عمده‌ترین دلیل ناترازی بنزین چیست؟

یک کارشناس انرژی، گفت: عمده‌ترین دلیل ناترازی بنزین در کشور بالا بودن مصرف این فرآورده سوختی است و هم عدم تعادل بین تولید و مصرف باعث شده که با ناترازی بنزین در کشور مواجه شویم.

به گزارش رصد روز، ناترازی بنزین در کشور دلایل متعددی دارد که کارشناسان امر مهمترین دلیل آن را خودرو‌های فرسوده عنوان می‌کنند، خودرو‌هایی که علاوه بر آلودگی هوا بر اقتصاد کشور هم لطمه می‌زند، زیرا احتراق نا مناسب منجر به مصرف این خودرو‌ها می‌شود که این افزایش مصرف منجر به واردات بنزین هم شده است. اگرچه مسؤولان برای جلوگیری از این ناترازی راهکار‌های مختلفی نظیر ساخت پالایشگاه، محدودیت کارت سوخت جایگاه، کاهش سهمیه آزاد کارت‌های سوخت و حتی افزایش سهم سی ان جی در سبد سوخت را در نظر گرفتند، اما به نظر می‌رسد که این راهکار‌ها پاسخ گو نبوده و اکنون باید راهکار‌های دیگری را برای جبران این خسارت سوختی در نظر گرفت.

یکی از ابزار‌های مهم برای جبران ناترازی بنزین مدیریت مصرف است، اما این موضوع به تنهایی کافی نیست، چرا که در کنار مدیریت مصرف باید به مقولاتی نظیر میزان سهمیه ماهانه خودرو‌های شخصی و بالا بردن استاندارد‌های خودرو توجه ویژه‌ای نشان داد، زیرا مهمترین دلیل ناترازی بنزین در کشور را می‌توان کیفیت پایین خودرو‌ها دانست، خودرو‌هایی که دو برابر استاندارد جهانی مصرف دارند، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش، جلیل سالاری هم صحه بر این موضوع گذاشت گفت، مصرف سوخت خودرو‌های داخلی نسبت به استاندارد جهانی ۲ برابر است اگر خودرو‌های داخلی، استاندارد بودند الان مصرف بنزین در کشور ۶۰ میلیون لیتر در روز بود و می‌توانستیم بیش از ۵۰ میلیون لیتر در روز، بنزین صادر کنیم. طبق محاسبات، صادرات این میزان بنزین درآمدی معادل ۱۵ میلیارد دلار برای کشور به همراه دارد.

بی کیفتی خودرو‌های داخلی عامل ناترازی بنزین

اگرچه کارشناسان خودرو تا چندی پیش زیر بار کیفیت پایین خودرو‌های داخلی و عامل اصلی ناترازی بنزین نمی‌رفتند، اما مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با علت ناترازی بنزین در کشور گفت: در بحث بهینه سازی مصرف سوخت چندین مؤلفه تأثیر گذار است. یکی از اقدامات مؤثر در کاهش ناترازی بنزین تقویت صنعت خودروسازی داخلی یعنی بالابردن کیفیت مونتاژ خودرو بویژه در بحث تولید موتور (پیشرانه) و قوای محرکه است که هم باعث کاهش مصرف بنزین و هم کاهش آلودگی هوا در تمام شهر‌ها در دراز مدت می‌شود.

فرزانه در ادامه با اشاره به اینکه از سوی دیگر تقویت واردات خودرو‌های خارجی با کیفیت نیز می‌تواند به ما در رفع معضل ناترازی بنزین کمک کند ادامه داد: تغییر نگاه کلان به بخش صنعت خودرو در بخش مونتاژ نیز یکی از اقداماتی است که می‌توان به وسیله آن تا حدودی این ناترازی را در بلند مدت مرتفع کند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی خودرو‌های مونتاژی در کشور در حالی چینی شده‌اند که ۵ سال پیش بخش قابل توجهی از این مونتاژی‌ها خودرو‌های فرانسوی مثل پژو و رنو وسیتروئن بود که به مراتب از کیفیت بسیار بالاتری از خودرو‌های کنونی چینی برخوردار بودند، به اضافه اینکه عموم خودرو‌های مونتاژی چینی موتور‌های توربوی بی کیفیتی دارند که با کیفیت پایین سوخت در کشور ناسازگارند و هم موتور را زودتر از موعد مستهلک، هم آلودگی را بالاتر و هم مصرف سوخت را بیشتر می‌کند و چنین شرایطی سبب رسیدن به رکورد مصرف سوخت بیش از ۱۵۰ میلیون لیتر در روز در کشور شده است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط