فصل به پرسپولیس بازگشت. در سال ۲۰۰۵ یحیی برای عقد قراردادی سودآور با صبا باتری از پرسپولیس جدا شد. بسیاری از منتقدان نسبت به موفقیت وی در این تیم تازه بنیان‌گذاری شده، تردید داشتند اما صبا باتری با کمک گل محمدی و دیگر بازیکنان، با بردن جام حذفی همه را غافلگیر کرد و همچنین در لیگ قهرمانان آسیا بسیار خوب ظاهر شد و مبارزان باتجربه‌تر فصل‌های پیش را شکست داد. او تا سال ۲۰۰۸ در صبا بازی کرد و به عنوان بازیکن فوتبال، بازنشستگی خود را اعلام کرد.

گل‌محمدی با تکل‌های دقیق و نمایشی مطمئن که از مشخصات برجسته او بود، یک مدافع قابل اتکا برای تیم ملی فوتبال ایران بود. او پس از اینکه توانست در بازی مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ برابر جمهوری ایرلند گل بزند، بیشتر شناخته شد.

در ۱۱ ژوئن ۲۰۰۶، گل‌محمدی گل تساوی را در باخت ۳–۱ ایران مقابل مکزیک در دور نخست جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ به ثمر رساند. تکل او مقابل لوئیس فیگو در بازی بعدی برابر پرتغال برای ایران یک پنالتی هزینه داشت. گل‌محمدی در همان بازی مصدوم شد و برای بازی پایانی ایران در جام جهانی در برابر آنگولا در دسترس نبود. او بلافاصله پس از جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ از فوتبال بین‌المللی بازنشسته شد. او ۷۴ بازی ملی برای تیم بزرگسالان دارد و در طول دوران بین‌المللی خود، ۵ بار گلزنی کرده‌است.

وی همچنین در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ عضوی از تیم ملی فوتبال امید ایران بود که ایران با هدایت برانکو ایوانکوویچ قهرمان مسابقات فوتبال شد

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار