آغاز موج جدید تحریم‌ها علیه ایران

کشورهای اروپایی به بهانه نقض قوانین حقوق بشر ایران را تحریم کردند. این اولین بار از سال ۲۰۱۵ بعد از اجرای برجام است که اتحادیه اروپا ایران را تحریم می‌کند. اروپا مدعی است که در صورت اثبات دست داشتن ایران در جنگ اوکراین تحریم‌های بیشتری عل...

کشورهای اروپایی به بهانه نقض قوانین حقوق بشر ایران را تحریم کردند. این اولین بار از سال ۲۰۱۵ بعد از اجرای برجام است که اتحادیه اروپا ایران را تحریم می‌کند. اروپا مدعی است که در صورت اثبات دست داشتن ایران در جنگ اوکراین تحریم‌های بیشتری علیه کشور اعمال خواهد کرد.

به گزارش رصد روز، بورس تهران روز گذشته متعادل و منفی بود. به طوری که شاخص کل  با افت ۱۹۷ واحدی (معادل ۰.۰۲ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است نیز شرایط مشابهی داشت و با افت ۰.۰۹ درصدی همراه شد.

🔹ارزش معاملات خرد به ۲،۰۰۱ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودرو و قطعات، فلزات اساسی و غذایی و در بین نمادها خاور، شپنا و شستا بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

🔹حدود ۱۷۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای وسبحان و ولشرق بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای خاور و بپاس داشتند.

🔹دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، طی نامه‌ای از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پیامکی درخواست کرد تا در اسرع وقت و حداقل زمان ممکن هماهنگی و مکاتبات لازم را نسبت به فعالسازی سرویس‌های پیامکی ارائه دهنده خدمات به نهادهای مالی، انجام داده و این نهادها را از محدودیت‌های اخیر مستثنی کند.

🔹عضو کمیسیون اقتصادی: با افزایش سقف تراکنش کارگزاری‌های بورسی، نقل و انتقال وجوه بین مشتریان کارگزاران و صندوق‌های سرمایه گذاری تسهیل خواهد شد.

🔹رئیس سازمان توسعه تجارت ایران: موافقت اولیه برای ابجاد خط تولید خودروی ایرانی در ارمنستان انجام شده که بر اساس این موافقتنامه، طرح توجیهی آن آماده می‌شود.

🔹رییس سازمان برنامه و بودجه کشور: حقوق شاغلان یک میلیون تومان و حقوق بازنشستگان نیز ۹۰۰ هزار تومان‌ افزایش می‌یابد، برای عائله‌مندی ۲۰۰ هزار تومان و برای هر فرزند ۱۰۰ هزار تومان به حقوق اضافه خواهد شد.

🔹باتوجه به اینکه کسب و کارهای اینترنتی طی مدت اخیر تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، وزیر اقتصاد از آمادگی این وزارتخانه برای حمایت از این بخش خبر داد و اعلام کرده که به زودی بسته حمایتی در این راستا نهایی می‌شود.

🔹دور دوم مزایده خودروهای خارجی رسوبی از ۸ صبح فردا (۲۶ مهر) آغاز می شود و تا ساعت ۲۴ یکشنبه (اول آبان) ادامه دارد.

🔹وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: همه بانک‌های دولتی باید خدمات بانکداری الکترونیک خود را به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند.

🔹شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد شاخص مذکور در شهریورماه سال جاری با رشد ۶/۵ درصدی، در کنار مردادماه؛ رکوردار بیشترین رشد از اردیبهشت سال ۱۴۰۰ تاکنون است.

🔹چین به شرکت‌های دولتی واردکننده گاز خود اعلام کرد که فروش مجدد LNG را به خریداران اروپایی و آسیایی متوقف کنند تا از عرضه خود جهت تامین گرمایش در فصل زمستان امسال اطمینان حاصل کند.

🔹جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: همانطور که می‌دانید مذاکرات در هفته‌های اخیر متوقف شده و انتظار اقدامی در این زمینه را ندارم. وضعیت موجود مایه تاسف است چون ما خیلی به توافق نزدیک بودیم، باید صبر کنیم.

🔹 پایگاه پولیتیکو گزارش داده دولت آمریکا قصد دارد به بهانه آنچه «ارسال پهپاد از سوی ایران به روسیه» خوانده شده تحریم‌های جدیدی وضع کند.

🔹روزنامه گاردین گزارش داده لندن همانند فرانسه «اقدام ایران در اراسال پهپادهای جنگی به روسیه» را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌داند.

🔹 در ادامه حمایت غرب از اغتشاشات اخیر در ایران، اتحادیه اروپا امروز تحریم‌هایی را علیه وزیر ارتباطات ایران، پلیس امنیت اخلاقی و بخش سایبری سپاه پاسداران اعمال کرد.

🔹وزارت خارجه ایران: ایران هیچ سلاحی را برای هیچکدام از طرفین جنگ صادر نکرده است. ایران همانطور که مخالف جنگ علیه سوریه، عراق، افغانستان بود و سیاست خارجی ایران مبتنی بر مخالفت با جنگ بود در خصوص جنگ در اوکراین مخالف جنگ است

🔹وزارت خارجه ایران: مذاکرات رفع تحریم‌ها  از دستور کار ایران خارج نشده است. مشکل تناقض رفتاری و گفتاری در مقامات دولت آمریکا است. زمینه‌ها برای احیای توافق و بازگشت همه طرف‌ها وجود دارد. الان توپ در زمین دولت آمریکاست و می‌توانیم به توافق برگردیم ، اما ایران معطل توافق نخواهد بود.

🔹رئیسی: ملت ایران در مقابل اقدامات خصمانه آمریکا منفعل نخواهد بود و ابتکار عمل را در دست دارد.

🔹پاسخ ایران به تحریم‌های اروپا؛ امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا امروز با اشتباه محاسباتی، طی اقدامی غیرسازنده که مبتنی بر انبوهی از اطلاعاتِ غلط بود، دوباره به ابزار نخ‌نما و بی‌اثر تحریم علیه ایرانیان متوسل شد. اغتشاش و تخریب اموال عمومی در هیچ‌جای جهان تحمل نمی‌شود و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار