۴ ترفند برای مقابله با ناسزاگویی کودکان

یک روانشناس درباره راهکارهای مقابله با ناسزاگویی کودکان، توضیحاتی داد.

به گزارش رصد روز ، پریسا ارجمندی روانشناس کودک و نوجوان درباره راهکار برای مقابله با ناسزاگویی کودکان، اظهار کرد: برای رفتار‌های نامطلوب خفیف کودکان که به کسی آسیب نمی‌زند مثل فحش دادن (ناسزاگویی)، جیغ زدن و…  والدین باید با حوصله باشند و رفتار کودک را نادیده بگیرند.

این روانشناس با تأکید بر اینکه زمانی که کودک فحاشی می‌کند والدین نباید رفتارهایی مانند اخم کردن، خندیدن، دعوت به آرامش، قهر کردن و … داشته باشند، افزود: لازم به ذکر است که اولین واکنش رفتاری کودک به نادیده گرفته شدن، شدید شدن رفتار است، این مرحله نیاز به صبوری والدین و افراد آگاه حاضر در آن موقعیت دارد تا به فراموشی سپرده شود.

وی با اشاره به اینکه زمانی که کودک فحاشی می‌کند، والدین می‌توانند از روش محرومیت زمانی استفاده کنند، افزود: والدین کودک را در یک محیط امن و خسته کننده قرار دهند و این تکنیک برای رفتار‌های تکانشی و پرخاشگری هم مناسب است، زیرا همه این رفتار‌های تکانشی هیجان‌های بدون تفکر هستند و در کودکانی که خود کنترلی پایینی دارند، شکل می‌گیرد.

ارجمندی گفت: به طور کلی همه کودکان در مهارت‌ خود کنترلی ضعیف هستند، اما با ورود به دبستان و افزایش مهارت‌هایی از قبیل خودآگاهی، کنترل خشم و … رفتار‌های تکانشی هم کاهش پیدا می‌کند و برای استفاده از تکنیک محرومیت زمانی ابتدا یک قرارداد رفتاری می‌بندیم و بعد یک مکان خسته کننده، اما امن در نظر می‌گیریم و به اندازه سن آن‌ها به دقیقه، کودک را در آن محیط نگه می‌داریم. اگر کودک قشقرق به پا کرد نادیده گرفته می‌شود و اگر محیط را ترک کرد، از ابتدا زمان را در نظر می‌گیریم.

 

این روانشناس تصریح کرد: بهترین تکنیک کاهش رفتار نامطلوب بازگیری پاداش است. این روش برای رفتار‌های نامطلوبی که کودک از روی قصد انجام می‌دهد کاربرد دارد. در این مورد هم ابتدا یک قرارداد رفتاری تبیین می‌کنیم مبنی بر اینکه اگر از الان به بعد مو‌های خواهرت رو کشیدی؛بالش‌ها رو نامرتب کردی؛ اسباب بازی‌هایت را جمع نکردی؛ و … پاداش دلخواهت را حذف می‌کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال امروز برنامه کودک نمیتوانی ببینی/ تو با ما پارک نمیآیی و …. برای این کار گزینه‌هایی را در نظر بگیرید که قابلیت اجراء داشته باشند) مامانت نمیشم (تنوع داشته باشند، و مورد علاقه کودک باشد) نمیبرمت خونه عمو و… باید متناسب با اشتباه کودک باشد.

ارجمندی خاطرنشان کرد: کودکانی که فحاشی می‌کنند والدین می‌توانند آن‌ها را جریمه کنند، به این معنا که محرک ناخوشایند در برابر رفتار نامطلوب را ارائه دهید، به عنوان مثال؛ امروز شستن ظرف‌ها به عهده توست به خاطر اینکه فحش دادی.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط

آخرین اخبار