آینده بازار طلا با اجرا شدن قانون جدید مالیات

قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده در بازار طلا از امروز اجرایی شده است. دبیر اتحادیه طلای تهران عقیده دارد با اجرایی شدن این قانون، و کاهش هزینه‌های مردم، احتمالا رکود در بازار طلا کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش رصد روز، قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا از دوشنبه ۱۳ آذرماه اجرا شد.

براساس آن، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده طلا، جواهر و پلاتین از اصل طلا حذف شده و به سایر موارد (اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشندگان) اختصاص می‌گیرد.

اثر قانون جدید مالیات طلا

نادر بذرافشان، دبیر اتحادیه طلای تهران  درباره اثرگذاری قانون جدید مالیات بر طلا توضیح داد: طبق قانون جدید اخذ مالیات از اصل قیمت طلای روز حذف شده است. بر این اساس ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده طلا فقط برای اجرت تولیدکننده و در کنار سود فروشنده دریافت شود.

این فعال صنفی ادامه داد: چند وقتی است که به دلایل مختلف در بازار طلا رکود به وجود آمده است. نگرانی مردم از اثر اخبار سیاسی و اقتصادی و نوسان قیمت طلا از عوامل اصلی ایجاد رکود در بازار طلا است.

او توضیح داد که در صنف طلا و خرید مصنوعات طلا به دلیل نگرانی‌های مردم از اثرگذاری اخبار سیاسی و اقتصادی و عدم ثبات قیمت‌ها در بازار، موجب ایجاد رکود در بازار شده است که معاملات را تحت تاثیر قرار داده است.

دبیر اتحادیه طلای تهران ابراز امیدواری کرد که با اجرای این قانون جدید، چرخه تولید و اقتصادی در بازار طلا روند رو به بهبودی را طی کند.

بذرافشان اعتقاد دارد قانون جدید اخذ مالیات طلا در بازار اگر با ثبات قیمت‌ها همراه شود می‌تواند موجب بهبود در مبادلات بازار شود. این قانون بخش زیادی از هزینه‌های خرید برای مردم را کم‌تر می‌کند و امیدواریم همین مساله موجب بهبود در روند معاملات بازار طلا و مصنوعات طلا شود.

دبیر اتحادیه طلای تهران از وجود رکود در تولید مصنوعات طلا در چند سال اخیر خبر داد و ادامه داد: با اجرای این قانون امیدواریم در تولید و توزیع مصنوعات طلا روند بهتری شکل بگیرد.

بذرافشان گفت: امیدواریم با بهبود مشکلات اقتصادی و بهتر شدن شرایط معیشتی مردم در کنار اجرای این قانون جدید اخذ مالیات بر ارزش افزوده، رفته رفته رکود در بازار طلا کم شود.

آینده بازار طلا با اجرا شدن قانون جدید مالیات

نحوه اجرای قانون جدید مالیات طلا

دبیر اتحادیه طلای تهران درباره شیوه اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا گفت: گرفتن مالیات از اصل طلا حذف شده است محاسبه آن از اجرت ساخت در کنار سود مغازه دار محاسبه می‌شود.

طبق این قانون ۹ درصد مالیات خرید طلا فقط به سود و اجرت طلا تعلق خواهد گرفت و اصل طلا از این مالیات معاف شد. در این رابطه برخی اعلام کردند که از این پس در خرید طلا بایستی دقت کرد تا واحد‌های فروش، مالیات ۹ درصدی را روی قیمت اصلی طلا حساب نکنند.

در پی این موضوع اعضای هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کردند که طبق اصل ۱۲۳ قانون اساسی، پس از شش ماه از ابلاغ مصوبه ریاست جمهوری، قانون معافیت اصل طلا از مالیات اجرایی خواهد شد.

پس از آن، یک ماه پیش (۱۳ آذر ماه ١۴٠٠)، اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای به واحد‌های صنفی طلا، جواهر و پلاتین در رابطه با قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرد که با توجه به لازم‌الاجرا شدن قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده طلا، جواهر و پلاتین از مشتریان دریافت شود.

آینده بازار طلا

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار