۶۰۰ هزار واحد مسکن ملی در مرحله ساخت قرار دارد

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن گفت: ۶۰۰ هزار واحد مسکن ملی در قالب پروژه‌های واگذاری گروهی زمین، مشارکتی، متوسط و بزرگ مقیاس، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و تفاهم با دستگاه‌ها در مرحله ساخت قرار دارد.

به گزارش رصد روز، از وزارت راه وشهرسازی، «پروانه اصلانی» تازه‌ترین وضعیت طرح مسکن ملی که سیاستگذاری و ریل‌گذاری آن در معاونت مسکن و ساختمان و دفتر اقتصاد مسکن در حال انجام است را توضیح داد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه در مجموع تاکنون ۶۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن در قالب پروژه‌های واگذاری گروهی زمین، پروژه‌های مشارکتی، پروژه‌های متوسط و بزرگ‌ مقیاس، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و تفاهم‌نامه با سایر وزارتخانه‌ها، وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده است، گفت: در اجرای طرح اقدام ملی مسکن تاکنون به حدود ۱۳۵ هزار خانوار واگذاری گروهی زمین انجام شده است.

وی گفت: ساخت حدود ۳۴۰ هزار واحد مسکونی نیز در قالب پروژه‌های متوسط و بزرگ‌مقیاس آغاز شده است. همچنین برای حدود ۴۰ هزار واحد نیز در بافت‌های فرسوده تسهیلات نوسازی و بهسازی در قالب طرح اقدام ملی مسکن پرداخت شده است.

اصلانی ادامه داد: تاکنون عملیات اجرائی حدود ۲۵ هزار واحد مسکونی نیز در قالب مشارکت با بخش خصوصی شروع شده و برای حدود ۶۰ هزار واحد نیز برای تامین مسکن متقاضیان تحت پوشش دستگاه‌های مختلف اجرائی، زمین تامین و عملیات اجرایی آن‌ها در حال انجام است.

وی در مجموع عملکرد طرح اقدام ملی مسکن را ۶۰۰ هزار واحد عنوان کرد و گفت: برای ۶۰۰ هزار واحد مسکونی که عملیات اجرائی آن‌ها آغاز شده، زمین نیز تامین شده است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در خصوص واریز وجه طرح اقدام ملی مسکن برای پروژه‌های غیر از واگذاری گروهی و مشارکتی که نیاز به آورده ندارند، توضیح داد: در پروژه‌های متوسط و بزرگ‌مقیاس طرح اقدام ملی مسکن که با آورده متقاضیان و تسهیلات آن‌ها اجرایی می‌شوند، حدود ۱۵۰ هزار نفر واریز وجه کرده‌اند که مجموع مبالغ واریزی توسط این متقاضیان، معادل ۵۶۶۱ میلیارد تومان است.

اصلانی با تاکید بر استقبال مناسب مردم از اجرای طرح اقدام ملی مسکن، شناخت ابعاد طرح و موفقیت در اجرا را از دلایل استقبال مردم از این طرح ملی برشمرد و تصریح کرد: همچنان روزانه تقاضاهایی برای ثبت‌نام در سامانه طرح اقدام ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی ارائه می‌شود که این امر نشان از استقبال مردم از اجرای آن است.

شهریور سال ٩٨ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس‌جمهوری کلنگ زنی شد.

برای این پروژه ۴۰۰ هزار واحد تعریف شد که در دور اول نام نویسی ۱.۶ میلیون نفر از طریق سایت tem.mrud.ir و پیامک ثبت نام کردند که ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند.

اولین واحدها به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در یکم آبان ماه ۱۳۹۹ به دستور رئیس‌جمهوری افتتاح شد.

این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه‌های تابستان ۱۳۹۹ به متری ۲.۷ میلیون تومان می‌رسد.

ثبت نام مرحله اول به پایان رسیده است. مهلت بارگذاری مدارک و افتتاح حساب، پایان مهر ماه اعلام شده بود که تا پنجم دی ماه تمدید شد.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار