لزوم افزایش سرمایه فولاد مبارکه اصفهان / تسریع پیشرفت طرحهای مولد در صنعت فولاد با افزایش ۵۱ درصدی سرمایه فولاد مبارکه اصفهان

افزایش ۵۱ درصدی سرمایه فولاد مبارکه اصفهان از ۵۳۰ هزار میلیارد ریال به ۸۰۰ هزار میلیارد ریال نتایجی را بر شبکه تولید و زیرساخت صنعت کشور خواهد گذاشت که در آن ضمن بهره مندی سایر بخشها از این موضوع می توان شاهد پیشرفت طرحهای در دست تکمیل ای...

افزایش ۵۱ درصدی سرمایه فولاد مبارکه اصفهان از ۵۳۰ هزار میلیارد ریال به ۸۰۰ هزار میلیارد ریال نتایجی را بر شبکه تولید و زیرساخت صنعت کشور خواهد گذاشت که در آن ضمن بهره مندی سایر بخشها از این موضوع می توان شاهد پیشرفت طرحهای در دست تکمیل این واحد تولیدی و اثرگذاری آن بر زنجیره تولید و تأمین بود.

به گزارش اختصاصی رصد روز، افزایش سرمایه شرکتهای فولادی با توجه به وزنی که در صنعت دارند از جهات مختلفی قابل بررسی است اما مهمترین وجه افزایش سرمایه این شرکتها را باید در میزان نقش آفرینی آنها در بازار داخلی و خارجی جستجو کرد. تکمیل طرحهای در دست اقدام، نوسازی زیرساخت های مربوط به تولید، خرید ماشین آلات و تجیهزات و…  بخشی از نتایج مربوط به افزایش سرمایه شرکتهای فولادی و معدنیست که به تنهایی هر کدامشان می تواند اثرگذاری ویژه ای در میزان بهره وری و انتفاع سهامداران و افزایش مسئولبت پذیری این شرکتها در تأمین نیاز بازار داخلی و کسب جایگاهی بهتر در بازارهای بین المللی داشته باشد. از این رو تعامل ویژه در این موضوع آورده های قابل توجهی برای صنعت کشور خواهد داشت و وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش خواهد داد.

افزایش سرمایه فولاد مبارکه یک تیر و چند نشان صنعت فولاد

موضوع افزایش سرمایه فولاد مبارکه اصفهان از مبلغ ۵۳۰ هزار میلیارد ریال به ۸۰۰ هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته که به تازگی نظر موافق بازرس قانونی را به همراه داشته از نظر تکمیل طرحهای در دست اقدام و گسترش فعالیتهای تولیدی با توجه به تأثیر ۸ درصدی فولاد مبارکه اصفهان در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت می تواند قطب جدیدی در صنعت فولاد کشور ایجاد کند خصوصاً وقتی نتایج حاصل از افزایش سرمایه این شرکت در دوره قبل مورد بررسی قرار می گیرد.

بررسی ها مشخص می کند که افزایش سرمایه در دو مرحله قبل از محل سود انباشته و اندوخته عمومی به منظور تأمین بخشی از منابع مربوط جهت احداث خط نورد گرم ۲ و جبران مشارکت در افزایش سرمایه شرکتهای فرعی و وابسته صورت گرفته بود.

این نکته در لزوم افزایش سرمایه فولاد مبارکه اصفهان باید مد نظر باشد که میزان پیشرفت فیزیکی طرح نورد گرم ۲ تا بهمن ماه سال جاری حدود ۴.۷ درصد بوده که با توجه به اهمیت این طرح برای کشور و صنایع فولادی باید زمینه های لازم جهت تسریع و تکمیل این طرح فراهم شود.

پروژه نورد گرم ۲ در سال ۹۸ با انعقاد قرارداد با شرکت شیان کشور چین به مدت ۳ سال اجرایی گردید لیکن به دلیل ایراد واقع شده توسط مراجع ذیربط در خصوص اجرای ماده ۵ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، قرارداد منعقد شده در این خصوص با شرکت شیان متوقف شد و طی مناقصه برگزار شده در سال ۱۴۰۰ قرارداد سه جانبه فی مابین فولاد مبارکه اصفهان، شرکت شیان و مشارکت فراتحقیق-کیسون در خرداد ۱۴۰۱ منعقد و در اواخر مرداد ۱۴۰۱ جهت اجرا به طرفین ابلاغ گردید که مخارج صورت گرفته در این طرح تا پایان شهریور سال جاری ۱۷ هزار و ۲۸۵ میلیارد ریال نشان می دهد.

هدف فولاد مبارکه اصفهان از افزایش سرمایه

فولادیها در نظر دارند با افزایش ۵۱ درصدی سرمایه خود نسبت به این موارد اقدام کنند؛

احداث خط نورد گرم شماره  ۲

احداث نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت اسمی ۹۱۴ مگاوات

جبران مخارج سرمایه‌ای انجام شده بابت تکمیل طرح‌های در دست اجرا

جبران مخارج انجام شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر

مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌‌های سرمایه‌پذیر

جبران مخارج انجام شده بابت سرمایه‌گذاریی های صورت گرفته

بدون شک با اجرای هرکدام از موارد فوق خصوصاً در موضوع نورد گرم و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی می توان شاهد کاهش هزینه های صنعت فولاد کشور و انتفاع بخش صنعت از آن باشیم ضمن آنکه با افزایش سرمایه فولاد که بخشی از آن در طرحهای در دست تکمیل هزینه خواهد شد شرایطی ایجاد می شود تا سایر شرکتها از منابع مالی موجود مانند تسهیلات بانکی و… جهت ترمیم ساختار مالی و تولیدی خود استفاده کنند و فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین واحد تولید کننده فولاد در خاورمیانه از ظرفیتهای موجود داخلی بهره مند شود که این مسئله نیز می تواند نتایج ملموسی را در خود داشته باشد.

نظر بازرس قانونی نسبت به افزایش سرمایه فولاد مبارکه از محل سود انباشته

با توجه به سود انباشته طبق صورتهای مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ و پس از کسر سود تقسیم شده به موجب مصوبه مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام مورخ ۱۱/۵/۱۴۰۱ و افزایش سرمایه قبلی از محل سود انباشته و با فرض اعمال تعدیلات جهت موارد مندرج در گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی سال مالی مذکور و گزارش بررسی اجمالی دوره شش ماهه منتهی به ۳۱/۶/۱۴۰۱ انتقال مبلغ ۲۷۰ هزار ریال از محل سود انباشته تلفیقی و جداگانه به سرمایه امکان پذیر می باشد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار