آخرین جزئیات از تامین اراضی طرح نهضت ملی مسکن

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ۱۲۰ هزار هکتار زمین بالقوه و بالفعل برای طرح نهضت ملی مسکن داریم که تامین ۲۸ هزار هکتار آن نهایی شده است. به گزارش رصد روز،ارسلان مالکی رئیس سازمان ملی زمین و مسکن  در برنامه صف اول به سوالات زیر پاسخ داد....

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ۱۲۰ هزار هکتار زمین بالقوه و بالفعل برای طرح نهضت ملی مسکن داریم که تامین ۲۸ هزار هکتار آن نهایی شده است.

به گزارش رصد روز،ارسلان مالکی رئیس سازمان ملی زمین و مسکن  در برنامه صف اول به سوالات زیر پاسخ داد.

چقدر زمین برای نهضت ملی مسکن تامین شده است؟

مالکی: تا امروز بالغ بر ۲۸ هزار هکتار از اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی در اختیار این طرح قرار گرفته است و ۲۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی این وزارتخانه در مراحل الحاق قرار دارد. در کل ۵۰ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی وزارت راه و شهرسازی به این طرح اختصاص می یابد.

علاوه بر این ۴ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی مازاد سایر دستگاه ها اخذ سند شده و ۳ هزار هکتار دیگر هم در مراحل اخذ سند هستند.

برای تامین زمین در این طرح از سایر ظرفیت های قانون جهش تولید مسکن هم استفاده می کنیم که یکی از آنها تغییر کاربری اراضی است. ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی با کاربری آموزش عالی و ورزشی که مازاد بر سرانه ها هستند را در این بخش شناسایی کردیم.

یکی دیگر از ظرفیت های قانون جهش تولید مسکن، ایجاد شهرک است. بالغ بر ۴۶ هزار هکتار اراضی برای ایجاد شهرک های جدید مکان یابی شده که ۱۰ هزار هکتار  آن تصویب شده است.

علاوه بر این موضوع ظرفیت ماده ۱۲ قانون جهش تولید تاکید دارد آن دسته از اراضی که در اختیار دستگاهی قرار گرفته اما طرح مورد نظر را اجرا نکرده باید به طرح نهضت ملی مسکن واگذار شود که در این بخش ۲ هزار و ۱۹۳ هکتار از این اراضی شناسایی کردیم.

یکی دیگر از ظرفیت های این قانون، توافق با مالکین بخش خصوصی و توافق با نیروهای مسلح است که ۱۴ هزار و ۷۴۴ هکتار از این اراضی را شناسایی کردیم و پیگیر الحاق آن به زمین های شهری هستیم.

در مجموع ۵۰ هزار هکتار از اراضی خود وزارت راه و شهرسازی و  ۵۹ هزار و ۳۹۸ هکتار از اراضی سایر ظرفیت ها برای طرح نهضت ملی مسکن شناسایی شده است. روند تامین زمین نسبت به سایر طرح های گذشته بسیار سریع تر است.

طرح نهضت ملی مسکن چه میزان زمین نیاز دارد و آیا همه اراضی دولتی هستند؟

مالکی: همه طرح در اراضی دولتی اجرا نمی شود.  بافت فرسوده و شهرهای جدید هم در این طرح است.

آنچه که از این طرح بر عهده سازمان ملی زمین و مسکن است به ۴۰ هزار هکتار زمین  دارد که ۲۸ هزار هکتار شناسایی و تامین شده و مابقی هم انجام می شود.

در جاهایی زمین مازاد هم داریم اما در برخی شهرها تامین زمین هنوز اتفاق نیفتاده است در مجموع جلوتر از برنامه هم هستیم.

اراضی که به این طرح اختصاص می یابد باید چه ویژگی داشته باشند؟

مالکی: اراضی باید قابلیت الحاق به شهرها را داشته باشند. ما زمین را عرضه می کنیم و مقدمات الحاق را هم فراهم می کنیم یکی از مقدمات این است که دارای سند ثبتی باشد و آن زمین معارض نداشته باشد.  اراضی را آماده سازی می کنیم زمانی که به مرحله ساخت برسد واگذار می شود.

آماده سازی بالغ بر ۱۲ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی که الحاق شده انجام گرفته است.

۱۲۰ هزار هکتار زمین بالقوه و بالفعل برای این طرح داریم که تامین ۲۸ هزار هکتار نهایی شده و برای بقیه منتظر الحاق هستیم.

ساخت و ساز در اراضی که آماده سازی کرده اید، شروع شده است؟

مالکی: در این ۲۸ هزار هکتار اراضی تامین شده، ۶۰۰ هزار نفر را به پروژه وصل کردیم و خیلی از پروژه ها شروع شده اند.

کدام استان ها وضع بهتری دارد؟

مالکی: در ارزیابی استان ها تعداد متقاضیان نسبت به تامین زمین سنجیده می شود. استان های هرمزگان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان وضع خوبی دارند و  استان های همدان، کردستان  و مازندران در تامین زمین عقب هستند.

همه زمین ها الحاقی هستند؟

مالکی: ما از قبل هم زمین داشتیم اما حجم عملیات ساخت و ساز در این طرح زیاد است. ما با حجم ثبت نام و عقب ماندگی چند ساله مواجه بودیم. در این طرح هم از اراضی مانده در شهرها و هم اراضی الحاقی استفاده می کنیم.

در این طرح چه میزان زمین به ساخت مسکن ویلایی اختصاص می یابد؟

مالکی: هر کجا که زمین تهیه شده باشد اولویت با ساخت مسکن ویلایی است. عمدتا در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر که زمین تامین شده دستور بر ویلایی سازی است. در مهریز یزد و طبس ویلایی سازی انجام شده است.

در برخی شهرها  ساخت و ساز را به خود مردم واگذار کردیم. ما زمین را واگذار می کنیم و مردم با تسهیلات و الگوهایی که در اختیار آنها می گذاریم می سازند. تسهیلات در کلان شهرها ۴۰۰ میلیون تومان برای ۱۰۰ متر است.

قیمت چقدر تمام می شود و آیا متقاضیان نیازی به آورده هم دارند؟

مالکی: در شرایط فعلی، ساخت مسکن ۴ طبقه، متری ۴ میلیون و  ۵۰۰ هزار تومان و مسکن یک طبقه، متری ۴ میلیون تومان هزینه دارد.

متقاضیان علاوه بر تسهیلات، آورده اندکی هم برای تکمیل ساخت باید داشته باشند.

نظارت بر ساخت و ساز انجام می شود؟

مالکی: نظارت بر کیفیت ساخت و ساز بر عهده  نظام مهندسی است. متقاضیان باید بر اساس ضوابط و با نظارت نظام مهندسی ساخت و ساز کنند.

در تهران و شهرهای شمالی ویلایی سازی منتفی است؟

مالکی: در کلان شهرها محدودیت زمین داریم و شهرک سازی در دستور کار قرار دارد و ویلایی سازی منتفی است. در همدان و سنندج تامین زمین به سختی اتفاق می افتد.

در شمال کشور اراضی کشاورزی هم ممنوعیت قانونی ساخت و ساز دارد هم بحث امنیت غذایی مطرح است. اراضی ملی هم عمدتا جنگل هستند.

تامین زمین در شهرهای شمالی و بخشی از زاگرس سخت است بنابراین ویلایی سازی به سختی پیش می رود با این حال  سیاست بر ساخت واحدهای کم طبقه است.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار