پیش بینی وضع هوا فردا دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ / رگبار و کاهش ۱۵ درجه ای دما در شمال کشور

سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی به استان‌های ساحلی دریای خزر، غرب و شمال غرب خبر داد و نسبت به خسارت به محصولات کشاورزی در ۸ استان هشدار صادر کرد.

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱، سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی به استان‌های ساحلی دریای خزر، غرب و شمال غرب خبر داد و نسبت به خسارت به محصولات کشاورزی در ۸ استان هشدار صادر کرد.

پیش بینی وضع هوا فردا دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱

سازمان هواشناسی نسبت به فعالیت سامانه بارشی و کاهش دما تا ۱۴ درجه‌ سانتیگراد هشدار داد.

 سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: از روز سه‌شنبه تا چهارشنبه ( ۱۵ و ۱۶ شهریور) وقوع رگبار باران، وزش باد شدید موقت، رعدوبرق، مه آلودگی و کاهش محسوس دما بین ۸ تا ۱۴ درجه سلسیوس در استان‌های اردبیل، گیلان و غرب مازندران پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، آبگرفتگی معابر به‌طور محلی، آسیب به سازه‌های موقت، لغزش و رانش زمین و خسارت به محصولات کشاورزی دور پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از شمالی شدن جریانات روی دریای خزر و کاهش محسوس دما در پنج استان همچنین وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در نوار شرقی کشور خبر داد.

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: روز یکشنبه (۱۳ شهریور) در بیشتر نقاط کشور جوی پایدار حاکم است. از اواخر وقت دوشنبه (۱۴ شهریور) به‌تدریج با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر برای استان‌های گیلان، مازندران و اردبیل بارش باران گاهی رعدوبرق، وزش باد و کاهش محسوس دما پیش‌بینی می‌شود.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا این شرایط روزهای سه‌شنبه تا پنجشنبه (۱۵ تا ۱۷ شهریور) علاوه بر مناطق ذکر شده برای شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی نیز انتظار می‌رود.

وی ادامه داد: طی روزهای دوشنبه تا پنج‌شنبه دمای هوا در نوار شمالی به‌ویژه استان‌های اردبیل، گیلان و مازندران بین ۸ تا ۵ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد همچنین طی سه روز آینده در برخی ساعات در نوار شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در نوار غربی کشور وزش باد شدید گاهی خیزش گردوخاک رخ خواهد داد.

ضیاییان افزود: روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب، برای ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان و ارتفاعات شرق هرمزگان، رشد ابرهای همرفتی، رگبار و رعدوبرق پراکنده و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می شود.

هواشناسی فردا دوشنبه 14 شهریور 1401

وی در ادامه گفت: از اواخر وقت دوشنبه تا روز پنجشنبه دریای خزر مواج خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۴ شهریور) صاف با احتمال غبار  صبحگاهی، از بعداز ظهر وزش باد و گاهی کمی ابری با حداقل دمای ۲۳ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتیگراد و روز سه‌شنبه (۱۵ شهریور) صاف  و در بعضی ساعت‌ها وزش باد با حداقل دمای ۲۲ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۳ و ۱۴ شهریور) اهواز با دمای  ۴۷ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۷ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور هستند.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌های این مخاطره احتیاط در سفرهای برون شهری، اجتناب و پرهیز از تردد و اسکان درحاشیه مسیل‌ها، رودخانه‌ها و ساحل دریا، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

 بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی، امروز در اکثر مناطق کشور جوّ پایداری حاکم است. از اواخر وقت فردا دوشنبه به‌تدریج با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر برای استان‌های گیلان، مازندران و اردبیل بارش باران، گاهی رعدوبرق، وزش باد و کاهش محسوس دما پیش‌بینی شده است.

این شرایط روزهای سه‌شنبه تا پنجشنبه علاوه بر مناطق ذکر شده، برای شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی انتظار می‌رود.

طی روزهای دوشنبه تا پنجشنبه دمای هوا در نوار شمالی کشور به ویژه استان‌های اردبیل، گیلان و مازندران بین ۸ تا ۱۵ درجه کاهش می‌یابد. همچنین طی سه روز آینده در برخی ساعات در نوار شرقی کشور به ویژه در منطقه زابل و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در نوار غربی کشور وزش باد شدید گاهی همراه با گردوخاک روی می‌دهد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب برای ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان و ارتفاعات شرق هرمزگان رشد ابرهای همرَفتی، رگبار و رعدوبرق پراکنده و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

رگبار و کاهش دما در شمال کشور

پیش بینی وضع هوای تهران فردا دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، وضعیت جوی این استان صاف تا کمی ابری و وزش باد شدید در نواحی جنوب وغرب با احتمال گرد و خاک همچنین افزایش برخی آلاینده‌های جوی در نواحی پرتردد شهری پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمانی صاف، گاهی کمی ابری، در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

از عصر فردا تا پنجشنبه(۱۴ تا ۱۷ شهریور) در نواحی جنوبی و غربی استان گاهی وزش باد نسبتا شدید با احتمال گردوخاک موقت مورد انتظار است.

از عصر امروز تا بامداد فردا (۱۳ تا ۱۴ شهریور) در نواحی پرتردد شهری گاهی افزایش بعضی آلاینده‌های جوی به‌ویژه ازن و ذرات معلق کمتراز ۲.۵ میکرون پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه ورامین با بیشینه دمای ۳۹ درجه سانتیگراد گرمترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا (۱۴ شهریور) صاف و در بعضی ساعت‌ها وزش باد با حداقل دمای ۲۳ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتیگراد و طی ‌سه‌شنبه ( ۱۵ شهریور) صاف و در بعضی ساعت‌ها وزش باد و در اواخر وقت کمی ابری با حداقل دمای ۲۴ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

توصیف سامانه اول: نفوذ و فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۴

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۱/۰۶/۱۸

نوع مخاطره: رگبار باران، وزش باد شدید موقت، رعدوبرق و کاهش محسوس دما

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۴: گیلان، شرق اردبیل و غرب مازندران.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۵: گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۶: گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، شمال زنجان و شمال کردستان.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۷: اردبیل، گیلان، شمال آذربایجان شرقی، مازندران و گلستان.

جمعه ۱۴۰۱/۰۶/۱۸: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و شمال آذربایجان شرقی.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر به طور محلی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها و عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، اقدامات پیشگیرانه از خسارت در فعالیت‌های کشاورزی.

رگبار و کاهش دما در شمال کشور

توصیف سامانه دوم: حاکمیت بادهای گرم جنوبی

نوع مخاطره: تداوم هوای گرم

منطقه اثر: اردبیل، گلستان، گیلان، مازندران

اثر مخاطره: افزایش مصرف در حامل‌های انرژی، احتمال گرمازدگی، احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و افزایش پتانسیل آتش‌سوزی در عرصه جنگل‌ها و مراتع

توصیه: مدیریت در مصرف حامل‌های انرژی و مصرف بهینه، پرهیز از حضور در فضای باز به ویژه در ساعات گرم روز و اطمینان از خاموش بودن آتش هنگام ترک جنگل.

توصیف سامانه سوم: افزایش شیو فشاری

نوع مخاطره: وزش باد شدید، در مناطق مستعد گردوخاک و نفوذ گردوغبار

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۳: شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی، جنوب غرب کردستان، غرب کرمانشاه، ایلام، خوزستان و شمال بوشهر.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۴: نوار شرقی خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب غرب کردستان، نیمه غربی کرمانشاه، ایلام، خوزستان، شمال بوشهر و غرب لرستان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۵: شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، ایلام، خوزستان، جنوب غرب لرستان و شمال بوشهر.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۶: نوار شرقی خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان رضوی، جنوب سمنان، نیمه جنوبی آذربایجان غربی، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، ایلام، خوزستان، جنوب غرب لرستان و شمال بوشهر

اثر مخاطره: احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تأسیسات حساس به گردوغبار
توصیه: عدم حضور افراد در فضای باز، به ویژه اشخاص آسیب‌پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

*توصیف سامانه: نفوذ و فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۴

زمان پایان: اواخر وقت چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۶

نوع مخاطره: بارش باران، در بعضی ساعات با رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و کاهش محسوس دما

منطقه اثر: اردبیل، گیلان، مازندران

اثر مخاطره: خسارت به محصولات کشاورزی

توصیه: تسریع در برداشت از تاکستان‌های انگور در منطقه مشگین‌شهر و انتقال به انبار، تسریع در برداشت شالیزارهای برنج و انتقال به مکان‌های مسقف یا کارخانجات برنج‌کوبی، انتقال یا پوشش مناسب شلتوک‌های جمع‌آوری شده در کارخانجات برنج‌کوبی، کنترل دهانه خروجی کرت‌های شالیزاری (باز یا بسته کردن) در مزارع رسیده برنج به منظور زهکشی و جلوگیری از ماندآبی، عدم محلول‌پاشی مزارع و باغات با توجه به وقوع بارش.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: پیش از ظهر دوشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۴

زمان پایان: ظهر چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۶

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع امواج در ساحل ۱.۵ متر و در فراساحل ۲.۵ متر

منطقه اثر: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و گلستان

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، اختلال در ترددهای دریایی و خطر خسارت به شناورهای کوچک و سبک و تفریحی.

توصیه: پرهیز از شنا، محدودیت فعالیت‌های دریایی ازجمله فعالیت‌های تفریحی، تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی، تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط