بایدن با شرکای خارجی درباره برجام رایزنی خواهد کرد

سخنگوی کاخ سفید گفت که رئیس جمهور جدید آمریکا در اولین تماس های تلفنی اش با شرکا و متحدان نزدیک واشنگتن درباره برجام رایزنی خواهد کرد.

به گزارش رصد روز، به نقل از پایگاه خبری نشنال نیوز، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید ساعاتی پس از آغاز به کار رسمی دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن گفت که رئیس جمهور کشورش در اولین تماس های تلفنی خود با سران خارجی، شامل متحدان نزدیک واشنگتن درباره بازگشت مشروط آمریکا به توافق هسته ای با ایران رایزنی خواهد کرد.

جن ساکی که در اولین کنفرانس خبری خود سخن می گفت، در ادامه بیان کرد: ایران باید به پیروی از محدودیت‌های هسته‌ای اش ذیل این توافق بازگردد تا بتوان در این زمینه به پیشرفت دست پیدا کرد.

وی افزود: رئیس جمهور بایدن به روشنی مشخص کرده که معتقد است آمریکا باید از طریق دیپلماسی  به دنبال تقویت و تشدید محدودیت های هسته ای ایران و رسیدگی به سایر نگرانی ها باشد.

بنابر این گزارش، سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد: انتظار می رود که برخی از اولین رایزنی های تلفنی رئیس جمهور با همتایان خارجی و سران سایر کشورها با شرکا و متحدان نزدیکمان باشد و به طور قطع شما پیش بینی می کنید که این (موضوع برجام)، بخشی از این گفت وگوها باشد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در اردیبهشت ۱۳۹۷ فرمان اجرایی خروج یک جانبه واشنگتن از برجام را امضاء کرد، اما جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا بارها در وعده های انتخاباتی خود گفته است که مایل به بازگشت به این توافق است.

پس از خروج آمریکا از برجام این کشور تحریم‌های تعلیق یا لغو شده علیه جمهوری اسلامی ایران را بازگرداند و دولت ترامپ در واپسین روزهای حضور خود در کاخ سفید نیز این تحریم ها را تشدید کرده است.

ایران نیز پس از نقض توافق هسته ای از سوی آمریکا و عدم پایبندی طرف های اروپایی به تعهداتشان، مطابق با متن برجام شروع به کاهش اجرای تعهدات هسته ای اش کرده است که جدیدترین مورد آن آغاز غنی سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد  و آغاز روند تحقیق برای تولید فلز اورانیوم بوده است.

مقامات ایران بارها تاکید کرده اند که این اقدامات جمهوری اسلامی قابل بازگرداندن است و در صورت بازگشت آمریکا به برجام و برداشته شدن تحریم ها تهران نیز به اجرای کامل تعهداتش ذیل این توافق بازمی گردد.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

ایسنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار