آغاز خرید خرما در خوزستان

معاون بهبود و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان با بیا اینکه خرید توافقی خرما در استان آغاز شده است، گفت: خرمای استعمران استان به کشورهای آسیای میانه و اروپا صادر می‌شود.

به گزارش رصد روز، معاون بهبود و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان با بیا اینکه خرید توافقی خرما در استان آغاز شده است، گفت: خرمای استعمران استان به کشورهای آسیای میانه و اروپا صادر می‌شود.

تورج نوروزی با اشاره به آغاز خرید خرما در خوزستان اظهار کرد: طی جلسه‌ای با مجمع تولیدکنندگان، انجمن خرمای استان و صادرکننندگان خرما، اعضای جلسه اعلام کردند که آمادگی کامل را برای خرید خرما از کشاورزان دارند و براین اساس خرید توافقی خرما در استان از روز گذشته آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه محصول خرمای استان به کشورهای آسیای میانه و اروپا صادر می‌شود، افزود: خرما استعمران، خرمای صادراتی کشور است که سالیان سال به صورت توافقی از کشاورزان خریداری و در کارگاه‌های بسته‌بندی خرما که زیر مجموعه اتحادیه خشکبار و خرما هستند، بسته‌بندی می‌شود.

نوروزی با اشاره به اینکه خرما به صورت توافقی در استان خریداری می‌شود، تصریح کرد: خرمای استان به صورت تضمینی خریداری نمی‌شود، به دلیل اینکه کارگاه‌ها، کارگرهای فصلی و دائمی دارند که بخشی از آن‌ها از خانواده کشاورزان هستند و همچنین خریداران خرما بازارهای صادراتی دارند و در صورتی که نتوانند خرما را از کشاورزان خریداری کنند، بازارهای خود را از دست می‌دهند و در کل، خرید تضمینی به کشاورزان صدمه می‌زند.

وی در خصوص قیمت خرید خرما در خوزستان عنوان کرد: هر کیلوگرم خرمای درجه یک استعمران با قیمت ۱۳ هزار تومان، درجه دو ۱۵ درصد کمتر از خرمای درجه یک و خرمای درجه سه با نرخ توافقی خریداری می‌شود و همچنین هزینه جعبه‌های بسته‌بندی خرما بر عهده کارگاه‌های بسته‌بندی است. یعنی در نهایت هزینه پرداختی به کشاورزان ۱۳ هزار تومان است.

معاون بهبود و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان افزود: حدود ۱۸ هزار بهره‌بردار نخیلات در استان وجود دارد و پیش بینی می‌شود در سال جاری حدود ۹۰ هزار تن خرما از کشاورزان خوزستان خریداری شود.

نوروزی تصریح کرد: کارگاه‌های بسته‌بندی خرما در شهرستان‌های شادگان، آبادان، خرمشهر، کارون و ماهشهر مستقر هستند که جعبه‌ها را بین کشاورزان توزیع می‌کنند. توزیع جعبه‌ها از ۱۲ شهریورماه آغاز شد و و هزینه حمل نیز با کارگاه‌ها است و کارگاه‌ها، خرما را بر اساس درجه‌بندی از کشاورزان خریداری می‌کنند و پس از هسته‌گیری، قطعه قطعه کردن خرما و بسته‌بندی، به عنوان خرمای صادراتی تحویل خریداران می‌دهند.

وی با بیان اینکه خرمای استعمران یک خرما نیمه خشک است و کیفیت و قابلیت نگهداری خوبی دارد، گفت:به طور مثال اگر خرمای برحی و بم به مدت یک هفته تا ۱۰ روز در بیرون از یخچال نگهداری شود، قطعا ترش و غیر قابل مصرف می‌شود اما خرمای استعمران مصرف صنعتی دارد و با وجود گرمای استان می‌توان آن را خارج از سردخانه در یک انبار تحت شرایط ضدعفونی برای جلوگیری از آفت، نگهداری کرد و فاسد نمی‌شود و به طور کلی خرمای استعمران قابلیت نگهداری در انبارها و کارگاه‌های بسته‌بندی به مدت یک سال را دارد.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار