زائد بودن ۸۰ درصد ضوابط تولید مهمترین آسیب چرخه اقتصادی کشور است

بیش از 80 درصد ضوابط حوزه تولید و بروکراسی، زائد است، ما معتقدیم برای رفع موانع تولید باید انقلاب کرد و یک انقلاب اقتصادی صورت گیرد به طور مثال اگر 80 درصد ضوابط و مقررات حذف شود خود یک انقلاب است.

به گزارش رصد روز ، حجت الله عبدالملکی درباره شعار امسال که توسط مقام معظم رهبری مطرح شد (تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها) با بیان این که تولید، شاه کلید اقتصاد است، افزود: بدون تولید قوی، اهداف اقتصادی تحقق نمی‌یابد.

وی اضافه کرد: تولید در داخل کشور خلق رفاه و در خارج از کشور خلق قدرت می‌کند و مطمئنا هیچ کشوری نیست که به رفاه و قدرت نیاز نداشته باشد.

عبدالملکی گفت: افزایش تولید افزایش اشتغال و درآمد مالیاتی را در پی دارد همچنین کاهش نیاز به ارز با افزایش تولید باعث می‌شود در برابر تهدیدات خارجی بایستیم.

این کارشناس اقتصادی، کلید اصلی رفاه را تولید عنوان کرد و با اشاره به کشور چین افزود: اگر پیش بینی می‌شود در چند سال آینده چین قدرت اول اقتصادی جهان خواهد شد به آن دلیل است که تولیدات آن از آمریکا بالاتر خواهد رفت.

وی با اشاره به تولید در بعد بین الملل تصریح کرد: تولید در بعد بین الملل، تولید قدرت می‌کند همانند آمریکا که توانسته است ۲۴ درصد تولیدات دنیا را به خود اختصاص دهد و به همین لحاظ هم قدرت اول دنیاست.

عبدالملکی با اشاره به این که کنترل پایدار تورم با افزایش تولید صورت می‌گیرد، افزود: اگر سالانه یک نرخ پایدار بر افزایش تولید داشته باشیم، تورم به راحتی قابل کنترل است ضمن اینکه افزایش تولید باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

وی در ادامه گفت: پس طبیعی است رهبر انقلاب که به دنبال هدایت جامعه است و این هدایت از مسیر اقتصاد قدرتمند می‌گذرد روی تولید تاکید داشته باشند و در چند سال اخیر بر این موضوع تاکید فرمودند تا به زمانی برسیم که جایگاه شایسته در عرصه تولید داشته باشیم و اقتصاد ایران به اقتدار جهانی خود برسد که این خود، مقدمه تمدن اسلامی است.

وی با اشاره به دو محور” پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها” یادآور شد: قطعا مانع زدایی اولویت دارد آن هم به دلیل این که مانع زدایی کار ساده تری است و منابع احتیاج ندارد ضمن اینکه بری پشتیبانی، نیاز به نقدینگی است و این خود توجیهی برای تغییر در امر تولید است، اما در مانع زدایی، هیچ مانعی مورد قبول نیست.

این کارشناس اقتصادی نظام بروکراسی و اداری را مهمترین مانع در مسیر تولید کشور عنوان کرد و گفت: کشور ما در سطح بین الملل سختگیرانه‌ترین رفتار در بحث صدور مجوز با تولیدکنندگان دارد اغلب فعالان بخش خصوصی و سرمایه گذاران که قصد ورود در تولید دارند به دلیل طولانی بودن صدور مجوز، منصرف می‌شوند.

عبدالملکی تاکید کرد: با قاطعیت می‌گویم بیش از ۸۰ درصد ضوابط حوزه تولید و بروکراسی، زائد است، ما معتقدیم برای رفع موانع تولید باید انقلاب کرد و یک انقلاب اقتصادی صورت گیرد به طور مثال اگر ۸۰ درصد ضوابط و مقررات حذف شود خود یک انقلاب است.

وی در ادامه به محور پشتیبانی‌ها اشاره کرد و گفت: در تامین منابع مالی و پشتیبانی از تولید، بحث شبکه بانکی اهمیت دارد، شبکه بانکی در حال حاضر ۲ هزار میلیارد تومان خلق نقدینگی می‌کند. سال گذشته بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی خلق شده است، این نقدینگی کجا رفته و چرا به سمت تولید سوق داده نشده است که اگر فقط ۲۰ درصد این نقدینگی سمت تولید می‌رفت دیگر در کشور بیکار نداشتیم، ما در نظام بانکی هم نیاز به انقلاب داریم.

این کارشناس اقتصادی دیپلماسی تجاری را از دیگر موارد پشتیبانی در عرصه تولید عنوان کرد و افزود: همه کشور‌های دنیا، صادرکنندگان خود را پشتیبانی دیپلماتیک می‌کنند یعنی سفیر باید از صادرکننده حمایت کند، اما واقعیتی که الان به آن دچار هستیم این است که از هزار میلیارد دلار صادرات به کشور‌های همسایه، فقط ۲ درصد سهم ماست که اگر به ۵ درصد برسد جهش تولید اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به نظام آموزشی گفت: نظام آموزشی ما نیز کارآفرین پرور نیست بلکه کارجوپرور است پس باید در آموزش هم یک انقلاب صورت گیرد. در موضوع فرهنگی، هنر، سینما، تئاتر و … نیز باید به حمایت از تولید گام بردارند تا ما بتوانیم در این عرصه موفق شویم.

 

 

 

مطالب مرتبط