آغاز توزیع گسترده تخم‌مرغ با قیمت مصوب در تهران

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: طبق ابلاغ روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی، از امروز (دوشنبه) توزیع گسترده هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ تایی با نرخ مصوب ۳۳ هزار تومان در سطح شهر تهران آغاز می‌شود.

به گزارش رصد روز  و به گزارش روز دوشنبه وزارت جهاد کشاورزی، «محمدرضا طلایی» افزود: در آبان‌ماه افزایش قیمتی را در زمینه تخم‌مرغ شاهد بودیم که به دستور وزیر جهاد کشاورزی، توزیع گسترده آن را در تمام شهرها انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور اظهارداشت: از ۲۰ روز گذشته نیز بر اساس وظیفه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی برای ما تعیین کرد، باراندازی را در حکیمیه تهرانپارس در نظر گرفتیم و تخم‌مرغ در آنجا توزیع می‌ شود.

وی افزود: در حال حاضر در سازمان میادین و فروشگاه‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت به ما معرفی می‌کند، تخم‌مرغ را با قیمت مصوب توزیع می‌ شود.

طلایی تصریح کرد: طبق ابلاغ روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی، از امروز توزیع تخم‌مرغ در سطح شهر تهران باقیمت مصوب انجام می‌شود تا به‌راحتی در دسترس عموم قرار گیرد.

وی به گفت: با توجه به روند توزیع تخم‌مرغ با نرخ مصوب در حکیمیه تهران پارس انتظار می رود قیمت این محصول در بازار کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور افزود: از آنجایی‌که قیمت‌گذاری در زمینه تخم‌مرغ بسته‌بندی صورت نگرفته بود، تخم‌مرغ با قیمت‌های کاذب در مراکز خرید به فروش‌ می‌رسید که با تکلیفی که داریم از امروز به‌صورت گسترده و به‌صورت مستقیم توزیع را انجام می‌دهیم و این توزیع تا رسیدن قیمت تخم‌مرغ به قیمت مصوب ادامه خواهد داشت.

طلایی درباره قیمت مصوب تنظیم بازار برای تخم‌مرغ اظهارداشت: قیمت مصوب هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای مرغداری ۱۴ هزار تومان است که با هزینه حمل توسط پشتیبانی باقیمت ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان به میادین سطح شهر عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین هر کیلوگرم  تخم‌مرغ ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان توسط خرده‌فروشی‌ها توزیع خواهد شد و قیمت هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ در میادین هم حدود ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان و قیمت در مراکز خرید تا ۳۳ هزار تومان خواهد بود.

ذخایر استراتژیک نهاده‌های دام و طیور مناسب است

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان اینکه این یک شرکت دولتی است که وظیفه خدمات‌دهی در حوزه تامین نهاده‌های دام و طیور را داراست، گفت: طبق اساس‌نامه، این شرکت موظف است نهاده‌های مورد نیاز کشور را بر اساس تکالیف محول شده تامین و توزیع کند.

وی افزود: شرکت در سال‌های گذشته، ‌موظف به خرید نهاده از واردکنندگان این کالاها بود اما از سه سال گذشته، به‌عنوان یک شرکت دولتی واردکننده نهاده دامی وارد بازارهای جهانی شد و به طور مستقیم نهاده را از شرکت‌های خارجی بزرگ خریداری می کند.

طلایی درباره تامین ذخایر استراتژیک کشور خاطرنشان کرد: طبق تکالیف محول شده از طرف شورای امنیت ملی به این شرکت، در حوزه نهاده دام و طیور، یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن ذرت، یک‌میلیون تن کنجاله سویا و ۷۰۰ هزار تن جو باید وارد و به‌عنوان ذخایر استراتژیک ذخیره‌سازی شود.

سهم ۲۰ درصدی شرکت پشتیبانی امور دام در بازار 

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور افزود: ما موظفیم از ذخایر استراتژیک در طول سال و تنها در شرایط بحرانی کشور، توزیع انجام دهیم که بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی، سهم ما در بازار حدود ۲۰ درصد است.

وی با اشاره به اتفاقاتی که در سال ۹۹، در حوزه تأمین ارز رخ داد، گفت: در چهار ماه ابتدای سال روند توزیع ارز به نحوی بود که واردکنندگان نتوانستند نهاده را به میزان مورد نیاز وارد کشور کنند و به همین جهت ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام نقطه مثبتی در وزارت جهاد کشاورزی بود که به تولید گوشت، شیر و طیور کشور کمک کرد.

طلایی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود ۹۵۰ هزار تن کنجاله سویا، ۸۲۳ هزار تن ذرت و ۵۵۰ هزار تن جو را در دستور کار توزیع داشتیم؛ در یک ماه گذشته نیز به خاطر کمبود واردات جو، وزیر جهاد کشاورزی مجوز توزیع ۲۰۰ هزار تن جو را به این شرکت ابلاغ کرد که در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهارداشت: اکنون علاوه بر ذخایر، حدود یک‌میلیون تن ذرت، حدود ۵۰۰ هزار تن کنجاله سویا و حدود ۳۰۰ هزار تن جو خریداری، در حال حمل، در اسکله، در مسیر و در مبادی داریم.

تا پایان سال، مشکلی در تأمین نهاده دامی نداریم

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اشاره به عدم کمبود نهاده‌های دامی تا پایان سال گفت: با تلاش‌های انجام‌شده و حمایت‌های وزیر جهاد کشاورزی از این شرکت تا پایان سال نگرانی در بحث نهاده‌های دام، طیور و آبزیان نخواهیم داشت و به دنبال این هستیم که میزان نیاز ذخایر برای ۴ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ را پیش از شروع سال جدید تأمین کنیم.

وی افزود: خرید چهار ماهه سال آینده انجام‌شده و اگر ارز آن تأمین شود، پیش از شروع سال جدید، نهاده‌ها را در انبارها ذخیره خواهیم کرد تا در اوایل سال ۱۴۰۰ مشکلی در تأمین نهاده‌ها نداشته باشیم.

طلایی با اشاره به رفع مشکل کمبود کنجاله سویا در کشور اذعان کرد: از مهرماه در زمینه گاو شیری، مرغ تخم‌گذار و مرغ گوشتی ۱۰۰ درصد نهاده‌ها را تأمین کرده‌ایم و تا پایان سال هیچ مشکلی را در تأمین کنجاله سویا نداریم.

تامین نیاز بازار با ذخایر پشتیبانی امور دام

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور درباره خرید گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ از تولیدکنندگان به‌منظور تامین ذخایر استراتژیک کشور گفت: تکلیف شرکت پشتیبانی امور دام، تامین ۴۰ هزار تن گوشت قرمز و ۷۰ هزار تن گوشت سفید است که ما بیش از ۷۰ هزار تن گوشت سفید تامین کرده‌ایم و در شرایط بحرانی مانند دو ماه گذشته از این ذخیره، حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار تن مرغ توزیع کرده‌ایم و در حال حاضر هم به بخش‌هایی مانند سازمان زندان‌ها، بیمارستان‌ها و مجموعه نیروی انتظامی که جزء تکالیف شرکت محسوب می‌شود، مرغ توزیع می‌کنیم و ذخایر ما بیش از ۲۰ هزار تن است.

طلایی افزود: بر اساس پیشنهاد شرکت پشتیبانی امور دام، نامه وزیر جهاد کشاورزی به معاون اول رییس ‌جمهوری و تکلیف تنظیم بازار به این شرکت، ما برای افزایش جوجه ریزی با تولیدکنندگان قرارداد بستیم که باعث افزایش جوجه ریزی و به تبع آن افزایش مرغ در بازار شده و همچنین ذخایر شرکت از محل تولید داخل تأمین شد.

تولید گوشت قرمز به‌شرط تامین نهاده

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور درباره با تامین گوشت قرمز توسط این شرکت گفت: شرکت پشتیبانی امور دام در سال‌های گذشته وظیفه واردات گوشت قرمز را بر عهده داشت اما سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر این است که تا حد ممکن از واردات جلوگیری کرده و از ظرفیت‌های تولید داخل استفاده شود.

وی افزود: ما قرارداد تولید و تامین حدود ۲۰ هزار تن گوشت قرمز را با تولیدکنندگان داخلی بسته‌ایم و قول تامین نهاده مورد نیاز این واحدهای تولیدی را داده‌ایم.

طلایی با اشاره به مشکلات به وجود آمده به دلیل عدم قیمت‌گذاری به‌موقع گوشت بیان کرد: اگر قیمت تمام‌شده دام در دامداری‌ها به ما ابلاغ شود، می‌توانیم به تأمین ۱۰۰ درصدی نیاز کشور به گوشت قرمز از محل تولید داخل امیدوار باشیم، همچنان که در ۵ ماه گذشته حدود ۵ هزار تن از محل تولید داخل، گوشت قرمز تأمین‌شده است.

عدم افزایش قیمت در بازار شب عید

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور، یکی از مشکلات شرکت پشتیبانی امور دام را تامین ارز دانست و تصریح کرد: این شرکت به‌عنوان یک پشتیبان برای تولیدکنندگان و ضریب اطمینان برای دولت بوده و باید ارز مورد نیاز آن به‌موقع تأمین شود تا بتواند وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد.

وی از تولیدکنندگان خواست با توجه به تامین نهاده و عدم مشکل در این زمینه، تولیدات خود را باقیمت مصوب به بازار عرضه کنند تا بتوانیم دست دلالان را از بازار کوتاه کنیم.

طلایی ادامه داد: برای ما بسیار حائز اهمیت است که در شب عید افزایش قیمتی را در محصولات کشاورزی و دامی نداشته باشیم و تمام تلاش خود را برای تنظیم بازار شب عید خواهیم کرد.

طبق آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ حدود ۱۷ هزارتومان و هر شانه دو کیلویی ۳۳ هزارتومان برای مصرف کنندگان تعیین شده است.

بررسی‌های میدانی نشان می دهد که طی هفته های اخیر قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ تایی فله ای در سطح خرده فروشی ها  بین ۴۲ هزار تا ۴۸ هزار تومان و تخم مرغ بسته بندی ۲۰ تایی ۳۸ هزارو ۵۰۰ تومان به فروش می رسد.

براساس آمارها سال گذشته بیش از یک میلیون تن تخم مرغ در کشور تولید شد که هر ساله بخش مازاد آن به کشورهای همسایه صادر می شود اما به دلیل افزایش قیمت این محصول در بازار از ابتدای آذرماه جاری صادرات این محصول ممنوع شده است.

طبق مصوبه پیشین ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای مرغداری ۱۲ هزارتومان و برای مصرف کنندگان ۱۴ هزارو ۵۰۰ تومان تعیین شده بود.

 

 

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار