نقش محوری بانک توسعه تعاون در نهضت ملی مسکن

با روی کارآمدن دولت سیزدهم تأمین ۴ میلیون مسکن طی چهارسال در دستور کار قرار گرفت. موضوعی که عملیاتی شدن آن می تواند نقش پر رنگی در کاهش معضل مسکن در کشور داشته باشد اما اجرایی شدن این پروژه بزرگ نیاز به ساز و کاری دارد که بخش مهمی از آن د...

با روی کارآمدن دولت سیزدهم تأمین ۴ میلیون مسکن طی چهارسال در دستور کار قرار گرفت. موضوعی که عملیاتی شدن آن می تواند نقش پر رنگی در کاهش معضل مسکن در کشور داشته باشد اما اجرایی شدن این پروژه بزرگ نیاز به ساز و کاری دارد که بخش مهمی از آن در شرکتهای تعاونی مسکن پیش بینی شده است. 

به گزارش اختصاصی رصد روز، در پی انعقاد تفاهنامه ای مابین وزارت تعاون و راه شهرسازی، تأمین ۴۰۰ هزار مسکن برای واجدین شرایط اعم از کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی جزو برنامه های توسعه ای حوزه مسکن کلید خورد. نکته قابل توجه در انتخاب وزارت تعاون به عنوان یکی از مجریان طرحهای توسعه مسکن در کشور آمار قابل توجه شرکتهای تعاونی مسکن است که در کنار سایر شرکت های فعال در این حوزه کفه ترازو به نفعش سنگینی می کند.

شرکتهای تعاونی مسکن تاکنون با حمایتهای بانک توسعه تعاون به عنوان بانک عامل اعطای تسهیلات موفق به ساخت ۱ میلیون و ۲۳۰ هزار واحد مسکونی در کشور شده اند از طرف دیگر از مجموع ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن مهر، ۸۴۰ هزار واحد توسط شرکتهای تعاونی مسکن ساخته شده که با توجه به وجود شرکتهای مادر تخصصی حوزه مسکن ضریب نفوذ این شرکتها در میزان مشارکت قابل توجه می نماید. ذکر این نکته ضروریست که این آمار در شرایط ویژه ای به دست آمده:

اول اینکه تنها ۱۰ هزار تعاونی مسکن در کشور وجود دارد

دوم اینکه موضوع افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون به عنوان بانک عامل اعطای تسهیلات به طور کامل حل و فصل نشده

با توجه به دغدغه دولت سیزدهم و نقش آفرینی مؤثر شرکتهای تعاونی مسکن در ساخت واحدهای مسکونی، قطعاً حضور مؤثر بخش تعاون در نهضت ملی مسکن در تسریع و تکمیل این پروژه یک رکن اجتناب ناپذیرست که با حمایت بانک توسعه تعاون آهنگ منظم تری به خود خواهد گرفت.

بانک توسعه تعاون در سال قبل ۶۷ درصد از تسهیلات ۴۰ هزار میلیارد تومانی خود را به بخش تعاون اختصاص داد که اگر مسئله افزایش سرمایه بانک مرتفع می شد بخشهای بیشتری توسط این بانک تحت پوشش قرار می گرفت. با این حال مقایسه ساخت ۸۴۰ هزار واحد مسکونی توسط بخش تعاون با سایر شرکتهای تعاونی بزرگ در دنیا حکایت از خروجی مثبتی دارد. به عنوان مثال تعاونی مسکن شرکت های تعاونی بزرگ مانند “اوبوس” و “اچ اس بی” که در اروپای شمالی فعالیت می کنند موفق به ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی شده اند که با توجه به آمارهای داخلی می توان کارنامه بخش تعاون در این زمینه را بسیار مثبت و امیدوارکننده ارزیابی کرد.

گفتنیست برنامه اعطای ۷۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانک توسعه تعاون در طرح اقدام ملی مسکن از سال ۹۹ شروع شد که در آن ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای جامعه کارگری، بازنشستگی و مستمری‌بگیر کشور در قالب هدف‌گذاری شده.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط