بابک زنجانی از زندان آزاد شد؟

وکیل بابک زنجانی با اشاره به اینکه بازار شایعات درباره موکلش همیشه داغ بوده است، گفت: مردم و رسانه‌ها حقایق و وقایع این پرونده را از مجاری قانونی پیگیری کنند.

به گزارش رصد روز، وکیل بابک زنجانی با اشاره به اینکه بازار شایعات درباره موکلش همیشه داغ بوده است، گفت: مردم و رسانه‌ها حقایق و وقایع این پرونده را از مجاری قانونی پیگیری کنند.

 

رسول کوهپایه زاده، وکیل بابک زنجانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شود بابک زنجانی آزاد شده و اخیراً دیداری هم با خانواده‌اش داشته است، اعلام کرد: از زمان تشکیل این پرونده بازار شایعات در خصوص موکلم داغ بوده است.

وی افزود: به مردم و رسانه‌ها توصیه می‌کنم حقایق و وقایع این پرونده را از مجاری قانونی یعنی سخنگوی قوه قضائیه یا وکیل زنجانی پیگیری کنند چراکه شایعات اساس و پایه ندارد.

بابک زنجانی (زاده ۲۱ اسفند ۱۳۵۲)،بازرگان و سرمایه‌دار، موسس گروه سورینت و صاحب بزرگترین شرکت خوشه‌ای ایرانی و از بزرگترین اختلاس‌گران ایران است. نام او در جریان فعالیت‌های کلان مالی مرتبط با دور زدن تحریم‌های بین‌المللی ایران و مسدود شدن مبالغ ارزی وی در بانک‌های خارجی در دوران دولت محمود احمدی‌نژاد مطرح شد.او ثروتمندترین ایرانی جهان در سال ۲۰۱۲ بوده‌است. وی در تاریخ ۹ دی ۱۳۹۲ توسط دادستانی کل کشور به اتهام بدهی بانک مالزی متعلق به وی که از وزارت نفت ایران سپرده داشت، بیش از دو و نیم میلیارد یورو به وزارت نفت و بانک مرکزی بدهکار شد و همچنین اخلال در نظام اقتصادی پنج ماه زودتر از سر رسید بدهی و با عوض شدن دولت ایران بازداشت شد. جابجایی ۸۷ میلیارد یورو از وجوه مسدود ایران و کمک به بانک مرکزی و وزارت نفت ایران برای تسهیل در دور زدن تحریم‌ها و ورود ۲۲ فروند هواپیما به ایران و پرداخت بیش از ۲٫۵ میلیارد یورو در قالب ۳۶۰۰۰ حواله باعث تحریم وی توسط خزانه داری آمریکا و اروپا شد.

پرونده‌ها و اتهام‌های مفاسد مالی او هنوز باز بوده و به نتیجه مطلوب نرسیده‌است.

خانواده
بابک زنجانی، در گذشته دارای همسری به نام ثریا اسدی بوده‌ است که سال ۱۳۸۸ از وی جدا می‌شود. وی همچنین دارای خواهری به‌نام بهار زنجانی بوده‌ است. بابک زنجانی از اسامی خانواده در خصوص ثبت شرکت‌ها در روزنامه رسمی کشور به‌عنوان سهامدار استفاده کرده و سهامدار بوده‌اند.

زندگی‌نامه

زمان سربازی به سپاه اردکان اعزام شده‌است. در اردکان چون مرتب‌تر بود و تمیزتر می‌نوشت به قرارگاه فرماندهی سپاه منتقل شد. بعد از حدود ۱۳ تا ۱۴ ماه با دیدار اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور سابق ایران از قرارگاه سپاه و تأکید بر نیاز برخی نهاد‌ها از جمله بانک مرکزی به سرباز، وی را به‌عنوان سرباز به بانک مرکزی تهران می‌فرستند.

بابک زنجانی چندی بعد و در دوره محسن نوربخش (رئیس وقت بانک مرکزی) به‌عنوان سرباز سپاه مأمور به بانک مرکزیمی‌شود. او در آنجا غیر از رانندگی کار ثبت نامه‌ها را هم بر‌عهده می‌گیرد. زنجانی بعد از اتمام دوره سربازی به‌دلیل تخصص در حوزه ارز برای فروش و انتقال ارز توافقاتی با بانک مرکزی می‌کند و تصمیم می‌گیرد در تزریق دلار توسط بانک مرکزی برای کنترل بازار فعالیت کند.

نخستین ارزی که از بانک مرکزی برای توزیع گرفته ۱۷ میلیون دلار بوده؛ کارمزدی که بابت توزیع آن دریافت کرده هم ۱۷ میلیون تومان بوده‌ است. او هر روز ۱۷ میلیون دلار از بانک مرکزی می‌گرفت و پخش می‌کرد و ۱۷ میلیون تومان هم سود دریافت می‌کرده‌ است.

زنجانی پس از درگذشت نوربخش تصمیم می‌گیرد به تجارت دیگر برود و به صادرات «سالامبور» (پوست دباغی شده گوسفند) و صادرات آن به ترکیه و ایتالیا مشغول می‌شود، او پوست گوسفندان را می‌خریده، سپس دباغی کرده و آنها را به ترکیه می‌فرستاده. زنجانی می‌گوید در نخستین کانتینری که به ترکیه فرستاد هر «سالامبور» برایش یک دلار تمام شد؛ اما آنها را در ترکیه ۱۹ تا ۲۰ دلار فروخت و پولش به یکباره چند برابر شد. او کارش را با ۵ هزار پوست شروع کرد و سودهای کلانی عایدش شد؛ همه چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه در سال ۱۹۹۶ میلادی به‌دلیل اتفاقات مالی روسیه موفق به فروش کالا نمی‌شود و بدهکار شده و به زندان می‌افتد.

روایت بابک زنجانی در مورد چگونگی میلیاردر شدنش، توسط مسئولین وقت بانک مرکزی تأیید نشده‌ است. یزدانپناه، رئیس دفتر دکتر نوربخش، با صراحت می‌گوید نوربخش هیچ‌گاه راننده‌ای به‌نام بابک زنجانی نداشته‌ است ولی در برگه‌های مأموریت صادر شده از سوی سپاه این موضوع به اثبات رسیده‌ است.

همچنین یکی از اشخاصی که خود را از دستیاران بابک زنجانی جا زده و در رسانه هزینه کرده بود در یک گفتگو گفته: «ریشه ثروت او، بر‌خلاف روایتی که سر زبان‌ها انداخته بود به نیمه سال ۹۰ می‌رسید و برخلاف آنچه که ادعا می‌کند رابط نوربخش، رئیس بانک مرکزی در دولت هاشمی رفسنجانی برای تزریق ارز به بازار نبوده» و ادعای زنجانی مبنی بر میلیونر شدن در زمان سربازی را افسانه اعلام کرد. به گفتهٔ این دستیار ارشد زنجانی، زنجانی خود خواسته به تحریم‌های اروپا و آمریکا و بلوکه شدن پول‌هایش تن داده‌ است و از گردش پول‌های نفت بلوکه شده شرکت هواپیمایی و باشگاه فوتبال خریده تا همه او را بشناسند و پوششی شود برای کارهایش. هنگامی که دست زنجانی از دور زدن تحریم‌ها کوتاه شد، دست به دامن رسانه‌ها شد تا از خودش افسانه و قهرمان ملی بسازد.

همچنین روایت زنجانی دربارهٔ خانواده خود چنین است که پدرش کارمند راه‌آهن بود و عموی وی شرکت مسافربری «تی.بی. تی» را بنیان گذاشته اما شرکت مسافربری تی.بی. تی (T.B.T) توسط دو نفر به نام‌های «توکلی» و «باقرزاده» در سال ۱۳۳۳ تأسیس شده و نام این شرکت هم مخفف اسم همین دو نفر است که سهامداران آن بودند. پس از انقلاب هم بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی این شرکت را مصادره کرد و از آن زمان تاکنون توسط کسانی که این نهاد تعیین می‌کند اداره می‌شود و فامیل «زنجانی» در میان آنها وجود ندارد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط