قیمت جهانی نفت امروز دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳ دلار و ۳۴ سنت معادل ۴.۵۹ درصد افزایش به ۷۶ دلار و ۶ سنت رسید.

به گزارش رصد روز، به نقل از رویترز، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳ دلار و ۳۴ سنت معادل ۴.۵۹ درصد افزایش به ۷۶ دلار و ۶ سنت رسید. در حالی که سرمایه گذاران به شکل محتاطانه ای تمرکز خود را معطوف شیوع سویه جدید ویروس کرونا در جهان و مذاکرات هسته ای ایران کرده اند، قیمت نفت روز دوشنبه شاهد افزایش بود و بخشی از کاهش قیمت حدودا ۱۰ دلاری روز جمعه را جبران کرد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳ دلار و ۳۴ سنت معادل ۴.۵۹ درصد افزایش به ۷۶ دلار و ۶ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه ژانویه هم با ۳ دلار و ۵۸ سنت معادل ۵.۲۵ درصد رشد به ۷۱ دلار و ۷۳ سنت رسید.

در حالی که شیوع سویه جدید ویروس کرونا با نام اومیکرون سبب ترس سرمایه گذاران شده و این نگرانی را تقویت کرده که مازاد عرضه جهانی ممکن است در سه ماهه نخست سال تشدید شود، قیمت نفت همزمان با سایر بازارهای مالی روز جمعه شاهد کاهش بیش از ۱۰ درصدی بود.

هیرویوکی کیکوکاوا مدیر موسسه تحقیقاتی نیسان سکیوریتیز در این باره گفت: «این تحلیل که قیمت ها در هفته گذشته بیش از حد کاهش یافته است و همچنین گمانه زنی ها در مورد اینکه اوپک پلاس ممکن است اقداماتی نظیر کاهش تولید را علیه سویه اومیکرون به اجرا بگذارد سبب شده تا قیمت نفت امروز تا حدودی ترمیم شود.»

وی افزود: «تمام نگاه ها به این دوخته شده که اومیکرون چگونه بر اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت تاثیر خواهد گذاشته و اینکه اقدام بعدی اوپک پلاس و سرنوشت مذاکرات این هفته ایران و قدرت های جهانی چه خواهد شد.»

سویه اومیکرون روز یکشنبه در کشورهای بیشتری مشاهده شد و هر یک از کشورهای هلند، دانمارک و استرالیا شاهد ثبت مواردی از ابتلا به این سویه بودند. سازمان بهداشت جهانی گفته هنوز مشخص نیست که آیا اومیکرون مسری تر یا خطرناک تر از گونه های قبلی است یا نه.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار