۱۶ تفاهم نامه میان ایران و چین نهایی شد

وزیر اقتصاد از انعقاد ۱۶ تفاهم نامه میان ایران و چین در راستای عملیاتی شدن سند ۲۵ ساله میان ایران و چین خبر داد. به گزارش رصد روز،سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی در حاشیه اجلاس اقدامات عملی در راستای اجرایی شدن سند ۲۵ ساله ای...

وزیر اقتصاد از انعقاد ۱۶ تفاهم نامه میان ایران و چین در راستای عملیاتی شدن سند ۲۵ ساله میان ایران و چین خبر داد.

به گزارش رصد روز،سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی در حاشیه اجلاس اقدامات عملی در راستای اجرایی شدن سند ۲۵ ساله ایران و چین ضمن مقدمه دانستن این نشست در راستای همگام شدن دو کشور ایران و چین برای عقد قرارداد آتی در دیدار روسای جمهور دو کشور گفت: این اجلاس متکی بر چهار کمیته مبتنی بر دستگاه اقتصادی و تخصصی ما بین دو کشور بود که روز گذشته پیرامون ۱۶ پروژه مورد تفاهم رسیده بودند و امروز این ۱۶ پروژه، مورد توافق نهایی قرار گرفت.

خاندوزی گفت: بنابراین اقداماتی که میان دو کشور مورد تفاهم قرار گرفته است و به زودی در دیدار روسای جمهور دو کشور در خصوص آن ها قرارداد عقد می شود، شامل حوزه های انرژی، نفت و گاز، سرمایه گذاری های مشترک، تعاملات مالی و ارزی بین دو کشور، استراتژیک ترانتزینی و بنادر است که در خصوص آن ها توافقات اولیه صورت گرفته است.

خاندوزی در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان اجرایی شدن این اقدامات گفت: با توجه به اینکه در جلسه ی امروز بر روی جزئیات اقدامات مورد تفاهم دو کشور بحث و تبادل نظر صورت گرفت، می توان این انتظار را داشت که به زودی و با دیدار روسای جمهور دو کشور این اقدامات عملیاتی شوند و قراردادهای دو طرفه میان دو کشور منعقد شود.

همچنین وی در خصوص میزان مبادلات تجاری صورت گرفته میان ایران و چین در شرایط فعلی گفت: با توجه به اینکه اراده ی سیاسی و اقتصادی دو کشور بر این تعلق گرفته، که علاوه بر محدودیت های بین المللی که وجود دارد، به ارتقای ظرفیت تجاری خود بپردازند، مبادلات میان دو کشور ایران و چین نزدیک به ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است و چشم انداز سال آتی میلادی بسیار بیشتر از وضعیت موجود خواهد بود.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط