۳ حقیقت جالب درباره نقاط قوت شخصیت شما

در اینجا سه مورد از رایج‌ترین سوءبرداشت‌ها در مورد نقاط قوت شخصیت آورده شده است.

به گزارش رصد روز، درک سوءبرداشت‌ها به شما کمک می‌کند تا ازآنچه نقاط قوت شخصیتتان می‌تواند به شما ارائه دهد، نهایت استفاده را ببرید. به یاد داشته باشید تحقیقات نشان می‌دهد که نقاط قوت با شکوفایی زندگی، دستیابی به اهداف، بهره‌وری در کار، سلامت جسمی و روابط بهتر ارتباط دارند.

تصور غلط شماره‌ی ۱: نقاط قوت شخصیت من تغییر نمی‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد مردم باور دارند نقاط قوتشان نسبت به نقاط ضعفشان کمتر تغییر می‌کند. اگر شما یکی از این افراد هستید، از فرصت رشد خود جلوگیری می‌کنید. وقتی ما گمان می‌کنیم چیزی را نمی‌توان تغییر داد، برای آن کمتر تلاش می‌کنیم. اگر فکر می‌کنید تغییر بیهوده است، نمی‌توانید در صحبت با پدرتان جسور باشید، در انجام پروژه‌تان استقامت کنید، درمورد اعتیادتان با خود صادق باشید و یا با دوستتان منصف باشید. این بیهودگی یک احساس درماندگی و بدی است که گویا نمی‌توانید بهبود یابید.

خبر خوب این است که می‌توانید نقاط قوت شخصیت خود را قابل تغییر ببینید. به طوری که این نقاط قوت ثابت نیستند و یا روی سنگی حک نشده‌اند. تحقیقات مدرن در زمینه‌ی شخصیت این امر را در دهه‌ی اخیر به ما نشان داده است. شخصیت ما می‌تواند با گذشت زمان تغییر کند.

زنی را به یاد می‌آورم که از قدرنشناسی خود ناراحت بود و میگفت که او خود واقعیش نیست. پس سعی کرد آن را تغییر دهد. او هرروز سه مسئله که از آن شکرگذار بود را به همراه دلایلشان می‌نوشت. او تلاش کرد تا قدردانیش را نسبت به خانواده و دوستانش از راه مشخصی ابراز کند.

شما می‌توانید بر نقاط قوت شخصیت خود تاثیر مثبت گذارید. در ابتدا استراتژی‌هایی به شما ارائه می‌دهیم که به شما کمک کند تا بتوانید با تمرین و کاوش، تمام نقاط قوت شخصیتتان را تقویت کنید.

 

اما مهم است که واقعیتی را در ذهن نگه دارید. ما موجوداتِ وابسته به عادت هستیم و نسبتا در چگونگی ابراز خود، سال به سال ثابت هستیم. در نظرسنجی VIA، نتایج نمره خام فرد (برخلاف نتایج مرتبه رتبه بندی) به طور معمول از آزمون به آزمون و سال به سال کاملاً ثابت است. ایجاد تغییرات بزرگ در نتیجه تست‌های سالانه، بسیار نامعمول است. معمولا تغییرات کوچک در ترتیب مانند ایجاد تغییر در نقاط قوت در ۱۰ نفر برتر یا مثلا خلاقیت در ۵ نفر برتر، اتفاق می‌افتد.

نکته اصلی اینجاست که شما می‌توانید در نقاط قوت خود تغییراتی ایجاد کنید – می‌توانید پشتکار یا کنجکاوی خود را هدف قرار دهید و از طریق تمرین‌ها و فعالیت‌ها – آن‌ها را در خود تقویت کنید.

تصور غلط شماره ۲: نقطه قوت نقطه‌ی قوت است. همه آن‌ها یکسان هستند.

اشتباه است. هر نقطه قوت تعدادی از مزایای بالقوه منحصر به فرد را به همراه دارد. پشتکار شما برای رسیدن به اهدافتان مفید است، هوش اجتماعی و شوخ طبعیتان به دوستیابی کمک می‌کند و خودکنترلی شما برای بهبود سلامتی بسیار مهم است.

تمام این نقاط قوت برای شما مهم هستند و هرکدام برای اهداف مختلفتان کاربردی دارند.

آیا همه دسته بندی‌های نقاط قوت برابر هستند؟

جواب دوباره خیر است. بعضی از دسته بندی‌ها از بقیه مهم‌تر هستند. تحقیقات مشخص کردند که کدام نقطه قوت برای کدام هدف بهتر هستند.

یک نکته مهم در اینجا شناسایی، کاوش و پرورش نقاط قوت شما است. از آن‌ها در هر یک از حوزه‌های زندگی خود -کار، روابط و اجتماع- استفاده کنید.

تصور غلط شماره ۳: هیچ راهی برای استفاده از نقاط قوت وجود ندارد.

افتادن در دام راهی ثابت و یکسان برای انجام دادن کار‌ها بسیار آسان است. ما قربانی عادت‌های خود می‌شویم.

واقعیت این است که هر یک از ما می‌تواند روش‌های جدیدی را برای استفاده از نقاط قوت خود ارائه دهد. به خود فرصت دهید تا بهترین ویژگی‌های خود را به روش‌های مختلف کشف و بیان کنید.‌

نمی‌توان از نقاط قوت به‌طور کامل استفاده کرد. در عوض، از خود بپرسید: چگونه می‌توانم از یکی از نقاط قوت خود هنگام صحبت با رئیسم استفاده کنم؟ کدام نقطه قوت به من کمک می‌کند تا این کار را انجام دهم؟ کدام نقطه قوت در کار‌های خاصی که می‌کنم از من پشتیبانی می‌کند؟ همانطور که نقاط قوت شخصیت خود را منعکس می‌کنید، بحث می‌کنید و آزمایش می‌کنید، ایده‌های شما جریان پیدا می‌کنند. خواهید دید که این امکانات بی‌پایان هستند.

نکته اصلی در اینجا این است که به طور دوره‌ای به خود یادآوری کنید “هیچ راه عالی” برای استفاده از نقاط قوت شما وجود ندارد. به خود اعتماد داشته باشید تا خود را کامل بروز دهید. استفاده از نقاط قوت شخصیت، ابعاد و پیچیدگی‌های مختلفی دارد، اما با این وجود بسیار ساده است! وقتی همه روش‌هایی را که نقاط قوت شما می‌تواند بر زندگی شما تأثیر مثبت بگذارد، درک کنید، دید شما گسترده می‌شود و احتمالات را خواهید دید.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط

آخرین اخبار